آیا میوه خشک مناسب دیابت داریم؟

آیا میوه خشک مناسب دیابت داریم؟

در این مقاله قصد داریم شما را با چند میوه خشک مناسب دیابت (Dry fruit suitable for diabetes) آشنا نماییم. اگر شما هم به دیابت مبتلا هستید و تمایل زیادی به مصرف میوه خشک دارید، این مطلب از آجیل نعمتی را از دست ندهید! امروزه از میوه خشک با طعم بی‌نظیر و دلچسب آن در کنار میوه های تازه و یا در فصل‌هایی که این میوه ‌ها در دسترس نیستند، استفاده می‌شود. این میوه ‌های خشک ضمن حفظ تمام خواص میوه‌ تازه، طعمی بسیار خاص و دلپذیر دارند. در بیماری دیابت، بدن نمی‌تواند قند موجود در مواد غذایی را به درستی هضم و جذب کند، در نتیجه مصرف مواد غذایی قندی باعث بالا رفتن قند خون شده و آسیب جدی به اعصاب، کلیه، سیستم ایمنی و سیستم بینایی وارد می‌کند.

مصرف میوه خشک چه مزایایی برای بیماران دیابتی دارد؟

توجه به میوه خشک مناسب دیابت ان جا مهم می شود که بدانیم بیماران دیابتی باید به طور پیوسته نگران قند موجود در مواد غذایی و میوه ‌های مصرفی خود باشند، بسیاری از آن‌ها از لذت خوردن میوه تازه یا میوه ‌های خشک محروم می‌شوند. میوه ‌های خشک در تمام فصول سال در دسترس هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها در بیرون از محیط منزل و محل کار استفاده کنید بدون اینکه نگران خراب شدن آن‌ها باشید.

یکی از مشکلاتی که بیماران دیابتی را آزار می‌دهد تکرر ادرار است. با خرید میوه خشک و مصرف آن می‌توان از تمام خواص میوه ‌ها بدون ابتلا به تکرر ادرار استفاده کرد. حال سؤال اینجاست که کدام میوه ‌های خشک مناسب دیابت است؟

برخی از تولیدکنندگان میوه ‌های خشک در فرایند خشک کردن میوه ‌ها از مواد افزودنی و شیرین‌کننده‌های خاصی استفاده می‌کنند که برای افراد دیابتی خطرات فراوانی به همراه دارد، پس باید این میوه ‌ها را از جایی مطمئن تهیه کرد. در ادامه می‌خواهیم چند نوع از میوه ‌های خشکی که قند آن‌ها پایین است را به شما معرفی کنیم.

این میوه ‌ها نه تنها به بیماران دیابتی بلکه به افرادی که از رژیم لاغری استفاده می‌کنند نیز توصیه می‌شود. زیرا فاقد قند است و ضرری برای سلامتی آن‌ها ندارد.

با انواع میوه خشک مناسب دیابت آشنا شوید!

در میان انواع مختلف میوه ‌های خشک و خشکبار برخی از آن‌ها قند کمتری دارند و برای بیماران دیابتی مناسب هستند. در ادامه شما را با میوه ‌های خشک مناسب دیابت آشنا خواهیم کرد:

آلو خشک

آلو خشک یکی از میوه ‌های خشک‌ مفید و پرخاصیت برای بیماران دیابتی‌ است. در میان انواع آلوهای خشک شده، آلو سیاه حاوی قند کمتری است. مصرف آلو سیاه خشک شده باعث کاهش نیاز بدن به انسولین می‌شود، پس می‌توان گفت نه تنها برای بیماران دیابتی ضرری ندارد بلکه مصرف آن فواید بسیاری نیز دارد.

همچنین مصرف آلو خشک یبوست را برطرف می‌کند و  سرشار از ویتامین‌های مفید نیز هست. مصرف آلو خشک برخی از علائم دیابت نظیر تکرر ادرار و احساس تشنگی را نیز بهبود می‌بخشد. توصیه می‌شود تا روزانه حدود یک فنجان کوچک آلو خشک مصرف شود.

 سیب خشک

اگر به دنبال بهترین میوه خشک مناسب برای دیابت هستید ما به شما سیب خشک را معرفی می‌کنیم. این میوه با وجود فیبر بالا قند بسیار کمی دارد. در میان انواع مختلف سیب خشک، نوع سیب سبز آن برای بیماران دیابتی مناسب‌تر است.

سیب خشک حاوی پکتین و ویتامین C است و می‌تواند مواد مضر و سموم داخل بدن را دفع کرده و سلامت را بهبود بخشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب خشک با مهار رادیکال‌‌های آزاد امکان ابتلا به سرطان را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

سیب خشک نیز مانند آلو خشک نیاز بدن به انسولین را کاهش می‌دهد و می‌تواند تأثیر مثبتی بر علائم بیماری دیابت داشته باشد. البته بهتر است بیماران دیابتی به مصرف یک سیب تازه کوچک یا یک فنجان سیب خشک در روز بسنده کنند.

گلابی خشک

گلابی خشک

با مصرف گلابی خشک  به عنوان یک میان وعده شیرین می‌توانید علاوه بر استفاده از خواص بی‌شمار آن، احساس گرسنگی یا میل خوردن شیرینی را نیز کاهش داد. گلابی خشک به عنوان یک میوه خشک مناسب دیابت  و با داشتن فیبر بالا قادر است مشکلات گوارشی افراد را نیز از بین ببرد و به آن‌ها احساس سیری بدهد.

این میوه خشک حاوی انواع ویتامین‌های گروه B نظیر تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک‌اسید، پیریدوکسین، بیوتین، فولیک اسید، کوبالامین و ویتامین C است. همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد نباید در مصرف گلابی خشک زیاده‌روی کرد. یک گلابی کوچک یا چند اسلایس گلابی خشک می‌توان تمام نیاز بدن شما را تأمین کند.

توت‌فرنگی خشک

می‌توان با جرأت گفت که توت‌فرنگی خشک صدرنشین جدول خوشمزه میوه ‌های خشک است. در صورتی که به توت‌فرنگی حساسیت ندارید می‌توانید از طعم بی‌نظیر، رنگ زیبا و ظاهر چشم‌نواز آن در انواع دسر‌ها و شیرینی‌های خود استفاده کنید. توت‌فرنگی خشک با فیبر بالایی که دارد می‌تواند در فرد احساس سیری ایجاد کند. در نتیجه برای کسانی که رژیم لاغری دارند بسیار مفید است، زیرا مانع ریزه‌خواری در این افراد می‌گردد.

توت‌فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامینC  و آنتی‌اکسیدان است. این میوه خشک مناسب دیابت  می‌تواند قند و کلسترول خون را تنظیم کند و با کاهش سطح کلسترول بد LDL  و افزایش کلسترول مفید HDL خون از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند. میزان مجاز مصرف توت‌فرنگی خشک در روز حدود یک چهارم تا نصف فنجان است.

پرتقال خشک

پرتقال خشک نیز مانند میوه تازه آن سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با وجود قند پایین این میوه همه افراد با هر شرایطی می‌توانند از این میوه خشک به صورت روزانه مصرف کنند. میزان فیبر و خواص پرتقال خشک بسیار بیشتر از آب پرتقال است.

علاوه بر مصرف یک پرتقال کوچک یا چند قطعه پرتقال خشک می‌توان با خرید میوه خشک از آن به صورت دمنوش، تزیین غذا، کیک و دسر نیز استفاده کرد. باز هم تکرار می‌کنیم که در مصرف این میوه خشک نیز زیاده‌روی نکنید و به مصرف مقدار مجاز در روز بسنده کنید!

کیوی خشک

طعم کیوی خشک یک طعم منحصربه‌فرد و دلپذیر است که باید آن را تجربه کنید. اگر به کیوی حساسیت ندارید حتماً مصرف آن را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. کیوی خشک نیز مانند توت‌فرنگی خشک باعث بهبود مشکلات گوارشی، احساس سیری و افزایش سلامتی بدن می‌شود.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کیوی خشک با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه کرده و از سرطان پیشگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نمایند. سعی کنید تا در مصرف کیوی تازه یا کیوی خشک زیاده‌روی نکنید.

کشمش

کشمش

کشمش خشک شده میوه انگور است و به دلیل میزان پایین قند در لیست میوه خشک مناسب دیابت قرار می‌گیرد. به طور معمول مقدار قند موجود در انگور پس از خشک شدن و تبدیل شدن به کشمش کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل جایگزین مناسب قند برای افراد دیابتی و کسانی که رژیم لاغری دارند، است.

سخن آخر

در این مقاله به شما چند میوه خشک مناسب دیابت معرفی کردیم، این میوه ‌ها با قند پایین و فیبر بالای خود می‌توانند میان وعده‌ای مفید یا یکی از تنقلات بی‌ضرر برای افراد دیابتی یا دارای رژیم لاغری باشند. در کنار تمام مواردی که به شما گوشزد کردیم اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که باید از میوه ‌های خشک باکیفیت استفاده کرد. برای تهیه میوه ‌های خشک و درجه یک می‌توانید به فروشگاه اینترنتی آجیل نعمتی مراجعه کنید و سفارش خود را از میان محصولات متنوع این فروشگاه انتخاب و ثبت نمایید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *