آیا آجیل با طبع گرم هم داریم؟ کدام آجیل برای مزاج من مفید است؟

آیا آجیل با طبع گرم هم داریم؟ کدام آجیل برای مزاج من مفید است؟

انواع آجیل‌ها و خشکبارها از نظر طب سنتی به دو دسته آجیل با طبع گرم (Nuts with warm character) و طبع سرد تقسیم بندی می‌شوند. آشنایی با نوع طبع هر آجیل یا خشکبار به ما کمک می‌کند تا تغذیه سالم‌تر و بدنی سلامت داشته باشیم. اگر همه افراد با توجه به طبع و مزاج خود از آجیل و مواد غذایی مناسب استفاده کنند، کمتر دچار بیماری می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی نشانه‌های طبع گرم، سرد، معتدل و نحوه خرید آجیل با توجه به طبع آن‌ها بپردازیم.

 طبع گرم چه نشانه‌هایی دارد؟

افرادی که دارای  طبع گرم هستند، به طور معمول  دمای بدن آن ها یک و نیم درجه بیشتر از حد معمولی است. این افراد معمولاً زودتر از سایر افراد خشم خود را بروز داده و بدن آن‌ها با خوردن  خوراکی‌های طبع گرم واکنش نشان می‌دهد. واکنش‌هایی که افراد دارای طبع گرم به این خوراکی‌ها می‌دهند، شامل جوش زدن صورت، داغ شدن بدن،  شوره سر،  عطش و خارش‌های پوستی است. این دسته از افراد بهتر است از خوردن آجیل با طبع گرم خودداری کنند. افرادی که طبع گرمی دارند، نسبت به افراد دارای طبع سرد، خوش برخوردتر هستند.

 طبع سرد چه نشانه‌هایی دارد؟

افرادی که دارای طبع سرد هستند از لحاظ آماری جمعیت بیشتری از یک جامعه را شامل می‌شوند. این افراد معمولاً دارای پوست روشنی هستند. از نشانه‌های دیگری طبع سرد، پرخوابی و مصرف زیاد لبنیات، دیر هضم شدن غذا است. این گروه از افراد، خوش گذران‌تر از افراد دیگر جامعه هستند و اغلب دیرتر عصبانی می‌شوند. افرادی که دارای طبع سرد هستند احتمال بیشتری دارد که به بیماری‌های مختلف مبتلا شوند.

طبع معتدل چه نشانه‌هایی دارد؟

معمولاً تعداد افرادی که دارای طبع معتدل هستند، بسیار کمتر از دو‌ گروه دیگر است، و اغلب رژیم غذایی خاصی برای آن‌ها توصیه نمی‌شود چرا که بدن آن‌ها با اکثر خوراکی‌ها سازگار است.

بادام یک آجیل طبع گرم

بادام به عنوان یک آجیل با طبع گرم شناخته می‌شود. بادام به عنوان یکی از غنی‌ترین آجیل‌ها شناخته می‌شود و از خواص آن می‌توان به بهبود بینایی، چاق کنندگی، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر در سنین بالا و درمان بیماری‌های لثه و دندان اشاره کرد.

از آنجایی که بادام یک آجیل با طبع گرم است، مصرف آن برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. خوردن بادام برای افرادی که دچار نقرس و چاقی مفرط هستند توصیه نمی‌شود. همچنین از آنجایی که هضم بادام برای معده کمی سخت است، افرادی که از مشکلات معده رنج می‌برند، نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

بادام هندی یک آجیل طبع گرم و خشک

بادام هندی یک آجیل طبع گرم و خشک

بادام هندی یک آجیل با طبع گرم و خشک است.  بادام هندی موجب انرژی بخشی، کنترل خواب منظم و کنترل میزان قند خون می‌شود. مصرف بادام هندی به افرادی که دچار کم خونی هستند و یا به دیابت نوع دو مبتلا هستند،  توصیه می‌شود. کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند یا دارای کیسه صفرای سنگ ساز هستند بهتر است که از این آجیل به میزان محدودی استفاده کنند.

گردو یک آجیل طبع گرم

گردو جزو آجیل‌های با طبع گرم و خشک است و مصرف آن برای افرادی از ریفلاکس معده رنج می‌برند و یا داردی کلیه سنگ ساز هستند، توصیه می‌شود. همچنین افرادی که دارای طبع سرد هستند و یا به دیابت مبتلا هستند، خرید گردو از آجیل فروشی و مصرف آن می‌تواند نقش مهمی در سلامتی آنان داشته باشد.  مصرف گردو برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند و از بیماری‌هایی مانند آسم و آلرژی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

فندق یک آجیل طبع چرم

فندق نیز یک آجیل با طبع گرم است از فواید آن می‌توان به تقویت حافظه، رفع و نابودی عوامل عفونت زا در بدن، درمان زخم معده، دفع سموم بدن و تصفیه خون اشاره کرد. مصرف فندوق در افراد مبتلا به دیابت و دانش‌آموزان توصیه می‌شود. شایان ذکر است که مصرف بیش از حد فندوق می‌تواند باعث افزایش فشار خون  شود.

تخمه کدو یک آجیل طبع سرد

تخمه کدو یک آجیل طبع سرد

تخمه کدو جزو آجیل‌هایی با طبع سرد طبقه بندی می‌شود. از خواص و فواید این آجیل می‌توان به  کاهش مشکلات پروستات در آقایان، کاهش حرارت  بدن، بهبود زخم‌های روده و مثانه و … اشاره کرد. استفاده از تخم کدو برای افرادی که دچار افسردگی هستند، یا مشکلات کم خونی دارند و یا به دیابت نوع دو مبتلا هستند، توسط کارشناسان غذایی توصیه می‌شود. مصرف بیش از اندازه این آجیل می‌تواند موجب افزایش ناراحتی‌های معده‌ای شود.

پسته یک آجیل طبع گرم

پسته نیز مانند اغلب مغز‌ها و آجیل‌ها، در دسته آجیل‌های دارای طبع گرم و خشک طبقه بندی می‌شود. از خواص پسته می‌توان به رفع کم‌خونی،  خوشبو کردن دهان، تقویت حافظه و چاق کنندگی اشاره کرد. مصرف روزانه این آجیل به افراد دارای کم‌خونی‌های حاد و مادران شیرده توصیه می‌شود.

همچنین بخوانید:لیست انواع خشکبار و تفاوت آن با آجیل

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با انواع آجیل‌ و طبع آن‌ها  صحبت کردیم و فواید آن‌ها را برای افراد با مزاج‌‌های مختلف برشمردیم. انواع آجیل‌ها طبع‌های متفاوتی دارند، برای مثال انواع بادام، فندق، پسته، گردو، کنجد، تخمه و . . . دارای طبع گرم و خشک هستند درحالیکه آجیل‌ها و‌ خشکبارهایی مانند تخم هندوانه، شاهدانه، تخم کدو، به دانه، شاه بلوط و . . . دارای طبع سرد هستند.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *