انواع بادام زمینی

انواع بادام زمینی

بادام زمینی یکی از مغزهایی است که یا به صورت جداگانه و یا در آجیل موجود است و طرفداران خاص خودش را هم دارد. آیا انواع بادام زمینی (All kinds of peanuts) که وجود دارند را می‌شناسید؟ از خواص موجود در بادام زمینی اطلاع دارید؟ مواردی از این قبیل شاید هم اکنون ذهنتان را درگیر نکرده باشد، اما بهتر است به این سوالات فکر کنید و در نهایت سعی کنید تا پاسخ‌های جامع و کاملی را برای آنها پیدا کنید. نکاتی که در ادامه بیان می‌شوند برای خرید بادام نیز صدق خواهند کرد.

انواع بادام زمینی

انواع بادام زمینی

ابتدا به انواع این ماده مغزی و در واقع به این میوه خشک شده خواهیم پرداخت تا بیشتر با آن آشنا شوید. بادام زمینی به صورت کلی دارای 4 مدل اسپانیایی، رونده، ویرجینیایی و والنسیایی است. تمام این 4 مدل بادام زمینی هستند، از یک نوع گیاه به عمل می‌آیند، دارای پوست هستند و مزه‌های مشابهی نیز دارند، اما در نهایت دارای تفاوت‌های ظاهری کمی با یکدیگر می‌باشند.

انواع بادام زمینی کدامند

انواع بادام زمینی در حال حاضر شامل بادام زمینی خام و با پوست، بادام زمینی تفت داده شده با پوست زیرین، بادام زمینی تمیز شده و فراوری شده که معمولا به صورت بسته بندی به فروش می‌رسد و در آخر کره بادام زمینی می‌شود.

بادام زمینی خام و با پوست رویی را می‌توانید به صورت کیلویی و زمانی که فصل برداشت بادام زمینی است با قیمت بسیار مناسبی پیدا کنید. این نوع از بادام زمینی را می‌توانید بسیار راحت و در حدی که نیاز دارید پاک کنید.

دومین مدل از بادام زمینی دیگر لایه رویی را ندارد و تنها یک پوست بسیار نازک و قهوه‌ای رنگ بر رویش وجود دارد که معمولا با تماس دست آن نیز از روی مغز بادام زمینی پاک می‌شود. در سومین مدل از بادام زمینی آن را با دستگاه تفت داده و به مقدار کم حاوی مواد نگهدارنده و نمک نیز است. این مدل به صورت بسته بندی و به عنوان محصولات شرکت‌های غذایی به فروش می‌رسد.

مدل چهارم از انواع بادام زمینی که به طور کلی متفاوت از 3 مدل قبلی است، کره این مغز بسیار پر انرژی و خوش طعم خواهد بود. کره بادام زمینی را نمی‌توانید به صورت خانگی و سنتی تهیه کنید، بلکه نیاز به اجرای مراحل پیشرفته روی مغز بادام زمینی و همچنین افزودن مواد نگهدارنده به آن است.

ویژگی‌ها و خواص بادام زمینی

ویژگی‌ها و خواص بادام زمینی

حالا که با انواع بادام زمینی آشنایی پیدا کردید، بهتر است خواص این ماده مفید را نیز بدانید زیرا قطعا پس از دانستن خواص این ماده آن را از رژیم غذایی خودتان حذف نخواهید کرد و احتمالا در کنار خرید گردو، خرید بادام زمینی را نیز انجام خواهید داد.  مقدار مواد غذایی که در ادامه بیان می‌شوند در هر 100 گرم بادام زمینی وجود دارند.

567 کالری، 49 گرم چربی کامل، 18 میلی‌گرم سدیم، 707 میلی‌گرم پتاسیم، 16 گرم کربوهیدرات و 26 گرم پروتئین در بادام زمینی به همراه مقداری بیوتین، نیاسین، منگنز، ویتامین E، تیامین، فسفر و منیزیم وجود دارد. از همان ابتدا با دیدن مقدار کالری و چربی بادام زمینی احتمال پیش خودتان فکر کرده‌اید که اگر اضافه وزن دارید و یا در شرف گرفتن وزن اضافی هستید، بهتر است به طور کل سراغ مصرف بادام زمینی نروید.

شاید از ادامه این موضوع تعجب کنید، اما اگر بادام زمینی یا کره بادام زمینی را به مقدار نیاز و درست مصرف کنید، به احتمال زیاد نه تنها سبب چاقی شما نمی‌شود، بلکه حتی می‌تواند لاغریتان را نیز تضمین کند. 49 گرم چربی که در بادام زمینی وجود دارد و در واقع نصف وزن کلی آن را به خود اختصاص می‌دهد، شامل دو بخش می‌شود. بخش اول این چربی‌ها شامل چربی‌های اشباع شده و بخش دوم که بسیار بیشتر است، شامل چربی‌های اشباع نشده می‌شود.

خاصیت دیگر بادام زمینی

چربی‌های اشباع نشده جذب سلول‌های بدن نمی‌شوند و تنها انرژی لازم برای سلول‌ها را فراهم می‌کنند. به همین دلیل است که گفته می‌شود مصرف بادام زمینی شما را چاق نخواهد کرد.

دومین مورد که در خصوص ویژگی‌های انواع بادام زمینی صدق می‌کند مربوط به جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، آلزایمر و گرفتگی عروق قلب است. تمامی این موارد در اثر تولید اکسید نیتریک در بدن اتفاق می‌افتد.

به دلیل آن که کره بادام زمینی و یا انواع بادام زمینی به صورت خام دارای اسیدهای چرب اشباع نشده است، می‌توانید آن را کمی پیش از وعده اصلی غذایی خود مصرف کنید. با این کار میل و اشتهای شما به غذا کاهش پیدا کرده و به صورت خود به خود وزن کم می‌کنید. نکته مهم دیگر اختلالات هورمونی است که در دوران پریودی، حاملگی و حتی یائسگی برای خانم‌ها رخ می‌دهد. با استفاده از بادام زمینی و یا کره بادام زمینی به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذی که در آن وجود دارد، می‌توانید تا حد زیادی از این اختلالات هورمونی خود جلوگیری کنید.

شادابی پوست مورد بعدی است که در اثر مصرف بادام زمینی به آن خواهید رسید. این شادابی نیز به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی است که در انواع بادام زمینی به وفور یافت می‌شوند.

افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها

مصرف بادام زمینی در دوران رشد کودکی و نوجوانی می‌تواند به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک بسیار زیادی کند. فراموش نکنید که این میوه سرشار از موادی همچون کلسیم و آهن است. در صورتی که در سنین بزرگسالی به سر می‌برید نیز باز هم بدن می‌تواند از این منبع غنی، کلسیم لازم را برای انجام فعالیت‌های حیاتی‌اش دریافت نماید.

مبارزه با افسردگی

مورد بعدی در خصوص مبارزه و کمک به درمان افسردگی در افراد است. افرادی که دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند، در واقع دچار کمبود سروتونین در مغز خود شده‌اند. مواد موجود در انواع بادام زمینی به ترشح مجدد سروتونین کمک کرده و از این راه به درمان افسردگی می‌پردازد.

در ابتدا جالب است بدانید که بادام زمینی (peanut) تازه درست مانند لوبیا جزو خانواده حبوبات محسوب می‌شود، اما حداقل در کشور ما اینطور جاافتاده که بادام‌زمینی یک نوع آجیل است که این نیز به خودی خود چندان غلط نیست.

بادام زمینی تازه نسبت به خیلی از آجیل های دیگر از قیمت پایین تری برخوردار است، اما هیچوقت در تله قیمت ها نیافتید! بادام زمینی تازه با خواص بسیاری که دارد بدون شک می‌تواند در کنار آجیل های دیگر قرار بگیرد و به عنوان یک مکمل شگفت انگیز وارد برنامه غذایی شما شود.

چرا بادام زمینی تازه دوای هر دردی است؟

بادام‌زمینی تازه یک منبع بزرگ از مواد مغذی برای نیاز های بزرگ بدن محسوب می‌شود. تنها 100 گرم از این خشکبار حاوی 570 کالری انرژی است که سرشار از ویتامین های B،E و C، منگنز، فسفر، فیبر و منیزیم بوده و جالب است بدانید که از این 100 گرم 25 گرم پروتئین نیز دریافت می‌شود.

همچنین بادام زمینی تازه دارای کمی کربوهیدرات و همچنین مواد مغذی‌ای مثل بیوتین، فولات، منگنز، تیامین، نیاسین است که تمام اینها می‌توانند برای رشد ذهن و جسم شما در هر سنی مفید واقع شوند. (مخصوصا برای سن کودکان و نوجوانان)

خواص دارویی بادام زمینی

بادام زمینی جایگزین قرص های ضد افسردگی

معمولا یکی از اصلی ترین دلایل بروز افسردگی در هر فردی پایین آمدن سطح سروتونین بدن او است و در این بین بادام‌زمینی تازه با داشتن تریپتفان های فعال باعث افزایش ترشح مواد شیمیایی مرتبط با سروتونین میشود که در نتیجه می‌تواند برای مبارزه با افسردگی نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

بادام زمینی تازه یک محافظ قوی در برابر آلزایمر

نیاسین موجود در بادام‌زمینی تازه که سرشار از ویتامین ب3 است می‌تواند احتمال ایجاد اختلالات حافظه را به حداقل برساند، بطور کلی افرادی که غذاهای حاوی ویتامین ب3 را در برنامه غذایی خود دارند بسیار کمتر در معرض مشکلاتی مثل آلزایمر قرار می‌گیرند.

بادام زمینی تازه و مقابله با سرطان

بادام زمینی در غلظت های بالا دارای پلی فنولیک و اسید کوماریک است که می‌تواند یک محافظ خوب در برابر سلول های سرطانی محسوب شود. با مصرف روزانه بادام زمینی تازه، شما از خطر سرطان معده و روده تا 50 درصد بیشتر در امان خواهید بود.

بادام زمینی برای کاهش وزن

بادام زمینی برای کاهش وزن

اضافه وزن یکی از بزرگترین مشکلات مردم در سطح جهان است که در کنار خیلی از دارو های شیمیایی در بازار، بادام‌زمینی تازه با چربی های سالمی که دارد می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند. این خشکبار به شما حس سیری را بطور طبیعی القا می‌کند و شما می‌توانید به راحتی به رژیم خود ادامه دهید.

همچنین بادام‌زمینی تازه بطور کلی با به همراه داشتن منابع سرشار از فیبر می‌تواند ریسک ابتلا به اضافه وزن را بطور چشمگیری کاهش دهد؛ پروتئین بالا و چربی اشباع نشده آن می‌تواند انرژی کافی را برای جایگزین کردن بادام زمینی با غذاهای چرب و چاق کننده به شما بدهد.

در پایان لازم است خاطر نشان کنم اغلب مردم خشکبار را با آجیل و ترکیبات آن اشتباه می‌گیرند. اگر می خواهید با خشکبار و تفاوت آن با آجیل آشنا شوید مقاله مرتبط به خشکبار را از دست ندهید.

جمع‌بندی

انواع بادام زمینی را اگر از لحاظ خاستگاه آنها بررسی کنیم به 4 نوع تقسیم می‌شود که در ابتدای مقاله در خصوصش صحبت‌هایی شد. در صورتی که مغز بادام زمینی را از لحاظ شکل خوراکی آن بررسی کنیم باز هم به یک تقسیم بندی با 4 شاخه خواهیم رسید. به طور کلی تفاوتی ندارد که کدام نوع از انواع بادام زمینی را مصرف کنید، حتی تفاوتی ندارد که بخواهید از کره بادام زمینی استفاده کنید و یا به دنبال موارد فراوری شده و بسته بندی شده باشید؛ زیرا در هر صورت می‌توانید از خواص این مغز و میوه مفید استفاده نمایید.

برای تهیه و خرید آجیل و یا انواع بادام زمینی می‌توانید از فروشگاه آجیل نعمتی این مواد را تهیه نمایید که هم محصولات بسیار تازه و با کیفیتی را عرضه می‌کنند و هم آنکه قیمت مناسبی را برای محصولاتشان دارند.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *