خواص دارویی فندق برای بدن

خواص دارویی فندق

فندق از جمله اقلامی از آجیل است که کمتر در میان وعده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص دارویی فندق (Medicinal properties of hazelnuts) برای بدن بسیار زیاد است. فندق غنی از انرژی است و سرشار از مواد مغذی مهم است که وجود آن‌ها برای بدن بسیار مفید می‌باشند. در هر 100 گرم مغذ فندق، 628 کالری وجود دارد. این مغز غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اولئیک اسید و اسیدهای چرب ضروری هستند. این ماده حاوی اسید لینولئیک است که به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون کمک می‌کند. این مواد در پیشگیری از عروق کرونر و سکته‌ی مغذی تقش اساسی دارند.

ارزش غذایی فندق

در باره خواص دارویی فندق باید گفت این مغز، غنی از فیبر، ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی است. و دارای مواد شیمیایی شیمیایی گیاهی تقویت‌کننده برای سلامت بدن است. در کل، این مغز ارزشمند به محافظت در برابر بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها کمک می‌کند.

خواص دارویی فندق

فندق منبعی عالی از ویتامین E است. در هر 100 گرم از مغز فندق، 15 گرم ویتامین E وجود دارد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در لیپیدهای قدرتمند است.

روغن فندق حاوی رایحه‌ای مغزدار است و خاصیت قابض بسیار خوبی دارد. این عامل کمک می‌کند تا پوست به خوبی از خشکی محافظت شود. همچنین این روغن در صنعت آشپزی و درست کردن انواع غذاها به عنوان “روغن حامل یا پایه” در داروهای سنتی و در ماساژ درمانی، رایحه درمانی، در صنایع دارویی و آرایشی استفاده می‌شود.

فندق یکی از بهترین و مغذی‌ترین اجزای آجیل است که طعمی دل‌چسب و لذیذ دارد. خواص فندق (Properties of hazelnuts) و طعم دل‌نشین آن موجب شده تا از این دانه فرآورده‌های مختلفی تولید شود. از فندق به‌عنوان یک طعم‌دهنده در کنار پودر قهوه استفاده می‌شود. روغن فندق نیز در پخت‌وپز به کار می‌رود. دراین‌بین طعم و مزه فندق زمانی که به‌عنوان مغز بوداده در خوراکی‌هایی همچون کاکائو به کار می‌رود، دل‌چسب‌تر است.

فندق یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین اجزای آجیل است که حضور آن در سبد غذایی ضروری قلمداد می‌شود. با مصرف 28 گرم فندق می‌توان 176 کیلوکالری انرژی دریافت کرد. این میزان انرژی برای کودکان در سنین رشد بسیار مناسب است. همین مقدار فندق دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۱۷۶ کیلوکالری
  • ۲ میلی‌گرم ویتامین B6
  • ۲ میلی‌گرم ویتامین E
  • ۲ میلی‌گرم تیامین
  • ۲ میلی‌گرم فسفر
  • ۳ میلی‌گرم آهن
  • ۵ میلی‌گرم مس
  • ۶ میلی‌گرم منیزیم
  • ۷ میلی‌گرم منگنز
  • ۷ میلی‌گرم روی
  • ۱۹۰ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۷ گرم کربوهیدرات
  • ۷ گرم فیبر
  • ۱۷ گرم چربی

خواص عمومی فندق

مصرف روزانه و مستمر فندق با توجه به ارزش غذایی این خوراکی فواید بسیاری دارد. از جمله خواص فندق این است که فندق سرشار از ویتامین C، نیاسین و کلسیم است. این مواد مغذی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌بندی و بهبود وضعیت پوست و مو می‌شود. با اضافه کردن فندق به سبد غذایی می‌توان از فوایدی همچون موارد زیر بهره‌مند شد.

ارزش غذایی فندق

کنترل قند خون

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، فندق دارای چربی‌های مفید و سالم است. برای افراد مبتلابه دیابت، فندق بهترین گزینه برای کنترل کلسترول خون است. همچنین منگنز موجود در این خوراکی باعث کاهش گلوکز شده و ریسک ابتلا به دیابت را به‌مراتب کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد مغز

تقویت مغز مهم‌ترین خاصیت فندق است. به جهت داشتن این خاصیت، استفاده از فندق برای کودکان در سنین کم ضروری شده است. رژیم غذایی حاوی فندق دارای سطح بالایی از منگنز، تیامین، اسیدهای چرب، فولات و ویتامین E است. دقیقاً همان عناصری که برای رشد و بهبود عملکرد مغز لازم است.

  • ویتامین E موجود در فندق علاوه بر تضمین سلامت مو، از ابتلا به بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل پیشگیری می‌کند.
  • منگنز بیشترین ارتباط را با فعالیت‌های مرتبط با عملکرد شناختی مغز آن دارد.
  • تیامین ویتامین اعصاب نامیده شده و نقش ویژه‌ای در بهبود سیستم عصبی دارد. کمبود این ویتامین آسیب‌های شدیدی به مغز می‌زند.
  • سطح بالایی از اسیدهای چرب و پروتئین‌ها نیز علاوه بر بهبود سیستم عصبی، با افسردگی مقابله می‌کند.

لاغر کننده طبیعی

افرادی که فندق را در رژیم غذایی خود جای‌داده‌اند، میل کمتری به خوردن غذاهای ناسالم دارند. فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم موجود در فندق باعث کاهش اشتها در وعده‌های اصلی می‌شود. همچنین اشتیاق به خوردن غذاهای چرب، شور و یا شیرین را از بین می‌برد. با کاهش پرخوری و احساس سیری در طول روز، روند لاغری راحت‌تر دنبال می‌شود.

تضمین سلامت جنین و مادر

فولات موجود در فندق برای زنان باردار بسیار مفید است. این ماده معدنی از کم‌خونی و نقص عصبی جنین جلوگیری کرده و سلامت او را تضمین می‌کند. فندق به جهت داشتن سطح بالایی از فیبر، از یبوست دوران بارداری پیشگیری می‌کند. با مصرف متعادل فندق در طول روز، ضعف و گرسنگی ناشی از بارداری و شیردهی نیز کنترل می‌شود.

بهبود وضعیت پوست و مو

فندق بهترین گزینه برای درمان آسیب‌های پوست و مو است. ویتامین E موجود در دانه‌های چرب و روغنی فندق موجب استحکام فولیکول‌های مو می‌شود. از این ویتامین برای بهبود زخم، آکنه و التهابات پوستی استفاده می‌شود. از طرف دیگر فندق از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و مانع تشکیل چین‌وچروک در پوست صورت می‌شود.

خواص فندق

خواص دارویی فندق برای بدن

خواص دارویی فندق

برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشد

این آجیل حاوی اسید‌های آلیئین است که برای بدن بسیار مفیدند. اسید آلیئین نوعی از چربی‌های اشباع نشده است و برای بدن بسیار مفید می‌باشد. همچنین حاوی مقادیر بسیار زیادی از منیزیم می‌باشد. با مصرف فندق می‌توانید به تنظیم کلسیم در بدن خود کمک کنید. کلسیم موجود در فندق باعث آرامش قلب شما می‌شود.

همچنین بخوانید : معرفی مواد مغذی خواص درمانی آجیل

فندق برای سلامت استخوان بسیار مفید می‌باشد

در فندق مقادیر زیادی منگنز وجود دارد، و این ماده برای بهبود تراکم استخوان مفید می‌باشد. مغز فندق برای پوکی استخوان بسیار مفید می‌باشد. می‌توانید برای جلوگبری از پوکی استخوان، مغز فندق را به همراه شیر میل کنید. برای تقویت و سلامت دستگاه گوارش می‌توانید از فندق استفاده کنید.

برای حفظ طراوت پوست خود فندق بخورید

فندق دارای ویتامین سی و ویتامین ای می‌باشد و دارای انواع آکسیدان هاست که از پیری پوست جلوگیری می‌کند. از فندق در ساخت انواع کرم‌های پوستی و انواع تونر‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

خواص دارویی فندق

برای زنان باردار این آجیل مفید می‌باشد

یکی دیگر از خواص دلرویی فندق مفید بودن آن برای زنان باردار است. علاوه مادر، فواید فندق برای جنین هم بسیار زیاد می‌باشد. زیرا جنین از مادر تغذیه می‌کند. فندق حاوی اسید فولیک می‌باشد و برای رشد بافت جنین در بارداری بسیار موثر می‌باشد.

یکی دیگر از خواص دارویی فندق کمک به کنترل کلسترول است

مصرف فندق به عدم افزایش کلسترول کمک می‌کند. با مصرف فندق می‌توانید به افزایش کلسترول خوب یا اچ دی ال و کاهش کلسترول بد خون یا ال دی ال کمک کنید.

برای افراد گیاهخوار بسیار مناسب است

فندق برای افراد گیاهخوار بسیار مناسب می‌باشد. افرادی که از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند می‌تواند کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت را از فندق دریافت کنند.

خواص دارویی فندق

یکی دیگر از خواص دارویی فندق تقویت آهن خون است

اگر کم خون هستید، فندق بخورید. فندق یک ماده‌ی عالی برای بدن است. اگر به صورت روزانه فندق بخورید، 30 درصد از نیاز روزانه‌ی خود به آهن را بدست می‌آورید. و اگر به کم خونی مبتلا هستید، می‌توانید همزمان با مصرف قرص آهن، فندق بخورید.

همچنین بخوانید : کلسیم در آجیل چیست؟

به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

فندق حاوی منگنز و پتاسیم و کلسیم و منیزیم می‌باشد که همه‌ی این مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشند. این مواد باعث می‌شوند که گردش خون در سیستم ایمنی بدن به شکل کاملا درستی انجام شود.

خواص دارویی فندق

فندق یکی از ترکیبات آجیل است. فندق در کشورهایی یونان، ایتالیا و انگلستان بیشترین استفاده را دارد. ترکیه در حدود 75% فندق جهان را تولید و صادر می‌کند. در این متن مزایای و خواص فندق (Properties of hazelnuts) را توضیح می‌دهیم.

معرفی سایر خواص فندق عبارت‌اند از:

  1. حفظ سلامت قلب و عروق

مهم‌ترین خواص فندق، تأثیر مؤثر آن بر روی سلامت سیستم قلب است. اسید اولئیک نوعی اسید چرب می‌باشد که باعث از بین رفتن کلسترول بد و افزایش و حفظ کلسترول‌های مورد نیاز بدن می‌شود.

منیزیم موجود در خواص فندق ، میزان کلسیم خون را تنظیم می‌کند. به این صورت که از جذب کلسیم اضافی جلوگیری می‌کند. وجود کلسیم بیش از حد باعث ضربان نامنظم و تپش قلب می‌شود.

  1. حفظ سلامت عضله و ماهیچه

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، منیزیم نقش مهمی در حفظ سطح مناسب کلسیم در بدن و سلول ‌های بدن دارد، بنابراین، به انقباض عضلانی کمک می‌کند و از فشار بیش از حد به عضلات نیز جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید : معرفی تمامی خواص بادام هندی

منیزیم موجود در فندق به انقباض عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌کند و از افزایش فشار، گرفتگی، خستگی و اسپاسم به آن‌ها جلوگیری می‌کند. میزان مناسب منیزیم در بدن می‌تواند باعث استحکام و سلامت عضلات و استخوان‌ها شود.

خواص فندق

  1. حفظ سلامت مفاصل و استخوان‌ها

منگنز از التهاب و تراکم مفاصل جلوگیری می‌کند. همچنین با بسیاری از بیماری‌ها مربوط به مفاصل و استخوان‌ها مبارزه کرده و آن‌ها را درمان می‌کند مانند پوکی استخوان که بیماری شایعی بین زنان یائسه می‌باشد.

  1. مناسب برای گیاهخواران

فندق بعضی از کمبودهایی که در بدن گیاه خواران وجود دارد را جبران می‌کند. گیاه خواران به دلیل منع استفاده از گوشت و مرغ و دیگر محصولات حیوانی دچار کمبود پروتئین هستند. فندق ماده ای سرشار از پروتئین است که می‌تواند جایگزین محصولات حیوانی برای گیاه خواران باشد.

  1. منبع غنی از ویتامین K

ماده مغذی دیگری که در فندق وجود دارد ویتامین K می‌ باشد که جزو  اصلی ترین خواص فندق بوده و فواید زیادی را به همراه دارد. این ویتامین باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین K همراه با آهن، از خونریزی بیش از حد زخم جلوگیری می‌کند. همچنین باعث جذب کلسیم توسط بدن می‌شود.

همچنین بخوانید : معرفی مزایا و خواص گردو برای پوست و مو

خواص فندق

  1. خواص فندق برای مبارزه با آکنه

فندق ماده ای مناسبی برای درمان پوست‌های مستعد به آکنه است. یک قاشق چای‌خوری فندق و قهوه به همراه نصف ق چ شکر به علاوه‌ی مقداری روغن نارگیل را با هم مخلوط کرده و به عنوان اسکرابی مناسب برای درمان آکنه پوست استفاده کنید.

  1. درمان موهای آسیب دیده

ویتامین E موجود در فندق برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مؤثر است. به خصوص اگر موهای خشک و آسیب دیده ای دارید استفاده از روغن فندق بسیار مناسب است زیرا ویتامین E موجود در این مغز باعث مرطوب سازی و آبرسانی به پوست سر و مو و در نتیجه نرم شدن مو می‌شود. همچنین استفاده از فندق پوست شما را درخشان و شفاف می‌شود.

  1. کمک به درمان بیماری‌ های گرفتگی قائدگی

زنان در دوران قائدگی دچار گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی می‌شوند. مصرف فندق به دلیل اینکه حاوی منیزیم، ویتامین E و کلسیم می‌باشد دردهای ناشی از قائدگی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود این دوره را راحت تر طی کنید.

  1. حفظ سلامت مادر و جنین

مهمترین مواد غذایی که زنان باردار باید مصرف کنند موادی است که دارای اسیدفولیک هستند. این ماده از بیماری‌ های دوران بارداری مانند نقص لوله عصبی جلوگیری می‌کند و باعث رشد و نمو مؤثر در نوزاد می‌شود.

همچنین بخوانید : نحوه صحیح نگهداری آجیل در زمان طولانی مدت

خواص فندق

  1. خواص فندق برای کاهش استرس و اضطراب

وجود اسید آلفا لینولنیک و اسیدهای چرب امگا در فندق به همراه ویتامین B، باعث کاهش اختلالات روانشناختی مانند افسردگی، استرس، اسکیزوفرنی و غیره می‌شود. میل کردن چند تکه شکلات تلخ فندق دار باعث آرامش روحی در شما خواهد شد، حتماً امتحان کنید.

چند نمونه از عوارض جانبی فندق

بعضی اشخاص نسبت به فندق آلرژی دارند. این آلرژی باعث مشکلات حیاتی و تنفسی در آن‌ها می‌شود بنابراین در استفاده از این ماده مغزی افراط نکنید. لازم به ذکر است استفاده زیاد از فندق باعث آسیب به کبد و افزایش وزن می‌شود.

در پایان لازم است خاطر نشان کنم اغلب مردم خشکبار را با آجیل و ترکیبات آن اشتباه می‌گیرند. اگر می خواهید با خشکبار و تفاوت آن با آجیل آشنا شوید مقاله مرتبط به خشکبار را از دست ندهید.

سخن پایانی

خواص دارویی فندق برای بدن بسیار زیاد است که ما چند مورد آن را خدمتتان معرفی نمودیم. این آجیل خوشمزه موجب افزایش وزن و کاهش استرس نیز می‌شود.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *