خواص آجیل بو داده برای تمام گروه‌های سنی

خواص آجیل بو داده

آجیل بو داده در بین ایرانی‌ها بسیار پر طرفدار می‌باشد. یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات و خوراکی‌هایی است که شما می‌توانید در میان وعده‌ها آن را نوش جان کنید. مصرف آجیل محدودیت سنی ندارد. ولی برخی از افراد که بیماری‌های خاصی دارند نباید آجیل بو داده بخورند. خواص آجیل بو داده (Properties of roasted nuts) بسیار زیاد می‌باشد. شما می‌توانید برای پذیرایی از مهمان و حتی مصارف خانگی خود به عنوان میان وعده، آجیل بو داده را از آجیل فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر خریداری نمایید.

خواص آجیل بو داده برای گروه‌های سنی مختلف

همه‌ی افراد از پیر تا جوان در صورتی که بیماری خاصی نداشته باشند، می‌توانند آجیل بخورند. آجیل اگر بوداده باشد بهتر است. زیرا در حین فرآیند بو دادن آجیل، میکروب‌ها باکتری از بین می‌روند. بطور کلی حرارت، باکتری‌ها را می‌کشد.

  • بودادن آجیل موجب می‌شود که رطوبت به داخل آجیل نفوذ پیدا نکند و طعم ترد‌تری پیدا کند.
  • وزن آجیل بو داده از وزن آجیل خام بسیار کمتر است. زیرا آب میان بافتی آن در اثر حرارت کشیده می‌شود و رطوبت موجود در آن به طور کامل از بین می‌رود.
  • کالری آجیل بو داده از آجیل خام بیشتر است. ولی لازم نیست نگران باشید.
  • تفاوتی جزئی دارد. اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید، و داخل رژیمتان آجیل وجود دارد نگران نباشید. می‌توانید آجیل بو داده بخورید.

یکی دیگر از خواص آجیل بو داده، میزان دریافتی در کربوهیدرات و پروتئین برای بدن است. با خوردن آجیل بو داده می‌توانید این دو ماده‌ی مغذی را وارد بدن خود بکنید.

همچنین بخوانید : معرفی مواد مغذی خواص درمانی آجیل

آیا به کودکان زیر 2 سال می‌توانیم آجیل بو داده بدهیم؟

سعی کنید کمتر به کودکان خود آجیل بو داده بدهید. مصرف آجیل خام برای کودکان زیر 2 سال بهتر است. زیرا کودک 2 سال نباید نمک بخورد. و آجیل‌های بو داده طعم نمکی دارند. در صورتی که مقدار آن جزئی باشد ایرادی ندارد.

خواص آجیل بو داده

یکی دیگر از خواص آجیل بو داده میزان آنتی اکسیدان موجود در آن هاست

در آجیل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد. خصوصا در پسته و فندق. در تحقیقات نشان داده شده است که تمامی آنتی‌اکسیدان‌ها در اثر حرارت آسیبی نمی‌بینند. در برخی مطالعات پزشکی آمده است که آنتی اکسیدان‌هایی به نام: لوتئین و زآگزانتین در اثر حرارت از بین نمی‌روند و در ساختار و بافت آجیل بو داده می‌مانند. بدن شما برای حفظ حیات خود به آنتی اکسیدان‌ها احتیاج دارد. پس نگران از بین رفتن آنتی اکسیدان‌های بدن خود نباشید می‌توانید آجیل بو داده بخورید.

همچنین بخوانید : نحوه صحیح نگهداری آجیل در زمان طولانی مدت

پسته، موثر‌ترین ترکیب آجیل بو داده می‌ باشد

می توانید پسته‌ی بو داده را به جای پسته‌ی خام مصرف کنید. پسته در اثر حرارت و فرآیند بو دادن، ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین خواصش، از بین نمی‌رود. یعنی از لحاظ ارزش غذایی، پسته‌ی خام و بو داده هیچ فرقی ندارد. و شما با خیال راحت می‌توانید پسته‌ی بو داده بخورید. زیرا بیشتر پوست پسته درگیر فرآیند بو دادن می‌شود.

خواص آجیل بو داده

چگونه باید از آجیل بو داده نگهداری کرد؟

خواص آجیل بو داده ممکن است در رطوبت و هوای سرد تغییر کند. حتما آجیل را در ظرف در بسته نگهداری کنید. یا در داخل پلاستیک بریزید و سر پلاستیک را محکم ببندید و در جای خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری نمایید.

اگر در مناطق رطوبت خیز مثل شمال کشور زندگی می‌کنید، حتما آجیل را چند دور بپیچید و در جایی مثل کابینت و کمد نگهداری کنید. در این حالت شما تا سه ماه آجیل تازه خواهید داشت.

آجیل بو داده (roasted nuts) را می‌توانید در میان وعده‌ها بخورید و یا برای پذیرایی از مهمانانتان سرو کنید. آجیل بو داده خوشمزه‌تر از آجیل خام است. من خودم به شخصه آجیل بو داده، ترد و نمکی را ترجیح می‌دهم. مغزها و تخمه‌های داخل آجیل هر کدامشان خواص زیادی برای بدن دارند. اگر فرزند دارید حتما به جای تنقلات مضری همچون چیپس و پفک، به کودکتان آجیل بو داده بدهید. ولی آجیل‌های بو داده‌ی آماده در بازار ممکن است به دلیل ماندگاری در مدت زمانی طولانی کمی مضر باشند و تازه نباشند. زیرا انواع رطوبت قارچ‌ها ممکن است به داخل آجیل نفوذ پیدا کند. در حالت کلی اگر شما بتوانید خودتان در خانه آجیل بو داده تهیه کنید، خیلی بهتر می‌باشد. زیرا هم سالم‌تر است و هم خوشمزه‌تر می‌شود. زیرا میزان موادی که برای بو دادن استفاده می‌کنید کاملا به انتخاب و سلیقه‌ی شماست.

برای آجیل بو داده به چه اقلامی احتیاج داریم؟

  • اقلام آجیل بو داده شامل موارد زیر می‌باشد. پسته، بادام درختی، بادام هندی، تخمه ژاپنی، تخمه کدو و فندق.
  • اگر تمایل داشته باشید می‌توانید فقط مغز فندق و پسته را به داخل آجیل بو داده خانگی اضافه کنید. ترجیحا از تخمه سیاه استفاده نکنید. زیرا ممکن است آب سیاه پس بدهد. باید تخمه سیاه را جدا بو داده کنید.
  • اگر می‌خواهید خاصیت پسته حفظ شود، پسته را با پوست بو داده کنید.
  • ترجیحا از گردو برای آجیل بو داده استفاده نکنید. زیرا اگر گردو بو داده و شور شود، خوشمزه نمی‌شود و ذائقه‌ی خیلی از افراد گردوی شور را قبول نمی‌کند.

همچنین بخوانید : ۲ روش جدید برای تهیه بادام بو داده خانگی

طرز تهیه آجیل بو داده خانگی در منزل

شما خیلی راحت و خیلی آسان می‌توانید با ساده‌ترین مواد، آجیل بو داده خانگی تهیه کنید. اگر بتوانید خودتان با روش‌هایی که خدمتتان عرض خواهیم کرد آجیل بو داده درست کنید خیلی جلو می‌افتید. هم از لحاظ هزینه، هعم از لحاظ کیفیت و ماندگاری، هم از لحاظ سالم بودن.

آجیل بو داده

روش اول آجیل بو داده خانگی

ما مواد لازم را به ازای هر 500 گرم آجیل خدمتتان بیان می‌کنیم:

  • به500 گرم از اقلام آجیل مثل: پسته، بادام، فندق، تخمه ژاپنی، تخمه کدو احتیاج داریم. (از هر کدام 500 گرم)
  • هر 500 گرم آجیل به یک لیوان آب احتیاج دارد. ( با ترکیبات بالا به 5 لیوان آب احتیاج دارید)
  • هر 500 گرم آجیل، نصف قاشق غذاخوری نمک
  • برای هر 500 گرم آجیل به دو سوم قاشق غذاخوری آبلیمو و آب غوره احتیاج دارید.
  • ادویه دلخواه بر هر اندازه‌ای که دوست داری می‌توانید استفاده کنید

۱. طرز تهیه آجیل بو داده خانگی (روش اول)

گام اول) اقلامی از آجیل را که دارای پوست است، خوب بشویید و در داخل تابه‌ای بریزید.

گام دوم) در ظرفی، نمک و آبلیمو یا آبغوره و آب را با یکدیگر خوب مخلوط کنید و به داخل تابه‌ی آجیل اضافه کنید.

گام سوم) ماهیتابه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا آب آن به طور کامل بخار شود.

گام چهارم) پس از تبخیر شدن آب به طور کامل، لازم است تابه را عوض کنید. و اقلامی از آجیل بو داده، که بدون پوست هستند، را داخل تابه‌ای دیگر بریزید تا مجدد حرارت بخورد. زیرا با ریخته شدن در تابه‌ای دیگر، نمک بهتر به خورد مواد می‌رود. پس لازم است که اقلام بدون پوست آجیل را بیشتر تفت بدهید تا خوشمزه‌تر و خوشرنگ‌تر شود.

طرز تهیه آجیل بو داده در فر

دمای فر در حد ملایم باشد. مواد دقیقا مثل بالا تهیه کنید و آن‌ها را داخل تابه‌ی ماهی یا قالب کیک یا ظرف مخصوص فر بریزید، و در فر را ببندید. در مدت زمان 1 ساعت خوب پخته می‌شود. لازم است که گهگداری مواد را هم بزنید.

آجیل بو داده

طرز تهیه آجیل بو داده خانگی در مایکروفر

گام اول) کلیه اقلام آجیل را داخل ظرف مخصوصی که در فر و مایکروفر قرار می‌دهید، بریزید.

گام دوم) طرف را داخل مایکروفر قرار دهید و دمای آن را بر روی 900 وات تنظیم کنید. می‌توانید تایمر را بر روی 4 دقیقه تنظیم کنید. در طول مدت 4 دقیقه می‌توانید یک بار آجیل‌ها را هم بزنید.

گام سوم) پس از گذشت 4 دقیقه، ظرف را از داخل مایکروفر بیرون بیاورید و در جایی قرار دهید تا خنک شود. برای اینکه مغز‌ها بیشتر برشته شوند، می‌توانید دستگاه را به مدت 1 الی 2 دقیقه بیشتر روشن بگذارید. یا در طول مدت زمان 6 دقیقه دو بار هم بزنید.

2. طرز تهیه آجیل بو داده خانگی (روش دوم)

گام اول) ابتدا کل آجیل را بشویید و پس از شسته شدن آجیل‌ها آن‌ها را بر روی پارچه‌ای مثل پارچه‌ی نمگیر ظروف، پهن کنید. حالا مقداری نمک بر روی آجیل‌ها بپاشید و اجازه دهید تا آجیل‌هایتان خشک شوند.

گام دوم) ماهی تابه‌ای بردارید و یک بسته نمک را داخل ماهی تابه بریزید و آجیل‌های خشک شده بر روی نمک، اضافه کنید. اجازه دهید تابه داغ شود. نوک نمک می‌تواند متغیر باشد. ترجیحا از نمک ید دار استفاده کنید. می‌توانید از نمک دریا نیز استفاده کنید.

گام سوم) پس از اینکه تابه و نمک داغ شدند، حالا با قاشق چوبی مواد را هم بزنید. پس از اینکه آجیل را خوب بو دادید، حالا مخلوط موجود در تابه‌ را داخل الک بریزید و یا از صافی رد کنید. تا آجیل‌ها سوا شوند.

با این روش آجیل بو داده خانگی خوش مزه‌تری خواهید داشت.

همچنین بخوانید : چگونگی تهیه کره بادام زمینی ساده در خانه

سخن پایانی

اگر از بیرون و یا مغازه آجیل خام می‌خرید، می‌توانید با روش‌های بالا آجیل بو داده خانگی درست کنید. اگر در منزل کودک دارید، ترجیحا خودتان درست کنید. زیرا بهداشتی‌تر و سالم‌تر است. و آجیلتان بر اثر حرارت میکروب‌هایش خوب کشته می‌شود. آجیل بو داده خانگی از زمان‌های قدیم مورد توجه مردم بوده است. در صورت تمایل برای بو دادن پسته‌ها، می‌توانید کمی زعفران اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر و نارنجی رنگ شود. خصوصا زمانی که مهمان دارید، می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

آنچه مسلم است انواع آجیل‌هایی که می‌شناسیم، سرشار از مواد مغذی و پروتئینی هستند. اگر به شناختن انواع آجیل ها و فواید آنها علاقمند هستید مقاله مرتبط به انواع آجیل ها را از دست ندهید.

خواص آجیل بو داده تقریبا زیاد است. مصرف آجیل بو داده برای تمام سنین می‌تواند مناسب باشد. اگر دارای بیماری قلبی، دیابت، چاقی مفرظ، فشار خون بالا و برخی بیماری‌های خاص نیستید، می‌توانید با خیال راحت آجیل بخورید. برای کودکان بالای 3 سال نیز آجیل بو داده، منع مصرف ندارد.

اکنون که با آجیل بو داده و خواص آن آشنا شده اید، اگر تصمیم به تهیه این آجیل مغزی و مفید را دارید مقاله مرتبط به طرز تهیه آجیل بو داده در منزل را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *