ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار (Disinfection of nuts and dried fruits) در این روزهای کرونایی، به دغدغه اصلی مصرف‌کنندگان تبدیل‌شده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی انسان‌ها را بر این داشته که به شکل مرتب اقدام به ضدعفونی کردن محصولات خریداری‌شده کنند. بااینکه هنوز هم اطلاعات دقیقی راجع به انتقال ویروس کرونا از طریق مصرف آجیل وجود ندارد، بااین‌حال ضدعفونی کردن آجیل می‌تواند خیال شمارا از هر جهت راحت کند.

نحوه ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

اگرچه ویروس کرونا از طریق هوا و ترشحات بدن به فرد دیگری منتقل می‌شود، اما گاهی برخی مواد غذایی ناقل مکانیکی ویروس هستند. آجیل و خشکبار از این دسته مواد خوراکی هستند که به جهت فروش در هوای آزاد و نداشتن هیچ پوشش و لایه محافظی، بیشتر درخطر انتقال ویروس قرار دارند. چندین روش برای ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار وجود دارد.

  • حرارت دادن به آجیل و خشکبار

بهترین راه برای سالم‌سازی این دسته از خوراکی‌ها، قرار دادن آنان در معرض حرارت است. به‌خصوص در آجیل که قابلیت شستشوی مغزها وجود ندارد، حرارت می‌تواند گزینه بهتری باشد. کافی است آجیل و خشکبار خریداری‌شده را در یک ماهیتابه قرار دهید.

سپس در معرض حرارت قرار داده و دائماً تکان دهید تا اجزای آجیل در تمام بخش‌ها حرارت ببینند. شما می‌توانید مقدار کمی آب به کف ماهیتابه بریزید تا بخار ناشی از آب نیز باعث ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

شود. خرید آجیل خام و بو دادن آن از این طریق می‌تواند به بهبود مزه آجیل کمک کند.

  • قرار دادن آجیل و خشکبار در مایکروفر

روش مؤثر دیگر، قرار دادن آجیل و خشکبار در مایکروفر است. ازآنجایی‌که ویروس کرونا در برابر حرارت بسیار حساس است، قرار دادن آجیل در دمای 40 درجه مایکروفر موجب ضدعفونی شدن آن می‌شود. ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار از طریق دما و حرارت بهترین روش برای پاک‌سازی آن‌هاست که می‌تواند بر روی اجاق‌گاز و یا مایکروفر انجام شود.

  • قرار دادن آجیل و خشکبار در هوای آزاد

ساده‌ترین روش برای ضدعفونی کردن آجیل و خشکبار قرار دادن آن‌ها در هوای آزاد است. برای این کار کافی است آجیل و خشکبار خریداری‌شده را به مدت 48 ساعت در هوای آزاد بگذارید. در این مدت به آجیل دست نزنید تا ویروس موجود در آجیل و خشکبار به‌طور کامل از بین برود.

نحوه ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

اهمیت ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

بیماری کووید 19، یک اپیدمی شایع است که سرتاسر دنیا را در برگرفته است. این ویروس اگرچه خطرناک و کشنده است، اما مقابله با آن بسیار راحت است. کافی است پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و راه نفوذ ویروس به بدن را از بین ببرید. ضدعفونی کردن میوه، غذا و حتی خوراکی‌هایی همچون آجیل و خشکبار می‌تواند مانع انتقال ویروس شود.

خرید آجیل و خشکبار با توجه به نقش پررنگ آنان در سلامت بدن، ضروری به نظر می‌رسد. ازاین‌رو نمی‌توان قید خرید و مصرف آنان را زد. خرید آجیل‌های بسته‌بندی‌شده می‌تواند دغدغه مربوط به ضدعفونی کردن آن‌ها را به‌مراتب کاهش دهد.

در کنار این می‌توانید با چند روش ساده و ایمن، به ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار آن بپردازید. اگر مجالی برای حرارت دادن به آجیل و یا قرار دادن آن در مایکروفر ندارید، آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید. سپس برای نگهداری اصولی از آن، آجیل را در یک ظرف دربسته در فریزر قرار دهید.

اهمیت ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار

سخن پایانی

ضد عفونی کردن آجیل و خشکبار علیرغم ساده بودن آن، بسیار مهم است. روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی و سالم‌سازی آجیل و خشکبار وجود دارد. ساده‌ترین آن قرار دادن محصولات خریداری‌شده در معرض هوای آزاد است. تنها 48 ساعت زمان کافی است تا ویروس موجود در آجیل به‌طور کامل از بین برود. با خرید آجیل‌های بسته‌بندی‌شده، خیال شما راحت‌تر خواهد بود.

چراکه آجیل و خشکبار بسته‌بندی‌شده به‌طور حتم این زمان را گذرانده و حداقل دو روز بلااستفاده بوده‌اند. برای نگهداری خشکبار حتما باید به نکات مهمی توجه داشته باشد. برای آشنایی با این نکات مقاله نکات طلایی برای نگهداری خشکبار را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *