تنقلات کم کالری که با چای خورده میشوند

تنقلات کم کالری که با چای خورده میشوند

با تنقلات کم کالری (Low calorie snacks) که با چای خورده می‌شوند، آشنایی دارید؟ هر کدام از ما عادت داریم که چای را همراه با یک خوراکی شیرین بخوریم. در ایران بیشترین خوراکی شیرینی که همراه چای خورده می‌شود معمولا قند و شکر است. اما برای حفظ سلامتی بیشتر بهتر است از تنقلات کم کالری مانند خرما و کشمش یا توت خشک استفاده کنیم. همه موارد گفته شده دارای مزه شیرینی هستند که چای را برای ما لذت بخش‌تر می‌کنند. اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که کدام تنقلات کم کالری بهتر است با چای خورده شوند؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

تنقلات کم کالری که با چای خورده می‌شوند

تنقلات کم کالری شیرین مانند خرما، توت و کشمش، علاوه بر طعم و مزه شیرینی که دارند و می‌توان آن‌ها را همراه با چای میل کرد، دارای خواص بی‌نظیری هستند که برای سلامتی نیز مفید می‌باشند. ما ایرانی‌ها برطبق یک عادت قدیمی، بیشتر با قند و شکر، چای خود را می‌خوریم که این موضوع به خودی خود بد نیست بلکه آنچه اهمیت دارد تعداد قند یا میزان شکری است که با خوردن هر چای مصرف می‌کنیم.

مناسب‌ترین تعداد قند مصرفی در طول روز نباید از ۸ حبه قند بیشتر شود. زیرا باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای بدن از جمله بیماری‌های کبدی و پوسیدگی‌های دندانی و حتی چاقی می‌شود. پس می‌توان به اهمیت مصرف تنقلات کم کالری مانند خرما، توت یا کشمش همراه با چای پی برد. در زیر به معرفی برخی از ویژگی‌های مهم این تنقلات، فواید و نحوه مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

خرما

خرما

در مصرف خرما به عنوان یکی از تنقلات کم کالری باید به این نکته توجه کرد که میزان انواع ویتامین‌ها، پتاسیم، فسفر و منیزیم موجود در آن مقدار اندکی است. علاوه براین میزان کالری، قند و مواد معدنی موجود در انواع مختلف خرما نیز متفاوت است. اگر دچار دیابت هستید حتما میزان خرمای مصرفی خود را با پزشک هماهنگ کنید. ولی به طور معمول با هر وعده چای، می‌توانید یک خرما بخورید و از سه خرما در روز بیشتر میل نکنید. اگر بیماری زمینه‌ای خاصی ندارید نیازی به احتیاط در مصرف خرما نیست.

اگر چه رعایت اعتدال همیشه بهترین گزینه است. خرما یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی قند و شکر است البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. خرما میوه‌ای ضد سرطانی است و باعث محکم و قوی شدن عضلات می‌شود. می‌توان با استفاده از خوراکی‌های شیرینی مانند خرما، ارزش تغذیه‌ای چای که می‌نوشیم را بالاتر ببریم. البته در مصرف خرما نباید زیاده‌روی کرد زیرا خرما سرشار از ریز مغزی‌هایی است که زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ابتلا به چاقی شود. مصرف هر۳عدد خرما با مصرف یک واحد میوه برابری می‌کند.

نکته مهم دیگر در مصرف خرما همراه چای، این است که حتما صبر کنید تا چای سرد شود بعد با خرما میل کنید. زیرا مصرف خرما با چای داغ باعث از بین رفتن تمام خواص خرما شده و مانند این است که شما با قند کوچکتری چای را نوشیده‌اید و از خواص بی‌نظیر خرما محروم می‌مانید.

کشمش

به عنوان دومین مورد از تنقلات کم کالری که می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف همراه چای باشد، کشمش است. کشمش ویتامین چندانی ندارد اما به مقدار کمی دارای مواد معدنی، فسفر و پتاسیم است. شما می‌توانید در هر وعده حداکثر۱۵عدد کشمش به همراه چای میل کنید. انواع مختلف کشمش تفاوت زیادی در میزان کالری ندارند و تقریبا از لحاظ میزان مواد معدنی نیز در یک سطح هستند.

به طوری که شما می‌توانید به راحتی ده عدد مویز را با  ۱۵تا کشمش جایگزین کنید و به جای استفاده از کشمش از مویز استفاده کنید. افراد دیابتی در مصرف کشمش نیز باید احتیاط کنند و حتما برای تعیین مقدار کشمش مصرفی خود با پزشک مشورت کنند. افراد سالم و بدون بیماری دیابت نیز نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. عادت به مصرف چای با کشمش و دیگر تنقلات کم کالری سبب می‌شود که علاوه بر دریافت خواص چای، بدن ریزمغذی‌های مورد نیاز خود را نیز دریافت کند.

توت خشک

توت خشک

توت خشک سومین مورد از گزینه‌های تنقلات کم کالری مناسب برای جایگزینی قند و شکر است. توت خشک ویتامین ندارد و به مقدار تقریبا مناسبی دارای مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم است. زمانی که توت خشک می‌شود تقریبا نصف قند خود را از دست می‌دهد و اگر با چای داغ میل شود خود عاملی برای ابتلا به دیابت می‌باشد. به همین دلیل حتما هنگام مصرف از سرد بودن چای خود مطمئن شوید.

مقدار کالری آن نسبتا بالاست و علاوه بر کالری از میزان فیبر بالایی نیز برخوردار می‌باشد. فیبر بالا فواید بسیاری برای سیستم گوارشی دارد. به همین دلیل مصرف توت خشک به کشمش ارجحیت دارد. شما تنها می‌توانید حداکثر ده عدد توت خشک، با هر وعده چای میل کنید. مواد قندی مورد مصرف افراد دیابتی مانند توت خشک باید کاملا کنترل شده و تحت نظر پزشک باشد.

_در کنار استفاده از تنقلات کم کالری برای خوردن چای، می‌توانید از هل، زعفران، گلاب و لیمو برای خوش‌عطر و خوش طعم شدن بیشتر چای استفاده کنید. علاوه بر آن از خواص بی نظیرشان بهره ببرید.

نتیجه گیری

تنقلات کم کالری مانند خرما، کشمش و توت خشک می‌توانند جایگزین مناسبی باشند برای قند یا شکری که همراه چای می‌خوریم. چای دوست قدیمی و دیرینه ما ایرانی‌ها بوده است و هنوز نیز طرفداران بسیاری دارد. اما با توجه به مضراتی که مصرف قند و شکر برای بدن دارند بهتر است به فکر جایگزینی مناسب برای آن باشیم. بسیاری از افراد علاقه‌مند به چای متاسفانه دچار بیماری دیابت هستند و خیلی از زنان باردار یا کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای می‌باشند نیز مجاز به مصرف قند و شکر نیستند. حتی بسیاری از افراد برای پیشگیری از افزایش وزن و چاقی دنبال گزینه مناسبی هستند که همراه چای میل کنند. شاید برخی به فکر خرید سوهان بیافتند.

اما باز هم قند موجود در آن‌ها می‌تواند مضر باشد و برای مصرف همیشگی گزینه خوبی نیست. حتی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از شیره خرما یا شیره توت و یا شیره انگور برای شیرین کردن چای خود استفاده کنند. این شیره‌ها تمام خواص خود میوه را دارا می‌باشند به همین دلیل می‌توانید به جای استفاده از میوه خشک از شیره این میوه‌ها استفاده کنید. بسیاری از طرفداران تنقلات کم کالری مانند خرما و کشمش حتما سری به آجیل نعمتی می‌زنند تا از مرغوب‌ترین تنقلات در کنار چای خود بهره ببرند.

همچنین فروشگاه نعمتی مکان مناسب برای خرید شیرینی است.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *