اسم انواع آجیل

اسم انواع آجیل

آجیل یکی از محبوب‌ترین تنقلات در میان مردم ماست که در مناسبت‌های مختلف، مورداستفاده قرار می‌گیرد. بررسی اسم انواع آجیل (Names of nuts) به همراه خاصیت هر یک از اجزا، به انتخاب درست و هوشمند می‌انجامد. در جهان انواع مختلفی از آجیل‌ها وجود دارد که عمدتاً مفید و مغذی هستند. برای اینکه سالم بمانید، می‌بایست آجیل و مخلفات آن را در سبد غذایی خود بگنجانید.

اسم انواع آجیل و فواید آن

آنچه مسلم است انواع آجیل‌هایی که می‌شناسیم، سرشار از مواد مغذی و پروتئینی هستند. هیچ از اجزای آجیل، حتی نخودچی و کشمش نیز بی‌فایده نیستند. ازاین‌رو بهتر است در مصرف آجیل از انواع مختلف آن بهره ببرید. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، برای مثال کم‌خونی دارید، بهتر است از آجیل‌های خون‌ساز، نظیر پسته استفاده کنید. ما در ادامه با بررسی خواص هر یک از اجزای آجیل، به شما در ایجاد یک ترکیب مقوی و مغذی کمک می‌کنیم.

پسته

پسته یکی از محبوب‌ترین اجزای یک آجیل به شمار می‌آید. ازاین‌رو در بررسی اسم انواع آجیل،  پسته را مقدم می‌داریم. پسته‌ها انواعی مختلفی دارند اما به‌طور معمول پسته‌هایی که درشت و کشیده‌تر هستند، به عنوان پسته‌های مرغوب و البته گران شناخته می‌شوند.

محبوبیت پسته تنها به ایران محدود نمی‌شود. آمریکا و چین نیز بعد از ایران از قطب­های اصلی کشت و تولید درخت پسته به شمار می آیند. پسته کله قوچی، پسته اکبری و فندقی از انواع مختلف پسته‌ها هستند که به شکل خام و یا بوداده و شور به فروش می رسند. اساساً پسته به جهت تأثیر بسزایی که در ساخت گلبول های قرمز دارد شناخته می‌شود. سایر خواص پسته را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود.

  • سرشار از منیزیم
  • دارای ویتامین‌های گروه ب
  • منبع مغذی آهن، ویتامین E و پتاسیم
  • موثر در تقویت هوش و حافظه

 

اسم انواع آجیل و فواید آنان

بادام

بادام در  آجیل،و خشکبار به مغز میوه درخت بادام اطلاق می‌شود. بادام ها نیز به شکل خام و بوداده به فروش می رسند و در انواع مختلف آجیل‌های شیرین، 4 مغز و مشکل‌گشا وجود دارند. بادام نیز به جهت خواص بی‌نظیری که در تنظیم کلسترول خون، افزایش رشد مو، شادابی پوست، انرژی‌زا و تقویت هوش و مغز شناخته می‌شود. کلسیم موجود در بادام مصرف آن را برای تقویت استخوان کودکان مفید ساخته است. همچنین فیبر موجود در بادام در کنار کالری کمی که دارد، آن را برای قرارگیری در رژیم غذایی لاغری مناسب ساخته است.

بادام‌هندی

بادام‌هندی یکی دیگر از اجزای مغذی و مقوی در آجیل‌هاست که توانسته نام خود را در فهرست اسم انواع آجیل‌های محبوب بگنجاند. دارا بودن برخی خواص در کنار طعم بی نظیر و بافت نرم بادام‌هندی، مصرف آن را حتی برای کودکان نیز ساده ساخته است. مهم ترین خواص این نوع آجیل عبارتند از:

  • تقویت‌کننده سلامت دندان و لثه
  • منبع مغذی فیبر
  • کنترل کننده خواب
  • تنظیم فشارخون
  • تضمین‌کننده سلامت قلب

فندق

فندق نیز از دیگر اجزای آجیل‌هایی همچون 4 مغز و شیرین به شمار می‌آید که هم به صورت بوداده و هم به شکل پودر تهیه‌شده و به فروش می‌رسد. طعم دلنشین فندق و خواص شگفت‌انگیز آن موجب شده تا از این آجیل در ساخت انواع خوراکی‌های مغز دار نیز ساتفاده شود. فندق سرشار از ویتامین‌های E، K و B است. ازاین‌رو در ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و همچنین سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

گردو

در بررسی اسم انواع آجیل نمی‌توان از گردو یاد نکرد. چراکه این مغز نیز به‌طور مشهود در تمام آجیل‌ها به چشم می‌خورد. خواص بی نظیر گردو، مصرف آن را به شکل مجزا نیز رایج ساخته است. گردو که سرشار از امگا 3 است، به بهبود عملکرد مغز و هوش کمک شایانی می‌کند. از دیگر خواص گردو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • موثر در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های روحی همچون افسردگی
  • جوان کننده پوست و از بین برنده سیاهی دور چشم
  • سرشار از فیبر؛ از بین برنده یبوست و موثر در کاهش وزن
  • تنظیم‌کننده فشارخون و قند خون

 

اسم انواع آجیل و فواید آنان

شاه بلوط

ممکن است اسم شاه بلوط مانند اسم انواع آجیل که تاکنون بررسی کردیم، به گوشتان نخورده باشد. چراکه مصرف این آجیل در خشکبارهای ایرانی متداول نیست. شاه بلوط که شمایلی همچون فندق دارد، فواید بسیاری برای بدن دارد. این نوع آجیل منبع مغذی فیبر است و به طرز قابل توجهی به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. شاه بلوط سرشار از ویتامین‌های ث، کا، ب 6 و فولات است. همچنین در ساختار آن میزان مطلوبی از پتاسیم، منیزیم و مس وجود دارد.

نخودچی و کشمش

اصولاً نخودچی یکی از اجزای فرعی آجیل‌ها به شمار می‌آید و در آجیل‌های مخصوص پذیرایی دیده نمی‌شود. با این حال نخودچی و کشمش نیز از فواید بیشماری برخوردارند و مصرف آنان در رژیم غذایی لاغری کمک‌کننده خواهد بود. ترکیب این دو آجیل مزه ای فوق‌العاده دلچسب ایجاد می‌کند و برای استفاده در میان وعده‌ها بسیار مناسب است. در این حالت نخودچی به جهت دارا بودن حد بالایی از فیبر، تأمین‌کننده انرژی روزانه خواهد بود و کشمش نیز قند خون را به شکل طبیعی کنترل می‌کند.

از دیرباز تاکنون در کشور ما در تمامی مراسم، اعیاد و مناسبت‌های گوناگون از انواع آجیل و خشکبار (All kinds of nuts and dried fruits) استفاده شده است. آجیل و خشکبار ترکیبی از انواع مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک است که ممکن است ترکیب آن‌ها با توجه به سلیقه مصرف‌کننده متفاوت باشد. انواع آجیل و خشکبار علاوه بر طعم دلپذیر و نقش فرهنگی و آیینی، دارای خواص و فواید بی‌شماری برای بدن بوده و مصرف آن توسط کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود.

انواع آجیل و خشکبار

برخی از پرطرفدارترین انواع آجیل خشکبار را می‌توان در بخش‌های زیر تقسیم‌بندی کرد.

1- آجیل و خشکبار شیرین

ترکیبات آجیل شیرین از ترکیب مغز گردو، کشمش، پسته، بادام و سایر مواد مغذی تشکیل می‌شود که طی فرایندی با شکر ترکیب‌ شده و طعم شیرینی پیدا می ‌کند.

2- آجیل و خشکبار شور

این نوع آجیل که رایج ‌ترین و پرطرفدارترین انواع آجیل و خشکبار می ‌باشد و از ترکیب انواع مغزها و دانه ‌های روغنی بو داده شده همراه با نمک به دست می ‌آید.

3- آجیل چهار مغز

آجیل چهارمغز معمولاً از ترکیب مغز بادام، پسته، فندق و بادام‌هندی به دست می‌آید؛ البته خشکبار بکار رفته در این نوع آجیل می ‌تواند با توجه به سلیقه مصرف‌ کننده تغییر کند.

4- آجیل مشکل ‌گشا

آجیل مشگل‌گشا بیشتر نقش مذهبی و آیینی دارد و برای برآورده شدن دعاها و آرزوها در گرد هم‌آیی‌های مذهبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجیل از ترکیب مغزها، کشمش، نخودچی و توت خشک به دست می‌آید.

در ضمن هر یک از این دسته‌ها ممکن است از نظر ترکیبات و روش ‌های تهیه مانند آجیل خام، آجیل بوداده و… متفاوت باشند.

انواع آجیل و خشکبار

خواص انواع آجیل و خشکبار

انواع آجیل و خشکبار از تنوع بالایی برخوردار است و از برخی از آن‌ها در پخت‌وپز نیز استفاده می‌شود. آجیل و خشکبار منابع غنی از املاح و مواد موردنیاز بدن بوده و مصرف آن موجب تقویت ذهن و حافظه می‌گردد. برخی از انواع آجیل و خشکبار دارای خاصیت چربی سوزی می‌باشد و یکی از بهترین گزینه‌ها در رژیم‌های غذایی محسوب می‌شود.

از زمان‌های قدیم در فرهنگ کشور ما از انواع آجیل و خشکبار در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف مانند شب یلدا، عید نوروز و … استفاده می‌شد. انواع آجیل و خشکبار دارای اسیدهای چرب، امگا 3، مس، منیزیوم، فسفر، آهن و مقادیر زیادی ویتامین B6 می‌باشد. به‌عنوان‌مثال پسته منبع غنی پتاسیم بوده و دارای ویتامین‌های C و B است. فندق نیز دارای خواص بی‌شماری است که ازجمله آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ها اشاره کرد.

انواع آجیل و خشکبار سرشار از مواد معدنی و پروتئین‌ها، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است و به همین دلیل است که مصرف آجیل و خشکبار به‌عنوان یک میان وعده خوش‌طعم و مغذی توصیه می‌گردد.

انواع آجیل و خشکبار

هرکدام از انواع آجیل و خشکبار خواص ویژه خود را دارند. به‌عنوان‌ مثال بادام‌ هندی دارای میزان قابل‌توجهی سلنیوم است و این ماده غذایی در درمان سرطان و از بین بردن سلول‌های سرطانی نقش مؤثری دارد. بادام درختی نیز با داشتن مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان پیری را به تأخیر انداخته و به سلامت و تقویت پوست و مو کمک می‌کند. گردو نیز سرشار از منیزیوم و فسفر بوده و برای تقویت هوش و حافظه کودکان بسیار مناسب است.

مصرف انواع آجیل و خشکبار باعث پیشگیری از پوکی استخوان‌ها شده، از بروز بیماری‌های قلبی و ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند، همچنین دستگاه گوارش را تقویت کرده و از انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌نماید.

برخلاف تصورات عامه مردم، چربی‌های موجود در انواع آجیل و خشکبار از نوع چربی‌های مضر نمی‌باشد و باعث تنظیم کلسترول خون و تقویت عملکرد قلب می‌شود.

همچنین بخوانید : خواص آجیل بو داده برای تمام گروه‌های سنی

خرید اینترنتی انواع آجیل و خشکبار

امروزه با گسترش تکنولوژی اینترنت و استفاده روزافزون مردم از این تکنولوژی و همچنین شیوع بیماری کرونا، فروش انواع آجیل و خشکبار از حالت سنتی و قدیمی خارج‌شده و به‌صورت اینترنتی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی یکی از بهترین فروشگاه‌های آجیل و خشکبار در تهران است که آماده عرضه اینترنتی مرغوب‌ترین محصولات آجیل و خشکبار به شما عزیزان می‌باشد.

فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی با سال‌ها سابقه درخشان در توزیع انواع آجیل و خشکبار سعی دارد مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع آجیل و خشکبار را در فروشگاه اینترنتی خود به شما عزیزان ارائه دهد. با خرید اینترنتی از فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی در وقت خود صرفه‌جویی کرده و بهترین و خوش‌طعم‌ترین انواع آجیل و خشکبار موردنظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

انواع آجیل و خشکبار

قیمت انواع آجیل و خشکبار

هنگام خرید آجیل و خشکبار توجه به مرغوبیت محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر با توجه به افزایش تورم و رکود اقتصادی قیمت انواع آجیل نسبت به سال گذشته تقریباً سه برابر شده است. به‌عنوان‌مثال قیمت انواع پسته که پارسال کیلویی 90 هزار تومان بود، اکنون به بیش از 250 هزار تومان در بازار داخلی رسیده است.

یکی از نکات مهم در مورد قیمت آجیل و خشکبار این است که قیمت این محصولات به‌صورت ساعتی تغییر می‌کند و برای خرید مطمئن‌تر لازم است قیمت انواع آجیل و خشکبار را در سایت‌های معتبر پیگیری کرده و با مقایسه قیمت فروشندگان مختلف، محصول موردنظر خود را انتخاب نمایید.

با استفاده از راهنمای خرید آجیل خوب می‌توانید در میان تنوع گسترده آجیل و خشکبار، بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله  راهنمای خرید آجیل خوب را نیز مطالعه کنید.

سخن پایانی

با اسم انواع آجیل آشنا شدید. حالا می‌توانید اجزای مختلف آجیل را در تناسب با مزه و فواید آن خریداری کنید. شما می‌توانید با ترکیب متعادل این اجزا یک خوراکی بسیار مغذی برای میان وعده‌های خود بسازید. همچنین با استفاده از انواع آجیل‌های مرغوب یک خوراکی پذیرایی باکیفیت و سالم تدارک ببینید.

با استفاده از راهنمای خرید آجیل خوب می‌توانید در میان تنوع گسترده آجیل و خشکبار، بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله  راهنمای خرید آجیل خوب را نیز مطالعه کنید.

 

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *