تأثیر مصرف آجیل برای لاغری اندام و صورت

مصرف آجیل برای لاغری

مصرف آجیل برای لاغری!

آجیل نوعی از خشکبار است که از ترکیب انواع مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک به دست می‌آید. مصرف آجیل با فرهنگ ایرانیان ارتباط ناگسستنی داشته و از گذشته‌های دور در مراسم‌ها و آیین‌های باستانی نظیر عید نوروز و شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این مواد غذایی شگفت‌انگیز سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین، فیبر، مواد معدنی و چربی‌های مفید هستند که علاوه بر تأمین سلامتی، به سوخت‌وساز بدن کمک کرده و باعث هضم چربی‌ها می‌شوند. همچنین آجیل، به‌عنوان یک میان وعده، جلوی اشتهای کاذب را گرفته و از پرخوری جلوگیری می‌کند، بنابراین مصرف آجیل برای لاغری (Nuts for weight loss)  تأثیر داشته و همواره در یک رژیم لاغری اصولی و صحیح، مصرف آجیل توصیه می‌گردد. ایا می دانید که چه موقع آجیل بخوریم تا چاق شویم؟ یا چه موقع آجیل بخوریم تا چاق نشویم؟ ایا می دانید که میزان مصرف آجیل برای لاغری چقدر است؟

مصرف آجیل برای لاغری

مصرف آجیل برای لاغری

درگذشته این تصور وجود داشت که مغزی جات آجیل یک ماده غذایی پرچرب با کالری بالا هستند و گزینه مناسبی برای افرادی که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند نیست، اما این تصور اشتباه است. بر اساس مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که انجام‌شده، محققان دریافتند که افرادی که بیشتر آجیل مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که اصلاً آجیل نمی‌خورند، کمتر دچار اضافه ‌وزن می‌شوند و به‌طور کلی 5 درصد کمتر از دیگران در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

کارشناسان تغذیه معتقدند آجیل‌ها سرشار از دو ترکیب فیبر و پروتئین هستند که این دو ماده غذایی، مصرف آجیل برای لاغری کلید اصلی محسوب می‌شوند. پس اگر می‌خواهید از شر اضافه‌وزن و چربی‌های شکمتان خلاص شوید، آجیل ازجمله: گردو، بادام‌زمینی، پسته و دیگر انواع آجیل را مصرف کنید. مصرف آجیل برای لاغری شکم توصیه شده است.

 

مصرف آجیل برای لاغری

آجیل موجب کاهش وزن سریع می شود

طبق تحقیقات به‌دست‌آمده، افرادی که هرروز بادام مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که از این ماده غذایی مصرف نمی‌کنند، 62 درصد از وزن و 56 درصد از چربی اضافه خود را بیشتر از دست می‌دهند و این خاصیت به دلیل وجود فیبر درون مغزها است که مانع از جذب چربی‌های مضر به بدن می‌شوند. همچنین آجیل‌ها دارای مقادیر زیادی آلفالینولئیک هستند که این ماده به سوخت‌وساز چربی‌ها سرعت می‌بخشد، بنابراین سعی کنید روزانه 35 گرم بادام بوداده یا خام مصرف کنید تا معجزه مصرف آجیل برای لاغری را ببینید.

آجیل باعث کوچک شدن شکم می‌ شود

انواع آجیل باوجود چربی‌های اشباع‌ نشده در خود می‌توانند از تجمع چربی‌های زائد در شکم پیشگیری کنند و تاثیر مصرف آجیل برای لاغری شکم بسیار بالاست.

همچنین بخوانید : معرفی خواص درمانی مغزهای آجیل

آجیل موجب افزایش انرژی می‌ شود

گردو، بادام و بادام‌زمینی سرشار از چربی‌های انرژی‌زا، فیبر و پروتئین هستند و مصرف روزانه آن‌ها سبب افزایش انرژی در بدن می‌شود، بنابراین همیشه مقداری از آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

آجیل باعث تقویت قلب می‌ شود

مصرف حدود 30 گرم آجیل در روز می‌تواند تا 39 درصد احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین این مواد مغذی احتمال ابتلا به سرطان را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

آجیل سبب تقویت مو و شفافیت پوست می‌شود

انواع آجیل به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین E باعث شادابی و جوانی پوست و مو می‌شوند. جالب است بدانید ویتامین E علاوه بر خواص بی‌شماری که برای پوست دارد، ضد موخوره و تقویت‌کننده مو نیز است.

آجیل چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

بر اساس تحقیقاتی که در اروپا انجام‌شده است، آجیل‌هایی شامل بادام‌زمینی، بادام، گردو، پسته و فندق بی‌نهایت سیرکننده هستند و معده را برای مدت طولانی پر نگه می‌دارند، درنتیجه از پرخوری و اشتهای کاذب پیشگیری می‌کنند.

پژوهشگران باور دارند با توجه به اینکه مغزی جات آجیل کالری و چربی ‌دارند، باعث می‌شوند فوراً سراغ میان وعده‌ها نروید. خوردن میان وعده‌های کمتر و اجتناب از خوردن هله‌هوله، می‌تواند موجب دریافت کالری کمتر در طول روز شده و به‌مرورزمان از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. اگر در وعده‌های اصلی‌تان مصرف آجیل را بگنجانید، در طول روز کمتر به سمت میان وعده‌های پرکالری و مضر می‌روید و تاثیرات فوق العاده مصرف آجیل برای لاغری را به چشم می بینید.

همچنین بخوانید : تأثیر مصرف آجیل برای ترک سیگار

اگر دوست دارید مغزها و آجیل را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید، می‌توانید به‌جای چیپس، پفک و شکلات و…، یک‌مشت آجیل بخورید. تحقیقات نشان داده افرادی که برای میان وعده بادام‌زمینی می‌خورند، کالری مصرفی‌شان در طول روز کمتر بوده و تائید کرده‌اند که همین کار ساده، کمک می‌کند اشتهای کاذبشان را مهار کنند.

مصرف آجیل برای لاغری

چگونه از آجیل در رژیم غذایی استفاده کنیم؟

کارشناسان تغذیه عقیده دارند مقدار بهینه آجیل که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد حدود 20 گرم در روز است که تقریباً معادل یک‌مشت است. شما می‌توانید از انواع آجیل در تهیه سالادها، ساندویچ‌ها و اسموتی ها استفاده کنید.

به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده از مغزهای برشته استفاده کنید و مطمئن باشید هم خوشمزه‌تر و مطبوع‌تر است و هم مغذی و سیرکننده تر. یک‌مشت آجیل برشته روی سالادتان بریزید و ببینید چه طعم جدید و جالبی پیدا می‌کند. همچنین برای صبحانه به‌جای اینکه روی نان تست خامه و کره بمالید، از کره بادام‌زمینی استفاده کنید.

آجیل برای بدنسازی بسیار مفید و موثر است بنابراین از خوردن آن دریغ نکنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله بهترین آجیل برای بدنسازی را از دست ندهید.

آجیل ازجمله خوراکی‌هایی است که مصرف بیش‌ازحد آن موجب چاقی و مصرف متعادل آن باعث لاغری می‌شود؛ اما خواص آجیل برای لاغری بیشتر است. پروتئین، چربی، فیبر، مواد معدنی و ویتامین علاوه بر افزایش متابولیسم بدن به لاغری و کاهش وزن کمک شایانی می‌کند؛ اما ازآنجایی‌که میزان کالری اجزای آجیل زیاد است، خطر چاقی از طریق آجیل نیز همواره وجود دارد.

بهترین آجیل برای لاغری

ارزش غذایی دانه‌های مغذی آجیل نشان‌دهنده این است که در ساختار اجزای آجیل حد متعادلی از پروتئین، چربی و فیبر وجود دارد. این عناصر مغذی در راستای لاغری و کاهش وزن عمل می‌کنند. بخشی از این عناصر مغذی همچون چربی‌ها، در بدن جذب نشده و از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شود. فیبر موجود در دانه‌های چرب آجیل نه‌تنها متابولیسم بدن را بهبود بخشیده، بلکه موجب بهبود هضم می‌شود.

بهترین آجیل برای لاغری

گردو

گردو یکی از بهترین انواع آجیل برای لاغری است. مصرف تنها 30 گرم گردو در طول روز، به آب شدن چربی‌های دور شکم کمک می‌کند. مغز گردو یکی از مقوی‌ترین مغزهای گیاهی است که هم به شک خشک و هم تر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مصرف گردو با کاهش شاخص توده چربی در بدن، به لاغری و تناسب‌اندام کمک می‌کند. با خوردن حد متعادلی از مغز گردو در وعده صبحانه می‌توانید در مسیر کاهش وزن قرار بگیرید. دانه‌های چرب و مغزی گردو دارای 190 کیلوکالری انرژی هستند و بهترین گزینه برای لاغری طبیعی به شمار می‌آیند.

بادام

یکی دیگر از بهترین اجزای آجیل برای لاغری، بادام است. بادام‌ها سرشار از فیبر گیاهی، پروتئین، اسیدهای غیراشباع و کلسیم هستند. هر یک از این عناصر مغذی جزئی از روند کاهش وزن به شمار می‌آید. مصرف مداوم و مستمر بادام در وعده صبحانه باعث کاهش وزن و آب شدن چربی‌های دور شکم می‌شود.

پیش از خوردن بادام، یک‌مشت از آن را در آب خیس کنید تا غلاف پوستی دور آن خارج شوید. مصرف این پوسته اضافی به افرادی که از مشکلات معده رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود. مصرف بادام در میان وعده‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری شده و میل به خوردن غذاهای ناسالم را از بین ببرد.

پسته

پسته‌های خام یکی دیگر از اجزای آجیل برای لاغری هستند. مصرف پسته‌های خام در طول روز علاوه بر تأمین انرژی روزانه به بهبود روند لاغری کمک می‌کند. طعم دل‌نشین و لذیذ پسته نباید شما را به خوردن بیش‌ازحد آن اغوا کند. مصرف 20 دانه پسته پیش از ظهر و 20 دانه پسته برای میان وعده میل به پرخوری را به طرز قابل چشمگیری از بین می‌برد.

بادام‌زمینی

اگرچه بادام‌زمینی جزئی از حبوبات به شمار می‌آید اما به‌عنوان آجیل برای لاغری نیز کاربرد دارد. مصرف 30 گرم بادام‌زمینی خام در میان وعده‌ها، از پرخوری در وعده‌های اصلی جلوگیری می‌کند. بادام‌زمینی سرشار از پروتئین، آهن، چربی و ویتامین E است.

هر یک از این عناصر مغذی به بهبود متابولیسم بدن و لاغری کمک می‌کنند. مصرف بادام‌زمینی با توجه به خواص آن در کاهش کلسترول بد خون و همچنین تری گلیسیریدها، به افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، توصیه می‌شود.

بادام‌هندی

بادام‌هندی از دیگر مغزهای آجیل برای لاغری است. به خاطر داشته باشید که میزان کالری و چربی این دانه مغذی بسیار بالاست. پس برای لاغری و کاهش وزن لازم است از مقادیر کنترل‌شده آن مصرف کنید. چربی‌های مفید، فیبر غذایی، کلسیم، منیزیم و روی موجود در آجیل به لاغری کمک ویژه‌ای می‌کند. استفاده از 30 گرم بادام‌هندی خام در میان وعده‌ها، نه‌تنها باعث آب شدن چربی‌های بدن می‌شود، بلکه اثرات ناشی از استرس و احتمال بروز سرطان را به‌مراتب کاهش می‌دهد.

بهترین آجیل برای لاغری

سخن پایانی

استفاده از آجیل برای لاغری یک برنامه هوشمند به نظر می‌رسد. چراکه علاوه بر کاهش وزن به افزایش سطح عناصر مغذی در بدن کمک شایانی می‌کند. برای اینکه بتوانید از طریق مصرف آجیل لاغر شوید، لازم است به مصرف حد متعادلی از آن اکتفا کنید. خوردن آجیل در وعده صبحانه و یا میان وعده، موجب ایجاد حس سیری شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *