طرز تهیه سوهان خانگی خوشمزه با ارزان ترین مواد

طرز تهیه سوهان خانگی خوشمزه با ارزان ترین مواد

سوهان یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها برای سرو  با چای یا یک نوشیدنی گرم است. این شیرینی خوشمزه که از رده حلواها بوده و بسیار مغذی و پرخاصیت می‌باشد. مواد مختلفی برای تهیه این شیرینی خاص و خوشمزه مورد نیاز است که از جمله آن‌ها می‌توان به جوانه گندم اشاره کرد. این مواد اولیه خواص بسیاری دارند و می‌توانند برای سلامتی مفید باشند. برای آن‌که با مواد تشکیل دهنده سوهان و همچنین طرز تهیه سوهان خانگی (How to prepare homemade filet) خوشمزه آشنا شوید در این مقاله از آجیل نعمتی همراه ما باشید.

تاریخچه قاجاری سوهان

تاریخچه قاجاری سوهان

شیرینی سوهان در تاریخ خوراکی‌های ایرانی قدمت بسیاری دارد و سوغات خوبی برای انتقال تجربه سفر به عزیزانمان می باشد. این حلوای خوشمزه بین سال‌های ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۰ هجری برای اولین بار در دوره قاجار در شهر قم پخته و از آن پس تولید انبوه شد. این حلوای خوشمزه در ابتدا تنها به وسیله دست و به صورت کاملا سنتی تولید می‌شد.

اما اکنون ماشین آلات صنعتی بسیاری برای تولید انبوه این شیرینی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است که کار تولید سوهان را سریع‌تر می‌کند. تاریخچه تولید سوهان به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. زمانی که وی برای افتتاح صحن عقیق حرم حضرت معصومه(س) به قم رفته بود در آن‌جا از شیرینی سوهان به عنوان پیش‌کش و پذیرایی مهمانان دربار استفاده شد. پس از آن به دلیل طعم مطبوع و لذیذ این شیرینی که در آن زمان به صورت حلوای نرم طبخ می‌شد، رفته رفته فراگیر شده و به مناطق مختلف کشور رسید. سوهان اوایل مخصوص بزرگان و اشراف بود ولی بعد از آن بین مردم عادی جایگاه خودش را پیدا کرد.

از فواید سوهان چه می‌دانید؟

روغن حیوانی که در طرز تهیه سوهان خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرشار از آنتی اکسیدان و تقویت‌کننده دستگاه گوارش و همچنین ضد ویروس، ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب می‌باشد. آرد جوانه گندم ضدسرطان و سرشار از انواع ویتامین‌های گروه B و E ،کلسیم و مواد معدنی است. مغز پسته سرشار از پتاسیم و معتدل‌کننده سطح فشار خون و مقابله‌کننده با انواع سکته‌هاست.

زعفران تسکین دهنده دردمعده، شادی‌آور، مفید برای استحکام استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن و همچنین مفید برای بهبود سلامت قلب است. از دلایل مهمی که در اعیاد و میهمانی‌ها از سوهان استفاده می‌شود، طبع شادی آور آن به دلیل وجود زعفران است. علیرغم وجود تمامی این خواص واضح است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد و لازم است میزان مصرف را در تعادل نگه داشت.

مواد اولیه مورد استفاده در تهیه سوهان

در انواع مختلف سوهان مواد اولیه یکسانی به کار می‌روند که از گذشته تا به حال بدون تغییر و ثابت بوده‌اند. این مواد شامل آرد، شکر، زعفران، روغن، پسته، هل و گلاب است که مانند حلوای نرمی پخته می‌شوند. این فرمول بعدها با اضافه شدن ترکیباتی مانند زرده‌تخم‌مرغ و آرد جوانه گندم حالت ترد و شکننده به خود گرفت. این مواد در طرز تهیه سوهان خانگی هم با همین ترتیب استفاده می‌شود.

سوهان به دلیل داشتن آرد جوانه گندم از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و منبع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ چرا که جوانه گندم خاصیت انرژی‌بخشی دارد و نکته مهم آن است که در ابتدا پودر جوانه گندم باید با آب مخلوط شده و روی حرارت زیاد ساعت‌ها هم ‌زده شود تا زمانی‌که آب آن تبخیر شده و به رنگ قهوه‌ای کاراملی درآید. سپس قند و زرده تخم مرغ و شکر و همراه با گلاب و زعفران و هل و باقی مواد طبق فرمول اضافه می‌شود.

همچنین نوع روغن استفاده‌شده در کیفیت سوهان بسیار موثر است. استفاده از کره حیوانی در پخت سوهان معمولا مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد در مجموع استفاده از مواد اولیه با کیفیت منجر به داشتن محصول بهتری خواهد شد. وجود زعفران در کیفیت و طعم سوهان تاثیر به‌سزایی دارد و استفاده از رنگ‌های خوراکی به جای زعفران نه تنها کیفیت سوهان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه از ارزش غذایی آن می‌کاهد.

طرز تهیه سوهان خانگی

طرز تهیه سوهان خانگی

برای تهیه این شیرینی خوشمزه دستورات متفاوتی وجود دارد؛ اما خوب است بدانید مواد لازم تمامی دستورات یکسان هستند. در این‌جا ما یک دستور عالی از طرز تهیه سوهان خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول

برای تهیه سوهان سنتی ابتدا یک فویل آلومینیومی را روی میز قرار می‌دهیم و روی آن را با استفاده از قلمو و کمی روغن کاملا چرب می‌کنیم. آردجوانه گندم را به همراه آرد سفید داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی حرارت کم قرار می‌دهیم.

مرحله دوم

سپس مواد را مداوم تفت می‌دهیم تا بوی خامی آرد کاملا از بین برود. سپس حرارت را ملایم نموده و گلاب و شکر را به آرد می‌افزاییم و مداوم تفت می‌دهیم تا جوش بزند. در این مرحله کره را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا مجددا به جوش بیاید.

مرحله سوم

عسل را به همراه گلوکز، زعفران دم نشده و هل اضافه می‌کنیم و همگی مواد را مخلوط نموده و به مدت ۳۰ دقیقه به طور مداوم به هم‌زدن ادامه می‌دهیم. چون نباید به روغن بیافتد برای همین اصلا از هم زدن دست نمی‌کشیم.

مرحله چهارم

پس از گذشت مدت زمان گفته شده مواد را با قاشق تست می‌کنیم. در صورتی‌که کمی سفت شده بود، به طوری‌که به راحتی از قابلمه جدا می‌شد قابلمه را از روی حرارت برداشته و مواد را روی فویل چرب شده پخش می‌کنیم.

مرحله پنجم

اگر تمایل داشتید می‌توانیم روی آن پسته یا بادام بریزیم. می‌توانیم در آخر پخت مغزیجات را داخل خود مایه سوهان بریزیم. سپس گوشتکوب را چرب کرده و روی مایه سوهان می‌کوبیم و صبر می‌کنیم تا سوهان کاملا سرد شود. سوهان آماده میل کردن است.

کلام پایانی

در این مقاله در مورد مواد تشکیل دهنده سوهان و طرز تهیه سوهان خانگی صحبت کردیم. در گذشته این شیرینی به صورت دستی تولید و بسته‌بندی می‌شد؛ اما امروزه به کمک دستگاه‌های مخصوص و بر اساس دستورالعمل‌های معتبر  با پیروی از روش‌های سنتی پخت می‌شود. در کشورهای دیگر هم از سوهان استقبال فراوانی می‌شود و محبوبیت بسیار بالایی دارد.

امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطالب به اطلاعات شما درباره این شیرینی خوشمزه افزوده باشیم. اکنون  قطعا به سوهان نه تنها به عنوان یک شیرینی خوشمزه بلکه به عنوان ماده‌ای ارزشمند نگاه خواهید کرد. در صورت تمایل به خرید سوهان و یا تمایل به شکلات از وب‌سایت آجیل نعمتی دیدن فرمایید.

همچنین فروشگاه نعمتی مکان مناسب برای خرید شیرینی است.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *