مواد معدنی موجود در آجیل چیستند؟     

مواد معدنی موجود در آجیل چیستند؟     

آجیل و خشکبار به مخلوطی از میوه‌های خشک شده برخی گیاهان گفته می‌شود که بنا بر سلایق افراد به صورت انفرادی و یا در ترکیب با سایر اقلام مصرف می‌شود. این ترکیب مقوی، در حقیقت مغز و دانه خشک شده بعضی گیاهان‌ هستند که از طعم بی‌نظیری برخوردار می‌باشند. آجیل‎ها به دلیل طعم بی‌نظیرشان طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارند.

البته این تنها دلیل شهرت آجیل نیست. مواد معدنی موجود در آجیل شامل انواع ویتامین‌ها، فسفر، کلسیم و … می‌باشند. این دانه‌های کوچک حاوی مواد مغذی فراوانی هستند که عملکرد سالم بدن در گرو وجود آن‌ها است. در این مقاله از آجیل نعمتی با ما همراه باشید تا تعدادی از خواص مهم آجیل را برای شما شرح دهیم.

خواص آجیل

باکمی تسامح می‌توان گفت آجیل‌ها، مانند مولتی ‌ویتامین A-Z هستند؛ از ویتامین A گرفته تا ماده معدنی روی که علامت اختصاری آن Z است. در ایران آجیل از محبوبیتی دوچندان برخوردار است، زیرا نه‌ تنها به دلیل خواص بی‌نظیر شناخته‌ شده‌ است، بلکه جای پای خود را در مراسم آیینی ایرانیان محکم نموده است. از شب یلدا گرفته تا چهارشنبه سوری و عید نوروز آجیل در سفره ما حضور پررنگی دارد.

البته ترکیب این آجیل‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. به این صورت که آجیل شب یلدا و آجیل‌های چهارشنبه سوری شیرین هستند؛ و آجیل عید نوروز نیز معمولا شور است. تزیین آجیل و هدیه آن به خانواده تازه عروسان در شب یلدا نیز یکی از آیین‌های جشن یلدا است. حتی آجیل بین آیین‌های مذهبی ایرانیان نیز جای دارد. نذر آجیل مشکل ‌گشا نمونه کاربرد مذهبی آجیل است. برخی افراد معتقدند آجیل مشکل گشا ریشه در آجیل شب یلدا دارد.

آجیل جز کدام گروه غذایی است؟

آجیل جز کدام گروه غذایی است؟

آجیل جز گروه غذایی حبوبات، گوشت، مغزها و تخم مرغ طبقه‌بندی می‌شود. انواع مواد این گروه غذایی عبارت از گوشت‌های سفید، تخم مرغ، گوشت‌های قرمز، حبوبات و مغزهایی مانند بادام، فندق، گردو، پسته و انواع تخمه می‌باشند. مواد مغذی مهم در این گروه عبارت از آهن، پروتئین، روی و برخی از انواع ویتامین‌های گروه B هستند.

واحد اندازه‌گیری هر واحد از این گروه غذایی برابر با ۶۰ گرم گوشت پخته، یا دو عدد تخم مرغ، یا یک لیوان حبوبات پخته و یا یک لیوان انواع مغزها شامل فندق، بادام، گردو، پسته و تخمه است. برای افراد بزرگسال، مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از این گروه توصیه می‌شود. این گروه برای رشد، خون‌سازی و همچنین سلامت دستگاه عصبی لازم هستن . انواع آجیل مانند گردو، بادام، فندق و پسته میان وعده‌هایی مناسب برای تامین پروتئین، انرژی و بعضی از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند آهن هستند. بهتر است آجیل‌ها به شکل خام استفاده شده و در صورت استفاده از نوع بو داده، به شکل کم نمک مصرف گردند.

آجیل، خوراکی سرشار از مواد معدنی!

دانستن مواد معدنی موجود در آجیل یکی از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت است، زیرا با دانستن ترکیبات آجیل احتمال استفاده از این خوراکی مفید در رژیم غذایی افزایش خواهد یافت. برخی از ترکیبات مفید موجود در آجیل عبارتند از :

ماده معدنی فیبر

فیبر یکی از مواد معدنی موجود در آجیل است که تقریبا در تمامی آجیل‌ها یافت می‌شود. فیبر برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا دریافت فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهد شده و همچنین فیبر باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها در بدن می‌شود.

ماده معدنی کلسیم

ماد معدنی مفید دیگر کلسیم می‌باشد. بهتر است بدانید در ترکیبات آجیل ماده معدنی کلسیم به میزان زیادی موجود است. این ماده معدنی در تقویت استخوان‌بندی بدن نقش مهمی را برعهده دارد؛ زیرا یکی از مواد مورد نیاز جهت استخوان‌سازی و حفظ سلامت استخوان‌ها، ماده معدنی کلسیم است.

ماده معدنی آهن

ماده معدنی آهن یکی دیگر از مواد لازم و ضروری برای خون‌سازی است. لازم به ذکر است که عدم وجود آهن کافی در بدن انسان باعث بروز مشکلاتی نظیر کم خونی می‌شود؛ زیرا عنصر اصلی خون‌ساز در بدن ماده معدنی آهن بوده که دریافت آن باید به میزان کافی صورت بگیرد. بنابراین مصرف آجیل با وجود ترکیبات غنی از آهن به تامین این ماده معدنی و خون‌سازی کمک شایانی خواهد کرد.

ماده معدنی پتاسیم

عموما بخش زیادی از ترکیبات آجیل را مواد معدنی پتاسیم تشکیل می‌دهد. پتاسیم یکی از مواد معدنی لازم و ضروری برای سلامتی بدن است که کمبود آن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. ورود این ماده معدنی به بدن مزایای زیادی را برای قسمت‌های مختلف بدن انسان به ارمغان می‌آورد.

ویتامین A

ویتامین A در اجیل

معمولا در ترکیبات تعداد زیادی از آجیل‌ها ویتامین A به وفور یافت می‌شود. ویتامین A نقش مهمی را در سلامت چشم، سیستم ایمنی بدن و … بر عهده دارد. به این ترتیب مصرف روزانه آجیل به دریافت این ویتامین و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی خواهد کرد.

گروه ویتامین B

گروه ویتامین B یکی دیگر از مواد معدنی موجود در آجیل است. گروه ویتامین B تاثیر فراوانی در سلامتی بدن دارد. دریافت مجموعه ویتامین B می تواند سلامتی پوست، مو، ناخن و … را برای فرد فراهم نماید و به رشد مو و ناخن نیز کمک بسیاری می‌کند.

ماده معدنی منیزیم

منیزیم نیز یکی از مواد معدنی بوده که تقریبا در تمامی مواد غذایی به خصوص آجیل یافت می‌شود. منیزیم در عملکرد بخش‌های مختلف بدن انسان نقش مهمی دارد. زیرا دریافت مناسب آن باعث کنترل سلامت استخوان، فشار خون، کاهش اضطراب و … خواهد شد. بنابراین مصرف آجیل می‌تواند به خوبی درصد قابل توجهی از این ماده معدنی را برای بدن فراهم نماید.

ماده معدنی فسفر

فسفر یک ماده معدنی بسیار ضروری برای بدن است و همه روزه در صدها فعالیت سلولی شامل ارگان‌های حیاتی، اسکلت، مغز، قلب، کلیه و کبد درگیر است. به ‌طور مثال کمک به عملکرد مناسب  و مطلوب بدن یکی از تاثیرات آن می‌باشد. فسفر برای حرکت و انقباض ماهیچه‌ها بسیار ضروری است. این عنصر به‌عنوان الکترولیتی در بدن که به ریتم ضربان قلب، فعالیت سلولی و تعادل سطوح مایعات در بدن کمک می‌کند می‌باشد.

همچنین بخوانید:مضرات بادام درختی

کلام آخر

در دنیای خوشمزه آجیلها، هر یک مغزها در کنار طعم بی‌نظیر و خوشمزه‌ای که دارند، حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن انسان برای سلامت کامل، زنده ماندن، نشاط و سرزندگی به آن‌ها نیاز دارد. از این رو ارزش غذایی مغزها و دانه‌ها را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت و بهتر است آن‌ها را در حد اعتدال در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید؛ چرا که با مصرف روزانه آن‌ها در واقع سلامت بدن خود را در آینده تضمین خواهید کرد.

در این مقاله تعدادی از مواد معدنی موجود در آجیل را معرفی کردیم تا بر معلومات شما در باره این خوراکی خوشمزه بیافزاییم. در صورت تمایل به خرید آجیل و یا نیاز به خرید آجیل مخلوط می‌توانید از وب سایت آجیل نعمتی دیدن فرمایید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *