لیست انواع خشکبار و تفاوت آن با آجیل

لیست انواع خشکبار

در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با تعریف خشکبار و لیست انواع خشکبار (List of dried fruits) آشنا کنیم. اما قبل از پیش کشیدن این موضوع باید گفت فرآیند خشک‌کردن یکی از روش‌های قدیمی برای نگهداری از مواد غذایی است. در این فرآیند در کنار اینکه جلوی فاسدشدن مواد غذایی گرفته می‌شود، مواد غذایی حجم و وزن کمتری نیز پیدا می‌کنند. درنتیجه مواردی مانند نگهداری، انبارداری، حمل‌ونقل و بسته‌بندی مواد غذایی راحت‌تر صورت می‌گیرد. در این میان خشکبار یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین محصولاتی است که در ادامه قصد داریم به صحبت درباره آن بپردازیم.

خشکبار چیست؟

این واژه برای میوه‌هایی به‌کاربرده می‌شود که خشک‌شده و خشک شدن آن‌ها به‌صورت طبیعی و یا با کمک دستگاه‌های صنعتی به شکل مصنوعی صورت می‌گیرد. خشکبار دارای مزایای زیادی هستند. ازجمله این مزایا ماندگاری طولانی‌مدت آن‌ها، حجم کمتر و جابجایی راحت آن‌ها است. به دلیل داشتن مواد مغذی زیادی که در خشکبار وجود دارند، این دسته از مواد غذایی دارای خواص زیادی هستند. پس بهتر است با لیست انواع خشکبار آشنا شویم.

به طوری‌که در کلیه این محصولات کربوهیدرات و فیبر مختلف وجود دارند. به‌طورکلی خشک‌کردن انواع محصولات خشکبار به این دلیل انجام می‌شود که جلوی فاسدشدن آن‌ها گرفته شود و بتوان آن‌ها را در طول سال استفاده کرد. به‌گونه‌ای که تمام خواص خشکبار نیز باقی خواهد ماند. برای خشک‌کردن محصولات خشکبار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

برخی از محصولات با قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب خشک می‌شوند که در اصطلاح به این روش خشک‌کردن طبیعی گفته می‌شود. اما برخی دیگر از محصولات لازم است که با کمک دستگاه‌های خشک‌کن و مایعات مکمل و گازها خشک شوند.

از دیرباز تاکنون در کشور ما در تمامی مراسم، اعیاد و مناسبت‌های گوناگون از انواع آجیل و خشکبار (All kinds of nuts and dried fruits) استفاده شده است. آجیل و خشکبار ترکیبی از انواع مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک است که ممکن است ترکیب آن‌ها با توجه به سلیقه مصرف‌کننده متفاوت باشد. انواع آجیل و خشکبار علاوه بر طعم دلپذیر و نقش فرهنگی و آیینی، دارای خواص و فواید بی‌شماری برای بدن بوده و مصرف آن توسط کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود.

خشکبار (dried fruit) به مغز دانه‌های مقوی و میوه‌های خشک‌شده‌ای اطلاق می‌شود که هر یک دارای خواص مجزا و فواید ویژه‌ای هستند. اغلب مردم خشکبار را با آجیل و ترکیبات آن اشتباه می‌گیرند. درحالی‌که آجیل تنها جزوی از دسته‌بندی گسترده خشکبار است. مصرف خشکبار با توجه به خواص شگفت‌انگیزی که در درمان و بهبود وضعیت جسمانی دارد، بسیار مفید خواهد بود.

از گذشته تاکنون بشر به فکر ماندگار کردن مواد غذایی و جلوگیری از فساد آنان در طولانی‌مدت بوده است. همواره تلاش انسان بر این بوده که بتواند مواد غذایی را با حفظ ارزش‌های آنان حفظ کند. انسان قدیم برای استفاده از خوراکی‌هایی که در فصول دیگر سال نایاب بود تدابیری اندیشید. یکی از این ایده‌ها، خشک‌کردن میوه و غلات بود تا بتوان در طول فصل‌های سرد و گرم از آنان استفاده کند.

در فرآیند خشک‌کردن از طریق نور خورشید، ارزش غذایی مواد حفظ می‌شد. در کنار این حجم و وزن محصول خشک‌شده نیز کمتر شده و نگهداری از آن در انبار غلات ساده‌تر می‌گشت. تنها عاملی که موجب ماندگاری بالای این محصولات می‌شد، از دست دادن رطوبت نسبی آنان بود. البته از دست رفتن رطوبت تا حدی نبود که محصول نهایی به یک جسم سخت غیرقابل‌مصرف تبدیل شود. بلکه فرآیند خشک شدن تا حدی پیش می‌رفت که امکان رشد میکروبی و واکنش‌های شیمیایی حاصل از آن محدود شود.

این ایده هنوز هم کار آیی خود را حفظ کرده است، تنها تفاوت کار در نحوه خشک‌کردن غلات و میوه‌هاست. با صنعتی شدن فرآیند خشک‌کردن مواد غذایی، صنعتی تهیه و تولید خشکبار روی کارآمد. خشکبار شامل مغز دانه‌ها و میوه‌های خشک‌شده‌ای است که از ماندگاری بالایی برخوردارند و قابل‌استفاده در تمام فصول سال هستند.

انواع مختلف خشکبار

انواع مختلف خشکبار

خشکبار و یا خشکِ بار اساساً در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش تقسیم می‌شود. هر یک از این بخش‌ها دارای فواید و ویژگی‌ها جداگانه‌ای هستند. اما ترکیب این دودسته نیز علاوه بر ایجاد مزه و طعم استثنائی، مجموعه کاملی از مواد پروتئینی و معدنی را گرد هم می‌آورد.

  • دانه‌های ریز و مغذی
  • میوه‌های خشک‌شده

دانه‌های ریز موسوم به آجیل

مغزهای ریز و مقوی خشکبار با عنوان آجیل شناخته می‌شوند. بخش‌های مختلف یک آجیل شامل دانه‌های پسته، فندق، انواع بادام، گردو، نخودچی و کشمش می‌شود. آجیل‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان به شکل‌ها مختلف از آن تهیه کرد.

شما می تونید برابر سلیقه خود از هر نوع مغز یک مقدار مشخصی تهیه‌کرده و با یکدیگر مخلوط‌کنید. همچنین می‌توانید از انواع آجیل‌های شور، شیرین و یا آجیل چهارمغز استفاده کنید. استفاده از آجیل در مناسبت‌های خاص موجب ایجاد یک ترکیب متمایز از اقسام مختلف خشکبار شده است. آجیل شب یلدا و آجیل مشکل‌گشا از اقسام آجیل‌هایی هستند که ممکن است در محتویات آنان میوه‌های خشک‌شده نیز یافت شود.

میوه‌های خشک‌شده

همان‌طور که از نامش پیداست در این نوع خشک بار میوه‌ها در یک فرآیند خاص، 80 درصد از رطوبت خود را از دست می‌دهند تا خشک شوند. بااین‌حال هیچ تغییر در میزان خواص و فواید آنان به وجود نمی‌آید. همچنین مزه و طعم میوه نیز در طول فرآیند خشک شدن از دست نمی‌رود.

پیداست که استفاده از میوه‌های خشک‌شده همان مزه میوه طبیعی را تداعی می‌کند و بسیار لذت‌بخش باشد. از این نوع خشکبار در مجالس و مهمانی‌ها به‌عنوان یک خوراکی پذیرایی نیز استفاده می‌شود. به‌طور رایج خشک‌شده برخی میوه‌ها بیشتر از سایرین یافت می‌شود.

برگه زردآلو، برگه کیوی و همچنین برگه قیسی از محبوب‌ترین اجزای یک خشکبار هستند. میوه‌هایی نظیر سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، توت و حتی خرما نیز به شکل خشکبار یافت می‌شوند. مصرف میوه‌های خشک‌شده با توجه به ساختار مغذی و مقوی آنان، در درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها راهگشا خواهد بود.

فواید استفاده از خشکبار

دسته بندی انواع آجیل و خشکبار

برخی از پرطرفدارترین انواع آجیل خشکبار را می‌توان در بخش‌های زیر تقسیم‌بندی کرد.

1- آجیل و خشکبار شیرین

ترکیبات آجیل شیرین از ترکیب مغز گردو، کشمش، پسته، بادام و سایر مواد مغذی تشکیل می‌شود که طی فرایندی با شکر ترکیب‌ شده و طعم شیرینی پیدا می ‌کند.

2- آجیل و خشکبار شور

این نوع آجیل که رایج ‌ترین و پرطرفدارترین انواع آجیل و خشکبار می ‌باشد و از ترکیب انواع مغزها و دانه ‌های روغنی بو داده شده همراه با نمک به دست می ‌آید.

3- آجیل چهار مغز

آجیل چهارمغز معمولاً از ترکیب مغز بادام، پسته، فندق و بادام‌هندی به دست می‌آید؛ البته خشکبار بکار رفته در این نوع آجیل می ‌تواند با توجه به سلیقه مصرف‌ کننده تغییر کند.

4- آجیل مشکل ‌گشا

آجیل مشگل‌گشا بیشتر نقش مذهبی و آیینی دارد و برای برآورده شدن دعاها و آرزوها در گرد هم‌آیی‌های مذهبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجیل از ترکیب مغزها، کشمش، نخودچی و توت خشک به دست می‌آید.

در ضمن هر یک از این دسته‌ها ممکن است از نظر ترکیبات و روش ‌های تهیه مانند آجیل خام، آجیل بوداده و… متفاوت باشند.

انواع آجیل و خشکبار

فواید استفاده انواع آجیل و خشکبار

خشکبار مجموعه‌ای بی‌نظیر از تنقلات شیرین، شور و خوش‌طعم است. اجزای خشکبار که شامل آجیل و میوه‌های خشک‌شده هستند، فواید بسیار زیادی برای قوت و سلامت بدن دارند. در توصیف فواید استفاده از خشکبار هر چه بگوییم کم است. چراکه این خوراکی‌ها هر یک به‌طور مشخص دارای بخش زیادی از مواد مغذی، معدنی و پروتئینی هستند. اما در یک نگاه کلی می‌توان فواید استفاده از خشکبار و آجیل را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • اغلب اجزای خشکبار نظیر پسته، گردو و مویز موجب تقویت قوای جنسی می‌شوند.
  • میوه‌های خشک‌شده منبع مغذی از ویتامین‌های A، B، C و K هستند.
  • خشکبار به‌واسطه استفاده از دانه‌های روغنی مانع تجمع کلسترول بد می‌شود.
  • می‌توان امیدوار بود فیبر موجود در اجزای آجیل و میوه‌های خشک‌شده افراد را از ابتلا به انواع بیماری‌های گوارشی همچون یبوست حفظ کنند.
  • مصرف روزانه خشکبار باعث بهبود خاصیت الاستیسیته پوست و رشد مو می‌شود.

فواید خشکبار در میان ما ایرانی‌ها از دیرباز شناخته‌شده است. مردم در ایران باستان در جشن‌های ملی از آجیل و خشکبار به‌عنوان میان وعده و خوراکی‌های خوشمزه استفاده می‌کردند. خوشبختانه برخی از این آداب همچنان حفظ‌شده و آجیل سهم ویژه‌ای در مهمانی‌های شب یلدا و عید نوروز دارد. اما بهتر است مصرف آجیل را به اعیاد و مناسبت‌ها محدود نکنید. آجیل و خشکبار می‌تواند انرژی ازدست‌رفته شمارا احیا و با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از ابتلا به انواع امراض جسمی و روحی شود.

فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی به‌ منظور حفظ رضایت شما عزیزان، با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر خریداری محصولاتی مرغوب و باکیفیت، درگیر شلوغی و ترافیک نشده و آجیل شب یلدای خود را در بسته‌بندی‌های زیبا و منحصربه‌فرد، درب منزل تحویل بگیرید.

انواع آجیل و خشکبار از تنوع بالایی برخوردار است و از برخی از آن‌ها در پخت‌وپز نیز استفاده می‌شود. آجیل و خشکبار منابع غنی از املاح و مواد موردنیاز بدن بوده و مصرف آن موجب تقویت ذهن و حافظه می‌گردد. برخی از انواع آجیل و خشکبار دارای خاصیت چربی سوزی می‌باشد و یکی از بهترین گزینه‌ها در رژیم‌های غذایی محسوب می‌شود.

از زمان‌های قدیم در فرهنگ کشور ما از انواع آجیل و خشکبار در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف مانند شب یلدا، عید نوروز و … استفاده می‌شد. انواع آجیل و خشکبار دارای اسیدهای چرب، امگا 3، مس، منیزیوم، فسفر، آهن و مقادیر زیادی ویتامین B6 می‌باشد. به‌عنوان‌مثال پسته منبع غنی پتاسیم بوده و دارای ویتامین‌های C و B است. فندق نیز دارای خواص بی‌شماری است که ازجمله آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ها اشاره کرد.

انواع آجیل و خشکبار سرشار از مواد معدنی و پروتئین‌ها، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است و به همین دلیل است که مصرف آجیل و خشکبار به‌عنوان یک میان وعده خوش‌طعم و مغذی توصیه می‌گردد.

انواع آجیل و خشکبار

هرکدام از انواع آجیل و خشکبار خواص ویژه خود را دارند. به‌عنوان‌ مثال بادام‌ هندی دارای میزان قابل‌توجهی سلنیوم است و این ماده غذایی در درمان سرطان و از بین بردن سلول‌های سرطانی نقش مؤثری دارد. بادام درختی نیز با داشتن مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان پیری را به تأخیر انداخته و به سلامت و تقویت پوست و مو کمک می‌کند. گردو نیز سرشار از منیزیوم و فسفر بوده و برای تقویت هوش و حافظه کودکان بسیار مناسب است.

مصرف انواع آجیل و خشکبار باعث پیشگیری از پوکی استخوان‌ها شده، از بروز بیماری‌های قلبی و ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند، همچنین دستگاه گوارش را تقویت کرده و از انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌نماید.

برخلاف تصورات عامه مردم، چربی‌های موجود در انواع آجیل و خشکبار از نوع چربی‌های مضر نمی‌باشد و باعث تنظیم کلسترول خون و تقویت عملکرد قلب می‌شود.

همچنین بخوانید : خواص آجیل بو داده برای تمام گروه‌های سنی

خرید اینترنتی انواع آجیل و خشکبار

امروزه با گسترش تکنولوژی اینترنت و استفاده روزافزون مردم از این تکنولوژی و همچنین شیوع بیماری کرونا، فروش انواع آجیل و خشکبار از حالت سنتی و قدیمی خارج‌شده و به‌صورت اینترنتی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی یکی از بهترین فروشگاه‌های آجیل و خشکبار در تهران است که آماده عرضه اینترنتی مرغوب‌ترین محصولات آجیل و خشکبار به شما عزیزان می‌باشد.

فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی با سال‌ها سابقه درخشان در توزیع انواع آجیل و خشکبار سعی دارد مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع آجیل و خشکبار را در فروشگاه اینترنتی خود به شما عزیزان ارائه دهد. با خرید اینترنتی از فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی در وقت خود صرفه‌جویی کرده و بهترین و خوش‌طعم‌ترین انواع آجیل و خشکبار موردنظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

انواع آجیل و خشکبار

قیمت انواع آجیل و خشکبار

هنگام خرید آجیل و خشکبار توجه به مرغوبیت محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر با توجه به افزایش تورم و رکود اقتصادی قیمت انواع آجیل نسبت به سال گذشته تقریباً سه برابر شده است. به‌عنوان‌مثال قیمت انواع پسته که پارسال کیلویی 90 هزار تومان بود، اکنون به بیش از 250 هزار تومان در بازار داخلی رسیده است.

یکی از نکات مهم در مورد قیمت آجیل و خشکبار این است که قیمت این محصولات به‌صورت ساعتی تغییر می‌کند و برای خرید مطمئن‌تر لازم است قیمت انواع آجیل و خشکبار را در سایت‌های معتبر پیگیری کرده و با مقایسه قیمت فروشندگان مختلف، محصول موردنظر خود را انتخاب نمایید.

با استفاده از راهنمای خرید آجیل خوب می‌توانید در میان تنوع گسترده آجیل و خشکبار، بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله  راهنمای خرید آجیل خوب را نیز مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: آجیل برای لاغری

لیست پر مصرف ترین انواع خشکبار

انواع کشمش

در لیست انواع خشکبار می‌توان به انواع کشمش اشاره کرد. برای خشک‌کردن آن‌ها از فرآیند طبیعی و مصنوعی خشک‌کردن به شکل ترکیبی استفاده می‌شود. کشمش‌ها شامل انواع کشمش پلویی، کشمش پیکامی و کشمش سبز هستند.

انواع خرما خشک

انواع خرما خشک

می‌توان گفت که خشک شدن خرماها به‌طور طبیعی صورت می‌گیرد. از انواع خرمای خشک می‌توان به خرمای زاهدی، کبکابی، مضافتی و خرمای پیام اشاره کرد.

انواع میوه خشک

انواع میوه خشک از دیگر محصولاتی هستند که در لیست انواع خشکبار قرار دارند. از طریق خشک‌کردن میوه‌های تازه می‌توان میوه‌های خشک را درست کرد. میوه‌هایی مثل موز خشک، هلوی خشک، آناناس خشک، کیوی خشک و پرتقال خشک از انواع میوه خشک هستند.

انواع توت خشک

توت‌های بسیار متنوعی در دنیا وجود دارد. به دلیل این‌که توت تازه ماندگاری بسیار کمی دارد، آن را خشک می‌کنند و به‌صورت فله و بسته‌بندی‌شده می‌توان آن را خریداری کرد. از انواع توت خشک می‌توان توت سفید، توت سیاه و غیره را نام برد.

انواع انجیر خشک

انواع انجیر خشک

انواع انجیر از محصولاتی هستند که در لیست انواع خشکبار قرار می‌گیرند. انجیرها نیز به‌منظور ماندگاری بالا مانند سایر میوه‌ها خشک می‌شوند. انجیرهای موجود در بازار ازنظر رنگ شامل دو نوع انجیر سفید و انجیر سیاه هستند.

انواع آلو خشک

انواع آلو خشک

ازجمله محصولات پرطرفداری که در لیست انواع خشکبار قرار دارد آلوهای خشک هستند. آلوی شوقان، آلوی ترش و آلوی بخارا از مهم‌ترین نمونه‌های آلو به شمار می‌آیند.

برگه‌ها

برگه زردآلو و برگه قیسی از انواع برگه‌ها هستند که برای تولید آن‌ها از روش خشک‌کردن هلوی تازه و زردآلوی تازه استفاده می‌شود. این محصول با روش‌های مختلفی و ی فرآیندهای گوناگون تهیه می‌شود.

خواص انواع خشکبار

محصولات خشکبار برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. در بسیاری از آن‌ها فیبر زیادی وجود دارد که برای تنظیم کردن دستگاه گوارش و روده‌ها بسیار سودمند هستند. همچنین مصرف خشکبارها به هضم غذا کمک زیادی می‌کند. بسیاری از نمونه‌های خشکبار دارای مواد مغذی مثل مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های اشباع‌نشده و سالم هستند.

با مصرف آن‌ها می‌توان به بهبود عملکرد قلب و عروق و همچنین افزایش عملکرد مغز یا تنظیم قند خون و کاهش فشارخون کمک کرد. استفاده از انواع خشکبار تأثیر زیادی در کاهش کلسترول و پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها دارد. خشکبارها به دلیل داشتن فسفر سرشار در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مؤثر هستند.

وجود منبع سرشار از منیزیم در آن‌ها موجب شده است تا مصرف انواع خشکبار برای ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب سودمند باشد. وجود اسید لینولنیک در دانه‌های خشکبار موجب شده تا مصرف این دانه‌ها برای سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید واقع شود.

تفاوت آجیل و خشکبار

آجیل‌ها درواقع دانه‌های مغذی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به پسته، بادام و فندق اشاره کرد. ولی در رابطه با خشکبار باید گفت که محصولاتی هستند که پس از خشک شدن آن‌ها را استفاده می‌کنند‌. از انواع خشکبار نیز می‌توان میوه‌های خشک را نام برد. چون پس از برداشت کردن آجیل‌ها برای ماندگاری بالاتر آن‌ها را خشک می‌کنند، درواقع می‌توان گفت آجیل‌ها نیز جزئی از خشکبار به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

لیست انواع خشکبار شامل محصولات مختلفی است که برای سلامتی مفید هستند. در بسیاری از خشکبارها اسید چرب امگا ۳ وجود دارد که برای قلب بسیار سودمند خواهد بود. همچنین در خشکبارها میزان زیادی اسید لینولئیک وجود دارد که موجب تنظیم شدن ضربان قلب خواهد شد. مطابق با تحقیقات پژوهشی مشخص‌شده است خشکبارهایی مثل فندق، گردو و پسته در تأمین سلامتی بدن نقش مؤثری دارند. آجیل و خشکبار نعمتی آماده است تا بهترین و باکیفیت ترین محصولات را برای شما ارسال نماید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *