راهنمای خرید آجیل شب یلدا ایرانی

آجیل شب یلدا

جشن یلدا یکی از قدیمی‌ترین مناسبت‌های بازمانده از ایران باستان است. در طولانی‌ترین شب یلدا مصرف آجیل شب یلدا (Yalda night nuts)، شیرینی و هندوانه ضروری قلمداد می‌شود. همین فرهنگ موجب ایجاد یک نوع خشکبار متفاوت با عنوان آجیل شب یلدا شده است. این نوع آجیل از اجزای خاص و مشخصی تشکیل‌شده که ترکیب آن‌ها در کنار هم مزه‌ای کاملاً شیرین ایجاد می‌کند.

مشخصات آجیل شب یلدا

این نوع آجیل که با عنوان آجیل شیرین نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از مزه‌های شیرین را در کنار هم نشانده است. در شب یلدا هیچ اثری از ترشی و یا شوری نیست و تمام خوراکی‌ها مزه شیرین را تداعی می‌کنند. همین موضوع منجر شده تا در آجیل شب یلدا نیز از شیرین‌کننده‌های طبیعی افزون بر مغزهای آجیل استفاده شود.

به‌طور مشخص کلیه اجزای آجیل شیرین مغذی و سالم هستند. مصرف این آجیل در شبی که انواع مخلفات را میل می‌کنید، هضم را راحت‌تر می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های گوارشی همچون یبوست پیشگیری می‌کند. این نوع آجیل سرشار از ویتامین، پروتئین و فیبر است. ازاین‌رو استفاده از آن برای کودکان، بزرگ‌سالان و حتی سالمندان نیز هیچ عوارضی در پی ندارد.

مشخصات آجیل شب یلدا

اجزای آجیل شب یلدا

همان‌طور که گفته شد، در ترکیبات این نوع آجیل هیچ عنصر شوری به چشم نمی‌خورد؛ بنابراین هیچ‌یک از مغزهای بوداده و شور قابل‌استفاده در این نوع ترکیب نیست. اگرچه در موارد بسیاری انتخاب اجزای آجیل سلیقگی است اما اگر تصمیم به خرید آجیل شب یلدا دارید، می‌بایست از مخلوط این خشکبار استفاده کنید.

پسته

پسته یکی از مهم‌ترین عناصر سازنده آجیل شب یلداست. پسته که منبع مغذی آهن و ویتامین‌های خانواده ب است، تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. درگذشته توجه به ‌سلامت بدن بیش از هر چیز اهمیت داشت ازاین‌رو از همان زمان تاکنون، پسته به‌عنوان عنصر پایه و اساسی آجیل معرفی‌شده است.

فندق در آجیل شب یلدا

فندق نیز پایه ثابت آجیل شب یلدا است. خواص بی‌نظیر فندق در رفع بیماری‌های قلبی و عروقی، مصرف مداوم آن را ضروری ساخته است. فندق نیز منبع سرشار ویتامین ب است و مصرف آن به‌خصوص در کودکان به جهت تأثیر فندق در بهبود سیستم ایمنی، توصیه می‌شود.

بادام

غنی‌ترین منبع غیر حیوانی کلسیم، بادام نام دارد. مصرف بادام به‌خصوص در دوره بارداری و شیردهی موجب افزایش قدرت استخوان و تقویت شیردهی مادر می‌شود. بادام سرشار از چربی‌های غیراشباع شده است و مصرف آن در رژیم غذایی لاغری نیز توصیه می‌شود. بادام یکی از مهم‌ترین اجزای آجیل شب یلدا به شمار می‌آید که طعمی شیرین و دل‌چسب دارد.

توت خشک

آجیل شب یلدا شیرینی خود را مدیون شیرین‌کننده‌هایی همچون توت خشک است. مصرف توت در شب یلدا و در کنار نوشیدنی‌های گرم، لذت این شب به‌یادماندنی را دوچندان می‌کند. از خواص بی‌نظیر توت خشک همین بس که هیچ مانعی برای مصرف افراد مبتلابه دیابت ایجاد نمی‌کند. چراکه فروکتوز موجود در این ماده خوراکی تحریک‌کننده هورمون انسولین نیست. ازاین‌رو افرادی که دچار قند خون بالا هستند نیز می‌توانند از توت خشک استفاده کنند.

برگه زردآلو

یکی دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده آجیل شب یلدا، برگه زردآلو است. این نوع خشکبار ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به شمار می‌آید. ازاین‌رو قادر است رادیکال‌های آزاد موجود در پوست و بدن را مهار کند و از ابتلا به انواع سرطان نیز پیشگیری کند.

نخودچی و کشمش

این دو عنصر دوست‌داشتنی و لذیذ، از دیگر عناصر آجیل شیرین به شمار می‌آیند. نخودچی با دارا بودن درصد بالایی از فیبر، به هضم سایر غذاها نیز کمک می‌کند. کشمش نیز موجب افزایش انرژی شده و روحیه افراد را تلطیف می‌سازد. می‌توان انتظار داشت مصرف این دو آجیل انرژی شب یلدا را دوچندان کند.

انجیر خشک

انجیر خشک نیز به‌طور متداول در آجیل شب یلدا به کار می‌رود. این خشکبار خوشمزه سرشار از کلسیم، پتاسیم و آهن است؛ بنابراین نقش ویژه‌ای در درمان بیماری‌هایی همچون کم‌خونی، پوکی استخوان و فشارخون دارد. مصرف انجیر خشک در شب یلدا می‌تواند مانع از افزایش فشارخون ناشی از خوردن انواع خوراکی شود.

اجزای آجیل شب یلدا

از دیرباز تاکنون در شب یلدا دورهم جمع می‌شویم تا کام خود را در کنار هم شیرین کنیم. بر همین اساس تمام تلاش بر این است که خوراکی‌های این شب از میان شیرین‌کننده‌های مغذی و شیرین انتخاب شود. آجیل شب یلدا نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به کمک شیرین‌کننده‌هایی همچون توت، کشمش و انجیر خشک یک ترکیب فوق‌العاده خوشمزه و مقوی می‌سازد.

آنچه مسلم است انواع آجیل‌هایی که می‌شناسیم، سرشار از مواد مغذی و پروتئینی هستند. اگر به شناختن انواع آجیل ها و فواید آنها علاقمند هستید مقاله مرتبط به انواع آجیل ها را از دست ندهید.

از گذشته‌های دور مردم عزیز کشورمان آخرین شب آذرماه را با جمع شدن در کنار هم و خوردن انواع میوه‌ها و تنقلات جشن می‌ گیرند. آجیل شب یلدا (Yalda night nuts) یکی از خوردنی ‌های مهم شب یلدا است و از انواع مغزها و خشکبار نظیر کشمش سبز، بادام، پسته، گردو، فندق، انجیر خشک، توت خشک، خرما، برگه زردآلو و … تشکیل ‌شده است.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ملی کشور ما می‌باشد. در شب یلدا، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است را جشن می‌گیرند. واژه یلدا ریشه سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد نیز ولادت خورشید (مهر/ میترا) می‌باشد و رومیان آن را روز تولد مهر می‌نامند.

آجیل شب یلدا شامل چیست؟

انواع آجیل و خشکبار از زمان‌های قدیم تا به امروز جایگاه مهمی در مراسم‌ها و جشن‌های باستانی و مذهبی ایران دارند و هر یک از این مراسم آجیل مخصوص به خود را دارند. شب یلدا نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای آجیل مخصوص به خود است!

در ادامه اجزای تشکیل‌دهنده آجیل شب یلدا و خواص و فواید هرکدام را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آجیل شب یلدا

انجیر خشک

انجیر میوه‌ای مقوی است و حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین، کلسیم و فسفر است. مصرف روزانه سه عدد انجیر خشک استحکام استخوان‌ها را افزایش داده و بوی بد دهان و لثه را از بین می‌برد. خوردن انجیر خشک باعث افزایش هوش و تقویت عملکرد مغز می‌شود.

کشمش

انگور میوه‌ای است سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف که تمامی فواید و خواص آن در کشمش نیز وجود دارد. مصرف کشمش برای درمان کم‌خونی، درمان کم‌اشتهایی و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و کبدی توصیه می‌شود. کشمش تأثیر بسیار خوبی بر روی حافظه می‌گذارد و از بیماری‌های فراموشی و آلزایمر پیشگیری می‌کند.

گردو

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مغز گردو یکی از بهترین داروها برای درمان درد شکم و بیماری‌های روده‌ای است. خوردن مقدار مناسبی از مغز گردو به افرادی که بیماری قند خون دارند توصیه می‌شود. لازم است بدانید مصرف گردو برای کسانی که دچار آلرژی و یا ناراحتی‌های کلیوی هستند، مضر است.

آجیل شب یلدا

بادام

بادام یکی دیگر از اجزای مهم آجیل شب یلدا است. بادام سرشار از ویتامین‌های B و A و منبع غنی از قند، کلسیم و فسفر می‌باشد. برای جذب بیشتر این مواد مغذی لازم است مغز بادام را خوب بجوید تا هضم آن آسان شود.

همچنین بخوانید : معرفی مواد مغذی خواص درمانی آجیل

پسته

پسته یکی از پرطرفدارترین مغزها در آجیل شب یلدا است که مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر، آهن و کلسیم دارد. مصرف روزانه 5 عدد پسته عملکرد سیستم ایمنی بدن را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد و انرژی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

فندق

فندق سرشار از ویتامین‌های A و B، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، منیزیوم، مس و سدیم است. خوردن روزانه 5 عدد فندق به افرادی که بیماری‌های کلیوی، کم‌خونی و یا قند خون بالایی دارند توصیه می‌شود.

برگه زردآلو

زردآلو منبع غنی از ویتامین‌های A، B و C و آهن است. مصرف برگه زردآلو اشتها را زیاد می‌کند و خوردن آن برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند مفید است.

آجیل شب یلدا

توت خشک

توت سرشار از ویتامین C، آهن و کسیم است. نکته جالب در مورد توت این است که وقتی این میوه خشک می‌شود، نه‌تنها خاصیت خود را از دست نمی‌دهد بلکه خواص آن بیشتر هم می‌شود. توت خشک به بهبود عملکرد سیستم خون‌سازی در بدن کمک می‌کند و با توجه به قند کمی که دارد، مناسب افراد مبتلا به بیماری قند خون است.

خرما

خرما دارای مقدار زیادی منیزیوم، گوگرد و انواع ویتامین‌هاست. خوردن خرما به افرادی که کمردرد، ضعف شنوایی و بینایی، ضعف کلیه و کم‌خونی دارند توصیه می‌شود. البته مصرف خرما برای افرادی که اضافه‌وزن زیاد یا بیماری قند خون دارند مناسب نیست و مصرف بیش‌ازاندازه آن نیز منجر به دندان‌درد، خارش بدن، بیماری‌های کبدی و زخم‌های دهان می‌شود.

آجیل شب یلدا برای عروس

جشن گرفتن شب یلدا برای تازه‌عروس‌ها یکی از رسم‌های قدیمی ایران می‌باشد. در این شب زمستانی اقوام داماد برای تازه‌عروس شب چلگی می‌برند و بر اساس سلیقه و رسم و رسوم خانوادگی خود میوه و آجیل شب یلدا را تزیین می‌کنند. آجیل شب یلدا برای عروس همانند دیگر آجیل‌های شب یلدا است و تنها تفاوت آن در هدایایی است که عروس و داماد به یکدیگر می‌دهند.

همچنین بخوانید : خرید اینترنتی انواع میوه خشک

این رسم در سال اول عروسی همه عروس و دامادها اجرا می‌شود و هرکس بسته به سلیقه و توان خود می‌تواند برای طرف مقابلش هدیه بخرد. در این جشن میوه‌ها، خشکبار و آجیل شب یلدا را به شکل‌های زیبایی تزیین می‌کنند تا لحظات و خاطرات زیبایی را در کنار هم رقم بزنند.

آجیل شب یلدا

خرید اینترنتی آجیل شب یلدا

در روزهای پایانی آذرماه و نزدیک شدن به شب یلدا تقاضای مردم برای خرید آجیل و خشکبار زیاد می‌شود و کیفیت و مرغوبیت انواع آجیل نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش میابد. به همین دلیل پیدا کردن محصولاتی باکیفیت و مطمئن، همراه با قیمتی معقول و به‌صرفه، کار دشواری خواهد بود. فروشگاه آجیل و خشکبار نعمتی با سال‌ها سابقه درخشان در عرصه تولید و پخش انواع خشکبار در نظر دارد خدمات ویژه‌ای را به مشتریان عزیز خود ارائه دهد.

با استفاده از راهنمای خرید آجیل خوب می‌توانید در میان تنوع گسترده آجیل و خشکبار، بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله  راهنمای خرید آجیل خوب را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *