انواع چای سیاه

انواع چای سیاه

شناخت انواع چای سیاه (Types of black tea) و به طور کلی انواع چای می‌تواند موضوع مهمی محسوب شود، زیرا استفاده از چای در فرهنگ ایرانی بسیار جا افتاده است و نمی‌توان آن را حذف کرد. در میهمانی‌ها، عزا، عروسی، پیک نیک، جمع‌های خانوادگی و حتی در کافی‌شاپ‌ها یکی از اجزا و مولفه‌های ثابت و اصلی همین چای است. اما آیا تمام انواع چای‌ها برای بدن مفید هستند؟ آیا ممکن است مصرف چای باعث بروز مشکلاتی در سلامتی ما شود  ابتدا به معرفی انواع چای سیاه در کنار مزیت‌ها و معایب هر کدام و همچنین در این مطلب از وب سایت آجیل نعمتی معرفی بهترین مدل چای که جز نکات خرید آجیل نیز محسوب میشود، خواهیم پرداخت.

مزیت‌ های استفاده از انواع چای سیاه

مزیت‌های استفاده از انواع چای سیاه

پیش از آن که بخواهیم مدل‌های مختلف چای سیاه را مورد بررسی قرار دهیم باید بدانیم که آیا این نوشیدنی خاصیتی هم دارد که بخواهیم هر روز آن را مصرف کنیم یا خیر. شاید شما هم شنیده باشید که مصرف چای سبب کم خونی، سیاه شدن زیر چشم‌ها و مشکلات دیگر می‌شود. باید گفت تمامی این موارد جز شایعات چیز دیگری بیش نیستند. در واقع مصرف چای سیاه نه تنها برای بدن مضر نبوده بلکه دارای خواص و ویژگی‌هایی نیز است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خواص و ویژگی‌ ها

  • افزایش سلامت قلب. اولین مورد در خصوص افزایش سلامت قلب است. اگر به صورت روزانه از چای سیاه استفاده کنید می‌توانید سلامت قلب خود و عروق آن را تضمین کنید.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان در بانوان
  • با مصرف انواع چای سیاه می‌توانید تا حد بسیار زیادی از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنید. این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که دائما با هر استکان از چای خود چند حبه قند نخورید، در غیر این صورت در عوض کاهش خطر ابتلا به دیابت بهتر است منتظر ابتلا به دیابت زودهنگام نیز باشید.
  • ارتقا سطح سیستم ایمنی بدن مورد بعدی است که می‌تواند جز خواص چای سیاه طبقه بندی شود. خارج کردن رادیکال‌های آزاد از بدن و یا کم کردن تعداد سلول‌های سرطانی موجود در بدن جز خواص این نوشیدنی معجزه آسا است که با مصرف روزانه‌اش به آن دست پیدا خواهید کرد. مسلما با خروج رادیکال‌های آزاد از بدن، ترمیم بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده سریع‌تر انجام شده و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار بهتر خواهد شد.
  • کمک به روده‌ها و دستگاه گوارش برای هضم بهتر غذا از جمله دیگر خواص انواع چای سیاه است.
  • ضد سنگ سازی
  • سنگ کلیه در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید و معمولا اگر درشت باشد، نیاز به عمل جراحی برای خارج کردن آن است. با مصرف چای می‌توانید از ابتلا به سنگ کلیه تا حد زیادی جلوگیری کنید.

موارد دیگری که جز مزیت‌های نوشیدن روزانه و مداوم چای محسوب می‌شوند شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری مغلوب پارکینسون، افزایش سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، کاهش میزان کلسترول خون، کمک به کنترل وزن و همچنین کاهش وزن، کمک به بهبود التهابات ریوی و همچنین بهبود شرایط آسم و…هستند. تمامی این موارد در صورتی رخ می‌دهند که مصرف چای را به صورت مداوم و دائمی داشته باشید.

انواع چای سیاه

انواع چای سیاه را بشناسیم

مسلما هم اکنون که متوجه مزیت‌های چای سیاه شدید، اشتیاق بیشتری برای شناخت انواع چای سیاه و انتخاب خوش طعم‌ترین و پر خاصیت‌ترین چای خواهید داشت. در ادامه این قسمت در خصوص انواع چای سیاه صحبت خواهیم کرد.

چای سرگل بهاره

اولین موردی که قرار است معرفی شود چای سرگل بهاره است. این چای نسبت به تمام چای‌های ایرانی گران‌تر بوده و از لحاظ کیفیت نیز بالاتر است. در بوته‌های این چای زمانی که فصل رسیدن چای فرا می‌رسد، در انتهای هر شاخه غنچه‌های سه برگی چای به وجود می‌آیند که به آنها غنچه سه برگی یا سرگل گفته می‌شود.

طعم و عطر قوی‌تر چای سرگل نسبت به چای‌های دیگر مزیتی است که سبب می‌شود این چای گران‌تر باشد و بیشترین حجم تولیدات آن به خارج از کشور صادر شود. ویژگی دوم چای سرگل که می‌توان گفت فقط مختص همین چای است شکل و اندازه برگ‌های آن است. این چای را دستچین می‌کنند و هیچ برداشت ماشینی در کار نیست، به همین دلیل برگ‌های این چای معمولا خرد نشده و به شکل اصلی خودشان به فروش می‌رسند.

چای شکسته ممتاز

اگر بخواهیم طبق جدول رده بندی چای‌های ایرانی، انواع چای سیاه را معرفی کنیم، دومین مورد در این جدول همین چای شکسته ممتاز است. تفاوتی که چای شکسته ممتاز با چای سرگل دارد آن است که در این چای علاوه بر برگ‌های غنچه گیاه، برگ‌های قسمت‌های پایین‌تر را نیز می‌چینند.

معمولا برگ‌های پایین‌تر از غنچه‌ها تلخ‌تر بوده و کمی چای را گس می‌کنند، بنابراین اگر از کمی تلخی در چای خوشحال خواهید شد، این مورد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما در نظر گرفته شود. نکته مهم در خصوص چای شکسته ممتاز آن است که برگ‌های این چای به همان صورت اولیه به فروش نمی‌رسد، بلکه این برگ‌ها خرد می‌شوند.

چای قلم

چای قلم

اولین ویژگی چای قلم نسبت به دو مورد قبلی اندازه آن است که بزرگ‌تر است و دومین مورد نیز نحوه چیدن آن است. در چای قلم همچون چای سرگل و شکسته ممتاز از برگ‌های غنچه و برگ‌های بالایی بوته استفاده نمی‌کنند؛ بلکه بیشتر برگ‌های درشت‌تر، پایین‌تر و همچنین چوب بوته چای برای تهیه این نوع از چای استفاده می‌شود.

در خشک کردن چای قلم که سومین چای محبوب در بین انواع چای سیاه است، از مرحله خرد کردن آن صرف نظر کرده و برگ‌ها را به همراه همان چوب چای خشک می‌کنند. روش خشک کردن و همچنین برگهایی که از آنها برای تهیه این چای استفاده میشود در نهایت سبب می‌شوند تا چای پس از دم کشیدن یک طعم گس و خاصی داشته باشد که ممکن است مورد علاقه همه نباشد.

چای کله مورچه‌ ای

احتمالا نام چای کله مورچه‌ای را زیاد شنیده باشید. این نوع از چای به دلیل روش خشک کردن و خرد کردن آن است که متفاوت از بقیه موارد می‌شود. در چای کله مورچه‌ای دانه‌های چای نه به صورت برگ‌های خشک شده و دراز، بلکه به صورت دانه‌های گرد درمی‌آیند. بیشترین میزان محبوبیتی که چای کله مورچه‌ای دارد در کشورهای شرقی آسیا و به خصوص کشور هند است. البته این چای در ایران نیز محبوبیت کمی ندارد و می‌توان آن را به سادگی در رده چای‌های محبوب قرار داد.

نکته پایانی انواع چای سیاه

به طور کلی انواع چای سیاه و انواع کافیها وجود دارند که هر فردی به نوع خاصی از آن‌ها علاقه دارد. گس بودن، تلخ بودن و یا حتی بی طعم بودن چای برای افراد مختلف می‌تواند جذاب و یا ناراحت کننده باشد، بنابراین پیش از خرید چای سیاه و یا هرگونه خشکبار دیگری از آجیل نعمتی، بهتر است از ویژگی‌ها و طعم آن ماده مطمئن شوید و در ضمن با اطمینان بتوانید بگویید که آیا طعم آن چای را دوست خواهید داشت یا خیر. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای این کار خرید مقدار کمی از چای مورد نظر و امتحان کردن آن است.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *