خواص مغز پسته برای بدن

خواص مغز پسته

مغز پسته یکی از اقلام آجیل چهار مغز است که خاصیت زیادی برای بدن دارد. پسته، بذر درخت پسته است. این آجیل، معمولاً سبز و کمی شیرین هستند. در ایران، این گیاه در شهر رفسنجان می‌روید و یکی از خوشمزه‌ترین اقلام آجیل است. مغز پسته را می‌توانید به صورت خام نیز تهیه کنید. در ادامه به بررسی خواص مغز پسته (Properties of pistachio nuts) می پردازیم.

ویژگی‌های ظاهری مغز پسته

در ارتباط باخواص مغز پسته  باید اضافه کرد که مغز پسته می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد، از رنگ زرد گرفته تا سایه‌هایی از رنگ سبز. پسته رنگ مخصوص به خودش را دارد و ترکیبی از رنگ سبز است که به آن سبز مغز پسته‌ای می‌گویند.

منشا اصلی درخت پسته از غرب آسیاست و باستان‌شناسان معتقدند که پسته از 7000 سال قبل از میلاد، به یک ماده غذایی مهم تبدیل شده است. مغز پسته در اواسط قرن نوزدهم، به ایالات متحده وارد شد و تولید تجاری آن در دهه 1970 آغاز شد.

خواص مغز پسته

مغز پسته به دو صورت خام و بو داده وجود دارد. ولی نوع خام آن خواص بیشتری دارد. نوع بو داده که از نمک برای بو دادن استفاده می‌شود، برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، بسیار مضر می‌باشد. کلا نمک را باید از سبد غذایی حذف نمود. ولی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای از بین رفتن میکروب‌های پسته خام، حتما یک دور پسته را داخل تابه بو دهید. و تفت جزئی دهید تا میکروب‌های آن کشته شوند.

همچنین بخوانید : خواص پسته تازه برای درمان بیماری ها

از خواص مغز پسته برای بدن

از جمله مزایای احتمالی پسته برای سلامتی:

  • در مغز پسته مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده و پتاسیم وجود دارد. همچنین مغز پسته دارای آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی را برای بدن در پی دارد.
  • مغز پسته می‌تواند شانس شما را برای بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش دهد.
  • مغز پسته غنی از فیبر، مواد معدنی و چربی‌های اشباع نشده است که می‌تواند به شما در کنترل قند خون، فشار خون و کاهش کلسترول کمک کند.
  • فیبر و پروتئین موجود در پسته می‌تواند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری را در شما افزایش دهد. همچنین فیبر موجود در پسته، به باکتری‌های “خوب” کمک می‌کند تا تأثیر مثبتی بر روده شما بگذارند.
  • مغز‌های پسته می‌توانند به شما کمک کنند تا وزن خود را مدیریت کنید، زیرا یک میان وعده مقوی و عالی برای بدن است. مغز پسته ممکن است به شما کمک کند در حالت کلی، غذا کمتری بخورید و وزن خود را کم کنید.
  • برخی مطالعات نشان می‌دهد که، خوردن پسته می‌تواند، میزان چربی و قند (شاخص گلیسمی) خون را کاهش دهد، همچنین انعطاف پذیری بدن و عروق خونی را بهبود می‌بخشد.

خواص مغز پسته

خطر پسته برای بدن

اگرچه پسته خام، سدیم زیادی ندارد (1 فنجان حدود 1 میلی گرم سدیم دارد)، اما برای پسته بو داده، که اغلب شامل نمک می‌شود، میزان سدیم موجود در آن بیشتر است. یک فنجان پسته بو داده خشک و نمکین، دارای 526 میلی گرم سدیم است. سدیم بیش از حد می‌تواند منجر به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

خواص مغز پسته

دیگر خطرات مغز پسته برای بدن

مغز پسته ممکن است موجب بروز موارد زیر در بدن فرد شود:

  • نفخ شکمی
  • حالت تهوع
  • و بروز درد در شکم

البته افراد کمی به پسته حساسیت دارند. ولی ممکن است، در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.

همچنین بخوانید : معرفی خواص درمانی مغزهای آجیل

موارد کاربرد از خواص مغز پسته

مغز پسته در ساخت انواع نوشیدنی‌ها از جمله، انواع اسموتی‌ها، انواع شیک‌ها و معجون‌ها به کار می‌رود. شما می‌توانید با مغز پسته یک معجون انرژی‌زا درست کنید. مغز پسته برای کودکان و ورزشکاران بسیار مفید می‌باشد. حتما در میان وعده‌ها به کودک خود پسته بدهید.

خواص مغز پسته

ارزش غذایی موجود در مغز پسته

پسته غنی از انواع کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی‌ها و اسید‌های آمینه می‌باشد. خواص مغز پسته که دارای ویتامین‌های ضروری، مثل: ویتامین ث، ب6، آ، کا، تیامین، فولات، کولین، اسید و بتایین می‌باشد.

خواص دارویی مغز پسته

موجب تقویت قوای جنسی می‌شود. ذهن و مغز را تقویت می‌کند. برای آرام شدن و قطع شدن سرفه است. برای بهبود بیماری‌های قلبی و آرامش و تقویت اعصاب بسیار مفید می‌باشد. برای درمان خارش دستگاه تناسلی بانوان بسیاتر مفید می‌باشد. برای افرادی که مبتلا به بیماری کم خونی هستند، مغز پسته بسیار مفید می‌باشد و یک آجیل خون ساز است.

سخن پایانی

به کودکان خود در میان وعده‌ها پسته بدهید. و تنقلات مضر را حذف کنید. خواص مغز پسته  برای افراد سالمند بسیار مفید می‌باشد.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *