ارزش غذایی بادام زمینی

ارزش غذایی بادام زمینی

شناخت ارزش غذایی بادام زمینی (Nutritional value of peanuts) در جایی مهم می شود که بدانیم، محصولات مختلفی که از بادام زمینی تولید می‌شود، عوارض مصرف زیاد بادام زمینی، ویژگی‌های بادام زمینی خوب و نکات مهمی که در هنگام خرید آجیل و به خصوص خرید بادام  باید رعایت کنید، مسائل و موضوعاتی هستند که در ادامه در خصوص آنها صحبت خواهیم کرد. اما چرا دانستن این نکات اهمیت دارد؟ بادام زمینی و یا محصولاتی همچون کره بادام زمینی معمولا در رژیم‌های غذایی ورزشکاران وجود دارند، ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا بادام زمینی واقعا در چاقی و یا لاغری موثر است؟

بررسی ارزش غذایی بادام زمینی

بررسی ارزش غذایی بادام زمینی

همان طور که گفته شد خود بادام زمینی و یا انواع دیگر آجیل‌ها را معمولا در رژیم غذایی افرادی که ورزش می‌کنند، می‌بینید. ارزش غذایی این ماده بسیار بالا است زیرا سرشار از منگنز، نیاسین، ویتامین E، فولیک اسید، فیبر و فسفر، کالری، سدم، پتاسیم و پروتئین است. هر کدام از مواد ذکر شده سبب ایجاد تغییرات خاصی در اندام‌های داخلی، پوست و همچنین سطح انرژی بدن می‌شوند.

دانستن درصد و میزان دقیق ارزش غذایی بادام زمینی و دیگر مواد نیز می‌تواند بسیار مهم باشد. به طور مثال اگر بخواهیم ارزش هر کدام از مواد ذکر شده در 100 گرم بادام زمینی را بررسی کنیم به نتایج زیر می‌رسیم:

-حدود 49 گرم چربی کامل

-567 کیلو کالری

-705 میلی گرم پتاسیم

-18 میلی گرم سدیم

-16 گرم کربوهیدرات و

-26 گرم پروتئین

اگر نگاه کلی و جامعی به این اعداد و ارقام بیاندازیم متوجه می‌شویم که بادام زمینی در کل ماده پر انرژی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سبب چاقی و اضافه وزن مفرط شود.

نکات مهم در خرید آجیل

خرید آجیل مخلوط و یا خرید آجیل‌هایی که معمولا با نام چهار مغز آنها را می‌شناسیم در وهله اول کار بسیار ساده‌ای است. مراجعه به آجیل فروش، انتخاب مغزهایی که مدنظر داریم، تعیین وزن موردنظر و حساب کردن پول آجیل. اما متاسفانه یا خوشبختانه کار به همین جا ختم نمی‌شود. چند نکته وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند به شما در خرید بهتر آجیل و انواع مغزها کمک کند. بنابراین این نکات را دست کم نگیرید.

هدف از خرید

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد آن است که هدف شما از خریدن و مصرف آجیل چیست؟ اگر آجیل را برای مراسمی همچون عید نوروز خریداری می‌کنید، بهتر است از آجیل چهار مغز استفاده کنید. در صورتی که آجیل را به عنوان ماده اصلی رژیم غذایی خود تهیه می‌کنید سعی کنید تا ابتدا بدانید که خوردن این مقدار از آجیل و مغزهایی که خریداری می‌کنید، چه تاثیری در روند پیشرفت رژیم شما دارد. مثلا ارزش غذایی بادام زمینی چقدر است؟ گردو چه مقدار چربی دارد و… یا اگر قرار است رژیم لاغری بگیرید، مسلما خریدن مغز گردو و یا فندق نمی‌تواند کمک زیادی به شما کند، بلکه در عوض باید پسته و محصولاتی همچون میوه‌های خشک، توت خشک و…را بخرید.

توجه به کیفیت آجیل

دومین مورد مربوط به کیفیت آجیل می‌شود. برخی از فروشگاه‌ها که فروش خوبی ندارند و مهم‌تر از آن روش‌های نگهداری از مغزهای آجیل را نیز بلد نیستند، سعی می‌کنند تا آجیل‌های کهنه را در قالب آجیل تازه به مردم بفروشند. برای آن که بتوانید از این موضوع مطلع شوید، می‌توانید به مغزهایی که در اثر ماندگی تغییر وضعیت می‌دهند توجه کنید. یکی از این مغزها، مغز گردو است. معمولا اگر گردو برای مدت بیش از 10 روز بماند، روغن پس می‌دهد و اگر با دیگر مغزهای آجیل مخلوط شده باشد، این روغن به مغزهای دیگر نیز سرایت می‌کند و آنها را چرب می‌کند.

ترجیحا آجیل خام بخرید

همان‌طور که گفته شد آجیل‌هایی که تفت داده می‌شوند معمولا مدت زمان زیادی از وجود آنها در انبار و مغازه گذشته است، بنابراین نمی‌توان از روی رنگ و یا طعم آجیل‌های شور و تفت داده شده تازه بودن یا نبودن آنها را حدس زد. در چنین مواردی مسلما ارزش غذایی بادام زمینی و دیگر مغزها کاهش پیدا کرده است.  مورد بعدی که دلیل خوبی برای خریدن آجیل خام است، از بین رفتن برخی از مواد مغذی و ویتامین‌های آجیل در هنگام تفت داده شدن و حرارت دیدن است. بنا به همین دلایلی که ذکر شد می‌توان گفت که بهترین کار برای حفظ ارزش غذایی بادام زمینی و یا به طور کلی هر یک از دیگر مغزهای آجیل، همان خرید خام آن‌ها است.

خرید آجیل مخلوط

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید آجیل مخلوط باید حتما به آن توجه کنید، خرید آجیل مخلوط است. در خرید آجیل مخلوط باید علاوه بر موارد بالا به نکات دیگری نیز نگاه کنید. کدام مغزها در آجیل مخلوط وجود دارد؟ آیا آجیلی که قصد خرید آن را دارید خام است و یا آن را تفت داده‌اند؟ مغزهای آجیل سالم هستند و یا به صورت خرد شده و تکه تکه درآمده‌اند؟ در صورتی که مغزها خرد شده باشند، می‌توانید متوجه شوید که آجیل کهنه است و مدت زمان زیادی از تاریخ تولید آن گذشته است.

خرید به اندازه نیاز

فرقی نمی‌کند که فقط به دنبال دانستن نکات مهم در خرید بادام هستید و یا هدف خرید آجیل مخلوط، یا خرید چه مغز دیگری از آجیل را دارید؛ آن چیزی که اهمیت دارد آن است که به اندازه نیاز و مصرفتان آجیل را خریداری کنید. نگهداری مقدار زیادی از این مواد مغذی سبب می‌شود تا هم روغن این مغزها از داخلشان خارج شود و هم پس از گذشت مدتی طعم ماندگی بگیرند.

روش نگهداری آجیل

روش نگهداری آجیل

مسلما روش نگهداری از آجیل نیز همچون نکات دیگری که حین خرید آجیل باید مدنظر قرار دهید اهمیت دارد. آجیل‌ها نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند، ظرف نگهداری آجیل نیز بسیار مهم است که حتما یک ظرف مات و پلاستیکی باشد. تا حد امکان سعی کنید آجیل را در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید که دوام بیشتری داشته و کیفیتش افت پیدا نکند.

جمع‌بندی

در خصوص ارزش غذایی بادام زمینی تا جایی که امکان داشت توضیحات کامل و جامعی را ارائه دادیم. از فروشگاه آجیل نعمتی می‌توانید هم آجیل خام و هم آجیل تفت داده شده و صد البته تازه را خریداری کنید. در آجیل‌هایی که در این فروشگاه به فروش می‌رسد، تمام اصول بهداشتی رعایت شده و ارزش غذایی بادام زمینی، پسته، گردو، بادام و دیگر مغزهای آجیل به خوبی حفظ می‌شود.

 

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *