خوردن کدام آجیل در بارداری مجاز است؟

خوردن کدام آجیل در بارداری مجاز است؟ لیست کامل آجیل های مقوی بارداری

زمانی که باردار هستید، آنچه که می‌خورید و مواد غذایی مصرفی شما مهم‌تر از همیشه می‌‌شود. برای کمک به رشد کودک و حفظ سلامتی خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارید و از آنجایی که بدن شما می‌بایست از هر دوی شما حمایت کند، باید کالری بیشتری در سه ماهه دوم و سوم بارداری دریافت کنید. اگرچه ممکن است برخی از مواد غذایی مضر در دوران بارداری وسوسه‌انگیز باشند اما پزشکان بر مصرف منظم وعده‌های غذایی سالم و متعادل تاکید دارند.

اگر بیشتر میان وعده‌های مصرفی مادر باردار موادی مانند دسر، چیپس یا مواد غذایی نا‌سالم باشد، می‌تواند خطراتی برای کودک و مادر به همراه داشته باشد. به همین دلیل متخصص و پزشکی که مادر باردار تحت نظر ا‌و قرار دارد، باید‌ها و نباید‌هایی در رژیم غذایی مادر ایجاد می‌کنند. یکی از مواد غذایی که توصیه می‌شود در دوران بارداری مصرف شود، آجیل است. مصرف آجیل در بارداری یکی از مواد غذایی است که پزشکان توصیه‌ به مصرف می‌کنند. در ادامه به توضیح تاثیر مصرف آجیل در بارداری و فواید آن پرداخته می‌شود.

آجیل در بارداری

برای حمایت از رشد کودک، یک زن باردار به طور متوسط ​​به 340 کالری روزانه در طول سه ماهه دوم و 450 کالری در سه ماهه سوم نیاز دارد. مصرف میان وعده‌های سالم در طول بارداری، علاوه بر تامین سوخت اضافی، فواید دیگری مانند رفع گرسنگی، کمک به اجتناب از مصرف غذاهای ناسالم و غیره نیز دارد. یکی از این میان وعده‌های مفید برای دوران بارداری، آجیل است. با مصرف آجیل در بارداری، مواد مغذی مورد نیاز بدن دریافت می‌شود و فرد احساس نیاز به مواد ناسالم نمی‌کند.

برای مثال هنگامی که احساس نیاز و هوس خوردن ماده غذایی ترد مانند چیپس می‌‌کنید، می‌توان آجیل مصرف کرد. مصرف آجیل در دوران بارداری عالی است، چرا که پروتئین، فیبر، چربی سالم و مواد معدنی بدن را فراهم می کند. به علاوه، یک غذای مغذی نیز می‌باشد که برای رفع گرسنگی گزینه‌ای عالی بوده و برای زنانی که با حالت تهوع دست و پنجه نرم می‌کنند یا در روزهای آخر بارداری به سرعت سیر می‌شوند، ایده آل است.

تمام مواد معذی آجیل مفید هستند، اما گردو بسیار مفید‌تر است. زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3  است که نوعی چربی موجود در ماهی می‌باشد و به رشد مغز کودک کمک می‌کند. همچنین در مادرانی که گیاه‌خوار هستند و ماهی مصرف نمی‌کنند، خوردن سایر غذاهای حاوی امگا 3 مانند گردو بسیار مهم است.

توجه

در سال 2000، آکادمی اطفال آمریکا به مادران مستعد آلرژی توصیه کرد که از مصرف بادام زمینی و آجیل در دوران بارداری خودداری کنند تا از آلرژی در نوزادانشان جلوگیری شود. آنها این هشدار را به شیردهی تعمیم دادند اما امروزه تفکر در مورد پیشگیری از آلرژی تغییر کرده است و پزشکان معتقدند بروز آلرژی‌های غذایی به دلیل مصرف بادام زمینی و آجیل صحت ندارد.

مطالعات پزشکی منتشر شده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پرهیز از مصرف غذاهایی مانند آجیل در دوران بارداری بر خطر آلرژی کودک تأثیری دارد، پیدا نکردند. بنابراین لازم نیست در دوران بارداری از خوردن بادام زمینی خودداری کنید. تنها در صورت توصیه متخصص و مامای خود یا اگر حساسیت به آجیل دارید از خوردن بادام زمینی خودداری کنید. امروزه تعداد زیادی آجیل فروشی وجود دارد که برای خرید آجیل باکیفیت و اعلا، به آن‌ها مراجعه کنید.

چهار مورد از مواد موجود در آجیل مفید در دوران بارداری

چهار مورد از مواد موجود در آجیل مفید در دوران بارداری

همه مواد تشکیل‌دهنده آجیل، مملو از پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. که در ادامه برخی از فواید آن‌ها بیان شده است.

بادام: بادام میوه خوراکی درخت بادام است که عمدتاً در خاورمیانه رشد می‌کند و حاوی مقدار زیادی چربی سالم، فیبر، پروتئین و ویتامین E است. بادام منبع خوبی از سلنیوم معدنی است، یک آنتی اکسیدان قوی که می‌تواند از بدن شما در برابر انواع بیماری‌های مزمن محافظت کند.

 گردو:

گردو دارای خواص آنتی اکسیدانی شگفت‌انگیز و چربی‌های امگا 3 است که مفیدترین ماده برای کودک می‌باشد. گردو منبع خوبی از منگنز و مس است که به متابولیسم مادر باردار کمک می‌کند و همچنین می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

بادام هندی:

بادام هندی دارای چربی‌های غیراشباع از جمله اسید اولئیک و پالمیتولئیک و کالری است و یک جایگزین عالی برای افراد با رژیم غذایی وگان است.

فندق:

فندق

فندق سرشار از چربی‌های  غیراشباع است که می‌تواند سلامت قلب را تقویت کند. همچنین دارای کربوهیدرات و قند کم و فیبر است.

پسته:

پسته سرشار از فیبر است و به هضم آسان و تنظیم حرکات روده کمک می‌کند.  فیبر برای بارداری مهم است زیرا می‌تواند به رفع مشکلات روده مانند یبوست که به دلیل تغییرات هورمونی بسیار در دوران بارداری شایع است، کمک کند. پسته می‌تواند به حفظ سطح گلوکز خون و تامین مواد مغذی ضروری برای مادر و نوزاد کمک کند.

همچنین بخوانید:مشخصات پسته فندقی چیست

نتیجه‌گیری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است و باید و نبایدهای بسیار زیادی وجود دارد که در این دوران باید رعایت شوند و موارد زیادی من جمله تغذیه مورد توجه ویژه قرار بگیرند. متخصصان به مصرف مواد غذایی مفیدی چون آجیل در این دوران تاکید زیادی دارند. به طور کلی مغذ‌ها فواید بسیار زیادی دارند و این فواید در دوران بارداری بیشتر می‌تواند کمک‌کننده باشد. مصرف آجیل در بارداری یکی از مواردی است که حتما میبایست در رژیم غذایی خاص این دوران گنجانده شود. در این مقاله، به مصرف یا عدم مصرف آجیل در دوران بارداری پرداخته و فواید آن در این دوران بیان شد.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *