بررسی طرز تهیه پولکی زنجبیلی و خواص آن

طرز تهیه پولکی زنجبیلی

در این مقاله قصد داریم، موضوع طرز تهیه پولکی زنجبیلی (How to prepare ginger flakes) را برای شما شرح دهیم. پولکی یکی از سوغات شهر اصفهان است که از شیرینی‌های معروف و دلنشین آن محسوب می‌شود. در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که پولکی نوعی آبنبات است زیرا همانند آن با بزاق دهان ترکیب و به مرور زمان آب می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرا این شیرینی را با نام پولکی می‌شناسند؟ علت آن اینست که در زمان‌های قدیم به علت تشابهی که این شیرینی به سکه داشت، آن را با این نام می‌شناختند. با طرز تهیه پولکی زنجبیلی تا پایان همراه ما باشید.

پولکی زنجبیلی چیست؟

اصلی‌ترین مواد سازنده پولکی زنجبیلی شکر، آب و سرکه است. تأثیر طعم دهنده‌ها در ساخت پولکی زنجبیلی انکارناپذیر است. این طعم دهنده‌ها یا مواد ثانویه مورد نیاز شامل زعفران، دارچین، بهار نارنج، لیمو عمانی و کنجد هستند. همچنین طعم دلپذیر پولکی توسط خلال بادام و پسته تکمیل می‌شود. بنابراین اضافه کردن آن‌ها را به شیرینی دست‌ساز خود فراموش نکنید. خرید سوهان  و پولکی می تواند عزیزان شما را بسیار خوشحال کند.

دستور طرز تهیه پولکی زنجبیلی

دستور طرز تهیه پولکی زنجبیلی

اگر شما هم از طرفداران پولکی زنجبیلی هستید و می‌خواهید خودتان در خانه آن را تهیه کنید، طبق مراحل زیر پیش بروید تا این شیرینی خوش طعم را درست کنید. ابتدا یک ظرف دسته‌دار بردارید. آب، سرکه و شکر که جز مواد اصلی سازنده پولکی زنجبیلی هستند را درون ظرف بریزید و روی شعله بگذارید. فرایند گرمادهی را تا زمانی‌ که شکر به صورت کامل حل شود، ادامه دهید. در زمان حرارت‌دهی آب و شکر، لزومی به هم زدن با قاشق نیست. کافیست ظرف محتوای آب و شکر را به صورت دورانی بچرخانید تا شکر به صورت کامل حل شود.

بعد از حل شدن کامل شکر، نباید آن را از روی شعله بردارید، بلکه می‌بایست آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه همچنان گرما دهید تا به صورت کامل بجوشد و قوام یابد. تا این جای کار شما مایع اصلی پولکی را تهیه کرده‌اید. هر نوع پولکی تخته ای از این پایه تشکیل می‌شود.

رسپی

در ادامه توضیح طرز تهیه پولکی زنجبیلی بایستی پودر زنجبیل را توسط قاشق به مایع خود اضافه کنید. توجه داشته باشید، زمانی که پودر زنجبیل را به مایع حاوی آب، شکر و سرکه می‌افزایید، همچنان باید ظرف روی شعله حرارت ببیند تا مواد به خوبی حل و با یکدیگر مخلوط شوند. جوشاندن شکر را تا زمانی که به رنگ کاراملی تبدیل شود، ادامه دهید.

در مرحله بعد، آب سرد را به مایع پولکی خود اضافه کنید. سفت بودن و ترد شدن پولکی ساخته شده را با دندان‌هایتان امتحان کنید. اگر این میزان مناسب بود، به معنای این است که پولکی شما آماده است. اما اگر پولکی دست ساز شما به دندان بچسبد، باید آن را مدت زمان بیشتری حرارت دهید تا به درستی قوام یابد. در نهایت، اگر غلظت پولکی شما به اندازه بود، آن را روی فویل آلومینیومی بریزید تا خنک شود. در این حالت، چنانچه پولکی شما روی فویل آلومینیومی سرازیر شد، یعنی مایع به اندازه کافی حرارت ندیده است.

نکات ضروری در طرز تهیه پولکی زنجبیلی

در ادامه مبحث طرز تهیه پولکی زنجبیلی قصد داریم، نکات ضروری و مهمی را یادآوری کنیم.

  • توجه داشته باشید، اگر مایع پولکی شما بیش از حد لازم روی شعله حرارت بیند، پولکی شما تلخ می‌شود یا در نهایت می‌سوزد.
  • اگر مایع پولکی را سریع‌تر از زمان طبیعی از روی شعله بردارید، خاصیت ترد و شکننده بودن پولکی حفظ نمی‌شود.
  • سرکه‌ای که برای تهیه پولکی زنجبیلی به کار می‌برید، باید از نوع انگور سفید باشد. شما با اضافه کردن سرکه به آب و شکر، از شکرک زدن بر روی پولکی جلوگیری خواهید کرد.
  • از آن‌جایی که این شما هستید که این شیرینی خوشمزه را تهیه می‌کنید، قادر به کم کردن و اضافه کردن میزان زنجبیل به دلخواه خود هستید.
  • در هنگام خرید پولکی توجه کنید که هرچه میزان زنجبیل به ‌کار برده شده در پولکی بیشتر باشد، پولکی مزه تندتری به خود خواهد گرفت.

طرز تهیه پولکی رسی زنجبیلی

طرز تهیه پولکی رسی زنجبیلی

در درست کردن پولکی رسی زنجبیلی تفاوت‌هایی وجود دارد. بنابراین طبق دستورالعمل زیر پیش روید تا به صورت اصولی پولکی رسی خود را تهیه کنید. در مرحله اول آب و شکر را به صورت کامل روی شعله حرارت دهید‌. بعد از این که به خوبی مواد جوشیدند، با استفاده از یک دماسنج دمای آن را بسنجید. در این مرحله، دما باید بین 110 تا 112 درجه سانتیگراد باشد.

توجه به این نکات ریز، همچون تنظیم دقیق دمای مورد نیاز، به شما در درست کردن محصول نهایی کمک خواهد کرد. حال زمانی که مواد شما غلیظ شد و به قوام مورد نظر رسید، نوبت به اضافه کردن پودر زنجبیل می‌رسد. در مرحله بعد، وقت آن است که همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

یک سینی بردارید و کف آن را شکر بپاشید. این کار را به صورت یکنواخت انجام دهید و کل سطح سینی را بپوشانید. 10 الی 15 دقیقه بعد از اینکه پولکی رسی سفت شد، باید پولکی رسی سفت را به شکل قطره‌ای برش دهید و روی شکر‌های پهن شده بگذارید. حال پولکی زنجبیلی رسی شما آماده است.

نکته پایانی درباره طرز تهیه پولکی زنجبیلی

همانطور که در این مقاله خواندید، پولکی زنجبیلی به روش‌های متنوعی تولید می‌شود. یکی از روش‌های ساخت پولکی، روش دست ساز است که با طرز تهیه آن آشنا شدید. در این مقاله با دستور پخت دو نوع پولکی زنجبیلی آشنا شدیم و گفتیم که در درست کردن هر نوع پولکی زنجبیلی، باید آب و شکر را به خوبی حرارت دهید و این کار را تا زمانی که مواد قوام پیدا کنند و به خوبی حل شوند، ادامه دهید. علت استفاده از سرکه در طرز تهیه پولکی زنجبیلی، جلوگیری از شکرک زدن بر روی پولکی است.

لازم به ذکر است که علاوه بر روش‌های سنتی تهیه پولکی، روش‌های کارخانه‌ای و صنعتی ساخت پولکی نیز امروزه رواج پیدا کرده است. از بهترین سوغات‌ شهر اصفهان پولکی و سوهان است. شما با خرید پسته، خرید سوهان و خرید پولکی برای دوستان و آشنایان خود می‌توانید آنها را خوشحال کنید. علاوه بر این، شما از طریق فروشگاه‌های آنلاین نیز قادر به خریداری و تهیه پسته و سوهان هستید. برای این کار می‌توانید وارد وب سایت فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی شوید و از محصولات باکیفیت آن، در هر کجای ایران که هستید، خریداری نمایید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *