خشک کردن میوه

خشک کردن میوه

میوه خشک یکی از محصولاتی است که جز خشکبار محسوب می‌شود. در گذشته برای خشک کردن میوه (Fruit drying) از روش‌های ساده‌ای استفاده می‌کردند؛ اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و همچنین ابزارهای گوناگون روش‌های خشک کردن میوه نیز متفاوت شده است و غالبا کارخانه‌ها از این روش‌ها استفاده می‌کنند. قصد داریم تا در خصوص روش‌های مختلف خشک کردن میوه و یا نکات مهم در خرید میوه خشک با شما صحبت کنیم و اطلاعات لازم و مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل خشک کردن میوه

پیش از آن که بخواهیم به روش‌های خشک کردن میوه و نکات مهمی که در هنگام خرید آجیل و میوه خشک باید مورد توجه قرار دهیم، بپردازیم؛ بهتر است به دلایل این کار نگاهی بیاندازیم تا بهتر متوجه موضوع شویم.

میوه‌ها به صورت فصلی هستند. نمی‌توانید در مرداد ماه پرتقال پیدا کنید، یا توت فرنگی را وسط بهمن ماه نخواهید دید. بنابراین با استفاده از انواع میوه‌های خشک می‌توانید تنوع میوه‌ها در تمام چهار فصل را داشته باشید.

دومین مورد مربوط به میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی است که در هر میوه وجود دارد. همان طور که گفته شد تمام میوه‌ها در تمام فصل‌ها قابل دسترس نیستند و همین موضوع سبب می‌شود تا افراد نتوانند ویتامین‌های لازم بدن در تمام فصل‌ها را دریافت کنند. با استفاده از میوه‌های خشک شده به سادگی می‌توان هم میوه‌ها را نگهداری کرد و هم در تمام مدت سال از آن‌ها استفاده کرد.

انواع روش‌های خشک کردن میوه

انواع روش‌های خشک کردن میوه

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه‌ها وجود دارد. در این قسمت به 5 مورد از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های خشک کردن میوه می‌پردازیم که می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود.

آفتاب

اولین، ساده‌ترین و حتی ارزان‌ترین روش که تقریبا هیچ هزینه‌ای برای شما دربر ندارد، استفاده از نور و گرمای خورشید است. میوه‌ها را ابتدا شسته و سپس از وسط نصف می‌کنید، اگر میوه‌هایی همچون کیوی و سیب را می‌خواهید خشک کنید بهتر است آن‌ها را به صورت لایه لایه برش دهید و سپس اجازه دهید تا خشک شوند. نکاتی وجود دارد که در این روش خشک کردن میوه می‌تواند به درد شما بخورد.

بهتر است میزان نور و گرمای خورشید که به میوه‌ها تابیده می‌شود زیاد نباشد. اگر حرارت زیادی به میوه‌ها برسد سبب از دست رفتن ویتامین‌های آن‌ها و همچنین تغییر رنگ شدید آن‌ها می‌شود. دومین مورد ظرفی است که میوه‌ها را در آن خشک می‌کنید. بهتر است از سینی‌های استیل استفاده نمایید و زیر تمام میوه‌ها نیز یک نایلون فریزر قرار دهید. با این کار دیگر میوه‌ها به ظرف نمی‌چسبند و فرم خود را از دست نمی‌دهند.

سعی کنید روزهایی را برای خشک کردن میوه انتخاب کنید که هوا خشک باشد. خشک بودن هوا به معنای رطوبت کم آن است. با برنامه‌های هواشناسی که در گوشی‌ها وجود دارد می‌توانید میزان رطوبت هوا را متوجه شوید. پیدا کردن روزهای کم رطوبت در شهرهای ساحلی کار مشکلی است و اگر در این شهرها سکونت دارید می‌توانید از روش‌های بعدی که در ادامه معرفی می‌شوند استفاده کنید.

می‌توانید پوست برخی از میوه‌ها همچون سیب را بگیرید و سپس آن‌ها را خشک کنید. برای این کار کافی است تا تکه‌های میوه را به مدت 30 ثانیه داخل آبجوش ریخته و بلافاصله به ظرفی پر از یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه‌ها به سادگی کنده می‌شود و زحمت زیادی نیاز نخواهد داشت.

استفاده از شکر و فر

استفاده از شکر و فر

میوه‌هایی که شیرینی زیادی ندارند را می‌توانید با استفاده از جوشاندن در شکر خشک کنید. البته این روش به همین سادگی هم که گفته می‌شود نیست؛ برای آن که بتوانید از این روش استفاده کنید، ابتدا در یک قابلمه به اندازه یک لیوان شکر و به همان نسبت یک لیوان آب بریزید. قابلمه را بر روی شعله متوسط قرار داده و اجازه دهید تا آب و شکر حدود 10 دقیقا با هم بجوشند و به اصلاح قوام بیایند. پس از آن که ماده مورد نظر آماده شد برش‌های میوه را داخل آب و شکر زده و سپس بر روی یک ظرف یا سینی می‌چینیم.

برای استفاده از این روش نیاز به فر دارید، پس سعی کنید از همان سینی فر که داخلش را با کاغذ روغنی پوشانده‌اید استفاده کنید. میوه‌ها را به صورت یک به یک داخل سینی چیده و پس از پر شدن سینی آن را داخل فر قرار دهید.

درجه حرارت فر را روی کمترین مقدار تنظیم کنید و با توجه به ضخامت برش‌هایی که به میوه‌ها داده‌اید، آن‌ها را حدود 1 الی 3 ساعت داخل فر قرار دهید. در طول این مدت می‌توانید میوه‌ها را در هر یک ربع یک بار چک کنید و اگر نیاز بود آن‌ها را برگردانید تا هر دو طرف برش‌های میوه خشک شود.

استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن

روش سوم خشک کردن میوه روشی بسیار ساده است و فقط نیاز به دستگاه میوه خشک‌کن دارد. این دستگاه به صورت چند طبقه طراحی شده است. میوه‌ها را پس از آن که به طور کامل شستشو دادید و پوست آن‌ها را جدا کردید، داخل یک آبکش ریخته و اجازه دهید تا آب آن‌ها به طور کامل خارج شود. پس از گذشت زمانی حدود نیم ساعت می‌توانید میوه‌ها را به صورت کاملا مرتب در کنار هم در طبقات مختلف دستگاه میوه خشک‌کن بچینید و زمان آن را مطابق میل خودتان تنظیم کنید.

مسلما اگر بخواهید میوه‌های شما کمی آبدار باشند باید زمان کمتری را برای خشک شدن آنها تنظیم نمایید. اما فراموش نکنید که میوه‌های خشک شده آبدار را نمی‌توانید بیرون از یخچال نگهداری کنید و امکان خراب شدن آن‌ها بیشتر از موارد دیگر است.

سرخ کردن

درست شنیده‌اید، می‌توانید حتی با استفاده از روش سرخ کردن میوه‌ها نیز آن‌ها را خشک کنید. البته فراموش نکنید که روش سرخ کردن برای همه میوه‌ها پاسخگو نیست و نمی‌توانید به طور مثال میوه‌هایی همچون کیوی یا نارنگی را با این روش خشک کنید. این روش معمولا برای میوه‌هایی با درصد نشاسته و کربوهیدرات بالا همچون موز بسیار مناسب است.

اگر می‌خواهید از روش خشک کردن با استفاده از سرخ کردن استفاده کنید، کافی است تا پس از ورقه ورقه کردن میوه مورد نظرتان آن را داخل تابه‌ای از جنس تفلون قرار داده و کف تابه را فقط با کمی روغن نمناک کنید. شعله زیر تابه را تا حد ممکن کم کرده و اجازه دهید میوه در همان حالت هم کمی سرخ شده و هم خشک شود. پس از تمام شدن مراحل کار می‌توانید میوه‌های موردنظرتان را داخل یک دستمال کاغذی قرار داده و روغن آن را بگیرید.

دستگاه فر

در چند مورد قبلی در خصوص خشک کردن میوه با استفاده از شکر و دستگاه فر توضیحاتی را دادیم. در این روش دیگر نیازی به استفاده از شکر نیست، می‌توانید فقط میوه‌ها را ورقه ورقه یا تکه تکه کرده و در سینی فر که یا با کاغذ روغنی آن را پوشانده‌اید و یا کمی با روغن آن را مرطوب کرده‌اید، میوه‌ها را قرار دهید. مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه‌ها با توجه به نوع میوه، ضخامت برش‌ها و همچنین میزان آبدار بوده میوه‌ها متغیر خواهد بود که می‌توانید به دلخواه آن را تغییر دهید.

نکات مهم در هنگام خرید میوه خشک

نکات مهم در هنگام خرید میوه خشک

تا اینجا در خصوص 5 روش رایج برای خشک کردن میوه توضیحاتی را ارائه دادیم و در کنار آن نیز دلایل نیاز بدن به میوه خشک را برشمردیم؛ اما نکات مهمی که در هنگام خرید میوه خشک و یا به طور کلی در هنگام خرید آجیل باید مدنظر قرار دهید چیست؟

اولین مورد مربوط به خشک یا نیمه خشک بودن میوه‌ها است. اگر قرار است میوه‌های خود را در یخچال نگهداری کنید فرقی ندارد که میوه کاملا خشک بخرید و یا میوه‌ها کمی آبدار باشند. در صورتی که قرار نیست میوه‌های خشک شما در یخچال و محیط خنک نگهداری شوند، باید حتما میوه خشک‌هایی را بخرید که آب آنها کاملا گرفته شده و خشک شده‌اند.

نکات بیشتر

روش خشک کردن میوه‌ها دومین نکته مهم است. برخی از افراد به ویتامین‌های میوه خشک اهمیت می‌دهند، در حالی که برخی دیگر عقیده دارند میوه‌های خشک شده در آفتاب میزان آهن و ویتامین D بیشتری داشته و این نوع میوه خشک‌ها را ترجیح می‌دهند. برخی از افراد نیز هستند که میوه خشک را صرفا به خاطر زیبایی و رنگ بندی‌های جذاب آن خریداری می‌کنند تا بتوانند میز پذیرایی زیبایی داشته باشند. به همین دلیل مهم است که بدانید میوه خشکی که خریداری می‌کنید از چه روشی خشک شده و چگونه تهیه شده است.

پوست میوه‌های خشک می‌تواند مورد بعدی باشد. اگر میوه‌های خشک شده‌ای که خریداری می‌کنید دارای پوست باشند، ممکن است از آن کیفیت و ظرافتی که انتظار دارید برخوردار نباشند و همین موضوع سبب ناراحتی شما شود. بنابراین دقت کنید که حتما میوه‌های خشک شده‌ای که می‌خرید بدون پوست باشند.

توجه به میزان کالری میوه‌های خشک مورد بعدی است. امروزه افراد زیادی هستند که دچار بیماری قند شده‌اند. این بیماری حتی بین جوانان نیز وجود دارد و افراد زیادی را درگیر خودش ساخته است. میوه‌های خشک شده نسبت به میوه‌های تازه هم میزان قند و هم میزان کالری بیشتری دارند. بنابراین اگر خودتان و یا کسی که قرار است این میوه‌های خشک شده را استفاده کند، مبتلا به بیماری قند باشید، باید از میوه‌های خشکی استفاده کنید که میزان قند پایین‌تری دارند. به طور مثال موز خشک شده و یا زردآلو خشک شده به هیچ وجه گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

جمع‌بندی

روش‌های خشک کردن میوه و همچنین نکات مهم در خرید میوه خشک و به طور کلی خرید آجیل را در قسمت‌های مختلف این مقاله بیان کردیم. مسلما پیدا کردن یک فروشگاه مناسب که میوه های خشک مرغوب و با کیفیت را به شما ارائه کند، گزینه بسیار خوب و مهمی است. آجیل نعمتی یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین انواع آجیل، خشکبار و صد البته میوه‌های خشک را با بهترین قیمت به فروش می‌رساند. می‌توانید به منظور خرید این محصولات به این فروشگاه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *