فواید آجیل برای کودکان

فواید آجیل برای کودکان

کمتر تنقلاتی را می‌توان در دنیا پیدا کرد که همانند آجیل مفید و خوش‌طعم باشد. فواید آجیل برای کودکان (The benefits of nuts for children) با توجه به اینکه آن‌ها در سنین رشد هستند، بیش از بزرگ‌سالان است. مصرف روزانه و مستمر آجیل و خشکبار می‌تواند ریسک ابتلا به انواع امراض جسمی و روحی را از بین ببرد. کافی است آجیل را جایگزین تنقلات غیرمفید و مضر کنید تا علاوه بر ایجاد یک میان وعده خوشمزه و خوش‌طعم، از خواص بی‌نظیر آن نیز بهره‌مند شوید.

مهم‌ترین فواید آجیل برای کودکان

اسیدهای چرب، روغن و مواد معدنی موجود در دانه‌های روغنی و مغزهای مختلف در آجیل ازجمله ضروری‌ترین مواد غذایی برای رشد مناسب و افزایش هوش و قدرت ذهنی کودکان محسوب می‌شوند. مصرف مقدار مشخصی از مغزهای موجود در آجیل، ویتامین‌های گروه B و E موردنیاز کودک شما را تأمین می‌کند و املاح و عناصر کمیابی که در انواع آجیل وجود دارد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر افزایش مقاومت بدن، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و… داشته باشد.

آجیل برای کودکان

برای استفاده از دانه‌های روغنی و مغزها در رژیم غذایی شیرخواران بهتر است ابتدا از کنجد آسیاب شده و روغن کنجد برای تهیه حریره در غذای کودک شروع کنید. سپس می‌توانید بادام را اضافه کرده و در مرحله بعد تخمه کدوتنبل را به برنامه غذایی کودکتان اضافه نمایید. باز هم توصیه می‌شود که این مواد را در زمان مصرف به ‌صورت پودر درآورده و سپس با غذای کودک مخلوط کنید.

تغذیه کودک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین به شمار می‌آید. به‌خصوص در کودکانی که تمایلی به خوردن وعده‌های اصلی نشان نمی‌دهند و رغبت بیشتری به مصرف میان وعده‌دارند. اهمیت تغذیه در سلامت کودک به حدی است که می‌بایست تا مدت‌ها دقت خود را بر روی آن متمرکز کنید. دانه‌های مغذی آجیل بهترین خوراکی و میان وعده برای کودکان در سنین رشد است.

اگرچه فواید مغز پسته، بادام و فندق برای اغلب والدین شناخته‌شده است، اما بد نیست این بار به‌طور دقیق خواص این مغزها را بررسی کنید تا دیدگاه علمی به مغزهای آجیل داشته باشد. اصلی‌ترین فواید آجیل برای کودکان را می‌توان در تکامل مغز آنان، از بین بردن کم‌خونی و یا تقویت سیستم کودکان دانست؛ اما خواص دانه‌های مغذی و خوش‌طعم آجیل به همین موارد محدود نمی‌شود.

مهم‌ترین فواید آجیل برای کودکان

آجیل؛ یک استخوان‌ساز طبیعی

تمام مشتقات آجیل حاوی کلسیم هستند. این یعنی یک‌مشت آجیل می‌تواند کلسیم موردنیاز کودک را به‌خوبی تأمین کند. بد نیست بدانید که فواید آجیل برای کودکان به همین محدوده سنی ختم نمی‌شود و در آینده نیز به کار آن‌ها می‌آید.

برای مثال هرچقدر کودک شما در سنین کم و در حال رشد کلسیم مصرف کند، در کهن‌سالی با احتمال کمتری به پوکی استخوان دچار می‌شود. فندق، بادام‌هندی، زمینی و درختی، پسته و گردو سرشار از کلسیم هستند. دراین‌بین بادام از بیشترین میزان کلسیم بهره برده است. تنها 100 گرم بادامی حاوی 269 میلی‌گرم کلسیم است.

آجیل؛ بهبوددهنده عملکرد مغز

برای اینکه کودک شما بتواند به‌راحتی فعالیت‌های مغزی را دنبال کند، لازم است از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم بهره‌مند شود. برای بهره‌مندی از این نوع فواید آجیل برای کودکان لازم است مغز پسته، فندق و گردو را در سبد غذایی آنان بگنجانید. این دسته از دانه‌های مغزی با فراهم کردن این املاح معدنی، به مغز در رشد بهتر و انجام فعالیت‌های ذهنی پیچیده کمک می‌کنند.

آجیل؛ از بین برنده اشتهای کاذب

مهم‌ترین فواید آجیل برای کودکان چاق و یا آن‌هایی که مستعد چاقی هستند، کم کردن اشتهای کاذب است. این دسته از کودکان باوجوداینکه سیر هستند و نیاز به دریافت انرژی ندارند، دائماً درخواست تنقلات می‌کنند. مصرف آجیل پیش از وعده‌های اصلی و در میان وعده‌ها مشکل آن‌ها را حل خواهد کرد.

فیبر موجود دردانه‌های مغذی آجیل نه‌تنها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌شود، بلکه با ایجاد حس سیری از پرخوری جلوگیری کرده و میل به خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین را از بین می‌برد.

رفع کم‌خونی با دانه‌های مغذی آجیل

از دیگر فواید آجیل برای کودکان افزایش هموگلوبین خون است. فقر آهن که عموماً در اثر کاهش این فاکتور در خون رخ می‌دهد، می‌تواند از کودک سرحال و شاداب شما، یک کودک بی‌حال، رنگ‌پریده و کسل بسازد. با مصرف مرتب و مستمر آجیل می‌توانید فقر آهن را جبران کرده و به تولید بیشتر هموگلوبین کمک کنید. تمام مغزهایی آجیل حاوی آهن هستند؛ اما مصرف پسته برای کاهش کم‌خونی به‌مراتب مؤثرتر است.

مهم‌ترین فواید آجیل برای کودکان

انواع آجیل و خشکبار سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، اسیدهای چرب و ویتامین‌های مختلف بوده و اگر به میزان مناسبی در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار داده شوند، آجیل برای کودکان (Nuts for children) نه ‌تنها انرژی مورد نیاز بدن کودک را تأمین می‌کنند، بلکه موجب تقویت نیروی ذهنی، افزایش هوش و تکامل مغز کودکان می‌شوند.

به‌ طور معمول کودکان تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند و پس ‌از آن تا یک‌سالگی در کنار شیر مادر، غذا های مکمل نیز گنجانده می‌شود. بهترین زمان مصرف آجیل برای کودکان بعد از یک‌ سالگی و درست زمانی است که کودک توانایی جویدن و بلعیدن پیدا می‌کند. از آنجایی کودک در این سنین توانایی کمی در بلع دارد، توصیه می‌شود تا قبل از سه‌ سالگی آجیل را به ‌صورت پودر شده و پوره مانند در اختیار کودک قرار دهید.

بهترین آجیل برای کودکان

انواع آجیل و خشکبار دارای مقدار زیادی فیبر، اسیدهای چرب مفید، پروتئین، آنتی ‌اکسیدان، مواد معدنی و طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها می ‌باشند.

آجیل به‌ عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای خوراکی‌هایی مضر مانند چیپس، پفک، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه و… باشد.

آجیل برای کودکان

همان‌طور که گفتیم کودکان زیر سه سال توانایی کمی در بلع دارند و دانه‌های درشت آجیل ممکن است آن‌ها را دچار تنگی نفس و یا حتی خفگی کند. در این شرایط بهترین روش مصرف آجیل برای کودکان زیر سه سال این است که مغزهای داخل آجیل را با استفاده از آسیاب پودر کرده و با شیر مخلوط کنید تا همانند پوره شود. این شیوه بهترین روش برای بلع راحت‌تر و افزایش جذب آجیل توسط کودکان است.

همچنین بخوانید : نکات طلایی برای نگهداری خشکبار

نکته: با توجه به حساسیت‌زا بودن بادام ‌زمینی همواره توصیه می‌شود بادام‌زمینی و فراورده‌های آن را تا قبل از سه‌سالگی به رژیم غذایی کودکان اضافه نکنید.

خرید آجیل برای کودکان

آجیل‌ها منابع غنی از ویتامین‌ها و املاح هستند؛ مثلاً بادام درختی حاوی مقادیر زیادی کلسیم، ویتامین B و منیزیوم است. پسته سرشار از آهن، روی، ویتامین E، گروه ویتامین‌های B، پتاسیم و فسفر می‌باشد. فندق نیز منبع غنی از ویتامین‌های B1، B2 و B6 است و مجموعه این مواد مغذی برای کودکان در حال رشد لازم و ضروری می‌باشد.

آجیل برای کودکان

طبق نظر کارشناسان و مشاوران تغذیه کودک، زمان مصرف آجیل برای کودکان از یک‌سالگی شروع می‌شود. البته تا قبل از سه‌سالگی لازم است که آجیل را به‌صورت پودر شده، همراه با غذای مکمل، به کودک بدهید.

استفاده از انواع آجیل در برنامه غذایی کودکان می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی بر روند رشد کودک دلبندتان داشته باشد. البته بهتر است هنگام خرید آجیل برای کودکان به خام بودن و ارگانیک بود آن دقت کنید. حداقل میزان مصرف آجیل برای کودکان روزانه 15 گرم توصیه‌شده است.

سخن پایانی

فواید آجیل برای کودکان بی‌شمار است. ما تنها به چند خاصیت مهم و کاربردی پرداختیم. مصرف آجیل می‌تواند از بروز بیمارهای مربوط به دستگاه گوارش، قلب و عروق پیشگیری کنید. بهتر است به‌جای استفاده از تنقلات شور، شیرین و مضر، آجیل و خشکبار را در سبد غذایی کودک خود بگنجانید.

همان طور که می دانید آجیل دارای خواص درمانی بسیاری است البته با توجه به نوع آجیل این خواص با هم فرق می‌کنند. برای آشنایی بیشتر در این خصوص مقاله خواص درمانی آجیل را نیز مطالعه بفرمایید.

 

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *