مصرف روزانه آجیل

مصرف روزانه آجیل

مصرف روزانه آجیل (Daily consumption of nuts) با توجه به فواید شگرفی که این ماده خوراکی برای بدن دارد، بسیار مفید و مؤثر است. آجیل ازجمله تنقلاتی ست که مصرف آن برای کودکان، بزرگ‌سالان و افراد مبتلابه انواع بیماری‌های روحی و جسمی هیچ محدودیتی ندارد. چراکه تقریباً هیچ ماده مضری در ساختار آجیل و خشکبار وجود ندارد. به‌شرط آنکه به مصرف مستمر، روزانه و معتدل آجیل پایبند باشید.

میزان مصرف روزانه آجیل

فواید آجیل برای اغلب ما شناخته‌شده است؛ اما دقیقاً نمی‌دانیم چه میزانی از آجیل را در کدام وعده روزانه خود جای دهیم. اگرچه مغزهای خوش‌طعم آجیل بسیار مفید و سالم هستند، اما نمی‌توانند به‌عنوان وعده‌های غذایی اصلی به کار روند. برای اینکه بتوانید به‌خوبی از خواص آجیل بهره ببرید، لازم است میزان مصرف روزانه آجیل را به یک‌مشت و حدود 20 الی 25 مغز محدود کنید.

تنها 30 گرم مغز آجیل می‌تواند شما را از بیماری‌های قلبی، عروقی و گوارشی مصون کند. ازاین‌رو لازم نیست برای بهره‌مندی از فواید آجیل در مصرف آن افراط و زیاده‌روی کنید. در کنار میزان مصرف، نحوه مصرف آجیل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. محققان بر این باورند که مصرف روزانه آجیل در وعده صبحانه تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند.

برای رفع خستگی و تنظیم فشارخون لازم است آجیل و مغزهای مغذی آن در کنار صبحانه مصرف شوند. مغز گردو در کنار پنیر، پخت فرنی بادام و یا شیر بادام و همچنین مصرف خرما و گردو در کنار هم می‌تواند شما را از خواص آجیل در کنار سایر مواد غذایی مفید بهره‌مند کند.

به خاطر داشت باشید مصرف روزانه آجیل پس از وعده‌های اصلی غذایی توصیه نمی‌شود. برخی مغزها همچون بادام‌هندی دارای کالری و انرژی زیادی هستند و می‌توانند خواب منظم را به هم بزنند. ازاین‌رو از مصرف آن‌ها پیش از خواب پرهیز کنید. همچنین پس از صرف آجیل نباید سراغ نوشیدنی‌هایی همچون چای بروید.

میزان مصرف روزانه آجیل

فواید مصرف روزانه آجیل

اگرچه آجیل در مقادیر کم هم پرفایده است؛ اما اگر تصمیم به درمان امراض روحی و جسمی خود از طریق آجیل دارید، لازم است آن را به شکل مستمر و روزانه مصرف کنید. حتی اگر به مصرف مقادیر کم اکتفا می‌کنید، آن را در طول روزهای متوالی به کار بگیرید. مصرف روزانه آجیل می‌تواند فواید زیر را در برداشته باشد.

  1. انواع مختلف آجیل حاوی چربی‌های سالم است. این چربی‌ها که عموماً از نوع تک و چند غیراشباع هستند، هیچ ضرری برای بدن ندارد.
  2. آجیل حافظ سلامت قلب است. مصرف روزانه آجیل با توجه به اسیدآمینه آرژینین موجود در آن، به بهبود گردش خون در رگ‌ها کمک می‌کند. در میان مغزهای متنوع آجیل، مغز بادام، پسته، فندق و گردو بیشترین تأثیر را ایجاد می‌کنند.
  3. اغلب مغزهای آجیل حاوی منیزیم، فیبر، مس، سلنیوم و ویتامین E هستند. مغز انسان برای عملکرد بهتر و مؤثرتر نیاز به این مواد مغذی دارد. مصرف روزانه آجیل و حداقل 4/1 اونس مغز می‌تواند دریافت مواد مغزی را افزایش دهد.
  4. اگرچه مغزهای آجیل کالری بالایی دارند، بااین‌حال موجب افزایش وزن نمی‌شود. ازآنجایی‌که آجیل دارای حد بالایی از فیبر، پروتئین و چربی است می‌تواند موجب احساس سیری و بهبود دستگاه گوارش شود.

چربی که در آجیل‌ها وجود دارد از نوع چربی تک غیراشباع است. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ که در آجیل‌ها وجود دارند، اسیدهای چرب چند غیراشباع می‌باشند. مصرف مغزهای آجیل در کاهش چربی و کلسترول خون بسیار مؤثر هستند. ازجمله دانه‌هایی که دارای چربی تک غیراشباع و چربی چند غیراشباع هستند، می‌توان دانه‌های فندق، پسته، بادام و گردو را نام برد. یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن که در آجیل‌ها وجود دارد، منیزیم است.

ازجمله مغزهایی که دارای مقادیر زیاد منیزیم هستند، می‌توان مغز بادام و گردو را نام برد. همچنین منیزیم موجب می‌شود تا فشارخون کنترل شود. ازاین‌رو افرادی که دارای فشارخون بالا هستند لازم است که روزانه ۵ تا ۱۰ عدد بادام و ۵ عدد گردو استفاده کنند. دانه‌های آجیل سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت جلوگیری می‌کند.مغز پسته سرشار از ویتامین E است.

درصورتی‌که در سیستم ایمنی بدن نقصی به وجود آید موجب بروز بیماری‌های مختلف برای بدن خواهد شد. درنتیجه لازم است که سیستم ایمنی بدن به‌خوبی تقویت شود. روی یکی از مواد معدنی موردنیاز برای تقویت سیستم بدنی است. گردو و بادام‌زمینی ازجمله مغزهایی هستند که غنی از روی می‌باشند.

همچنین بخوانید: انواع ویتامین در آجیل

 

فواید مصرف روزانه آجیل

باید در میزان مصرف آجیل (The consumption of nuts) برخی نکات رعایت شود. ازجمله این نکات میزان مصرف آجیل به‌صورت روزانه است. درصورتی‌که در مصرف آجیل زیاده‌روی شود به‌جای اینکه برای بدن سودی داشته باشد، ممکن است باعث بروز مشکلات برای بدن شود. بنابراین بهتر است که با میزان مصرف روزانه آجیل آشنا شوید.

میزان مصرف روزانه آجیل

گروه‌های مختلف سنی با مصرف آجیل می‌تواند از فواید آن بهره‌مند شوند. در آجیل و دانه چربی و کالری زیادی وجود دارد که چربی آن از نوع غیراشباع است. این چربی درصورتی‌که به میزان مجاز استفاده شود، برای بدن سودمند خواهد بود. درصورتی‌که در مصرف آجیل به‌اندازه آن دقت نکنید، ممکن است دچار مشکلاتی مانند بروز آکنه‌های پوستی، افزایش فشارخون، بالا رفتن وزن و چربی خون شوید. خواص درمانی زیادی در دانه‌های آجیل وجود دارد.

مصرف آجیل مثل یک مکمل درمانی موجب دریافت انواع ویتامین، کلسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای بدن خواهد شد. میزان مصرف آجیل در طول روز برای افراد عادی ۳۰ تا ۴۰ گرم آجیل مخلوط است. افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند در کنار این میزان آجیل بهتر است که روزانه ۵ عدد بادام خام نیز مصرف کنند. همچنین افرادی که مبتلابه بیماری‌های قلبی هستند، در کنار میزان مصرف مجاز روزانه آجیل می‌توانند سه عدد گردوی کامل نیز استفاده کنند.

همچنین بخوانید: خواص آجیل برای کم خونی

اندازه‌گیری میزان مصرف آجیل

اندازه‌گیری میزان مصرف آجیل

امگا ۳ روی سیستم مغزی کودکان بسیار تأثیرگذار است و همچنین برای بیماران قلبی مصرف این اسید چرب مفید و ضروری خواهد بود. امگا ۳ جلوی بروز بیماری‌های خود ایمنی مانند سرطان را می‌گیرد. برای اندازه‌گیری میزان مصرف آجیل می‌توان از کف دست خود به‌عنوان پیمانه استفاده کرد.

آجیل‌های بود داده

افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند از مصرف آجیل‌های بوداده باید خودداری کنند. این افراد بهتر است آجیل‌هایی که دودی و نمک سود نشده‌اند را خریداری کنند. آجیل‌هایی که بوداده می‌شوند مغزهای آن‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهند. همچنین بو دادن آجیل‌ها موجب می‌شود تا ساختار پروتئین و چربی دانه‌های روغنی دچار تغییر شود. حرارت بالا موجب ایجاد سمی خطرناک در آجیل خواهد شد. این سم موجب ابتلا شدن افراد به انواع سرطان‌ها یا بیماری‌های قلبی می‌شود.

مضرات مصرف آجیل مانده

آجیل‌های بود دادهعلاوه بر میزان مصرف آجیل، هنگام خرید آجیل باید دقت کنید تا آجیل‌ها مانده نباشند. زیرا آجیل‌های مانده حاوی سمی خطرناک هستند که برای بدن مضر است. این سم آفلاتوکسین نام دارد که از یک قارچ به نام آسپرژیلوس ترشح‌شده و ممکن است سرطان‌زا نیز باشد. بنابراین هنگام خرید آجیل لازم است به‌ظاهر طبیعی و تازگی آن دقت کرد تا از خریداری آجیل‌های مانده و کپک‌زده خودداری کنید.

سخن پایانی

دانه‌های آجیل خواص زیادی دارند و لازم است به میزان مصرف آجیل در حد مجاز توجه کرد. اسیدهای چرب امگا ۳ که در دانه گردو وجود دارند، تأثیر زیادی روی سلامتی بدن دارند. بنابراین با مصرف روزانه ۳ عدد گردو کامل می‌توان میزان امگا ۳ موردنیاز برای بدن را دریافت کرد.

برای خرید آجیل با کیفیت و تازه می توانید از فروشگاه اینترنتی ما خرید کنید و یا با شماره زیر تماس بگیرید:

02155354227

سخن پایانی

مصرف روزانه آجیل در مقادیر کم و مستمر می‌تواند شما را از انواع بیماری‌های جسمی و روحی مصون بدارد. برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر مغزهای آجیل لازم است روزانه 30 الی 40 گرم آجیل را در سبد غذایی خود بگنجانید. مصرف آجیل در وعده صبحانه تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند و انرژی موردنیاز روزانه شما را تأمین می‌کند. خواص آجیل تنها زمانی اثرات جادویی خود را به نمایش می‌گذارند که به شکل روزانه و مرتب مصرف شوند.

با استفاده از راهنمای خرید آجیل خوب می‌توانید در میان تنوع گسترده آجیل و خشکبار، بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله  راهنمای خرید آجیل خوب را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *