معرفی و بررسی ۱۰ گروه تنقلات مفید برای کودکان و بزرگسالان

تنقلات مفید

اگر به دنبال یکسری تنقلات مفید (Useful snacks) برای کودکان، افراد دیابتی و سالمندان هستید قطعاً مغزیجات می‌توانند بهترین تنقلات برای شما باشند.

تنقلات مفید

در انتخاب تنقلات باید سالم ترین و مفیدترین آن‌ها را تهیه کنید تا بتوانید میان وعده دلچسب تری داشته باشید. پس تا پایان متن با ما همراه شوید تا چند نمونه از تنقلات سالم و لذیذ را به شما معرفی کنیم.

برنجک های قدیم یکی از تنقلات مفید

برنجک ها جزو خوشمزه ترین تنقلاتی هستند که می‌تواند باعث رشد کودکان شود. برای تهیه برنجک تنها کافیست مقداری برنج را حسابی خیس کرده و سپس آن‌ها را خشک کنید. سپس دانه‌های برنج را درون روغن ذرت تفت دهید تا حجیم شوند‌. بهتر است برنجک ها را در کنار گردو میل کنید تا طعم دلنشین تری داشته باشد.

همچنین بخوانید: آجیل برای لاغری

چیپس های میوه ای

چیپس های میوه ای

اگر کودکان شما علاقه زیادی به خوردن میوه های تازه ندارند قطعات بهترین تنقلات مفید برای کودکان، چیپس های میوه ای هستند. این میان وعده سرشار از انرژی است. همچنین در هر زمانی از روز یعنی هنگام بازی، تماشای تلویزیون و غیره می‌تواند در اختیار کودک قرار بگیرد. امروزه اکثر خانم ها برای تهیه میوه های خشک سعی می‌کنند میوه های مختلفی مثل سیب، زردآلو، پرتقال و هر نوع میوه دیگری را ورقه‌ای کرده و در مقابل حرارت آفتاب یا شوفاژ خشک کند.

کشمش

تنقلات مفید کشمش

آیا می‌دانید که کشمش حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، آهن و پتاسیم است‌؟ در واقع کشمش ها می‌توانند مقدار زیادی کلسیم و ویتامین ب را در اختیار شما قرار دهند. از طرفی این تنقلات مفید مانع از افسردگی و استرس های روزانه می‌شود و در انجام فعالیت های جسمی انرژی زیادی را به اندام‌های شما خواهد رساند.

آجیل سویا

یکی از خوشمزه ترین تنقلات سالم و مفید که بیشتر افراد کهن‌سال با آن آشنا هستند آجیل سویا است‌. است دانه‌های سفید و ترد حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم و ویتامین های مختلف است. به همین دلیل سویای بو داده می‌تواند یک میان وعده‌ی بسیار خوشمزه برای شما باشد. معمولاً این تنقلات مفید برای دیابت تأثیر بیشتری نسبت به سایر آجیل‌ها دارد. همچنین می‌تواند در متابولیسم بدن را در مقابل عفونت‌ها ایمن سازد از طرفی در مقایسه با سایر مغزیجات قسمت ارزان تری دارد.

کنجد

تنقلات مفید

اگر تمایل دارید تا کودکان شما از هوش بالایی برخوردار باشد بهتر است حتماً کنجد را در رژیم غذایی آن‌ها قرار دهید. چون این دانه‌های ریز و خوشمزه سرشار از زینک هستند پس با مخلوط کردن این دانه‌ها با شاهدانه و عسل می‌توانید یک معجون شگفت انگیز برای تقویت حافظه خود و کودکانتان تهیه کنید. فراموش نکنید که کنجد با پوست نسبت به کنجدهای پوست گرفته مقوی تر خواهد بود.

گندمک

گندمک یکی از خوشمزه ترین تنقلات مفیدی است که سالهاست در بین کودکان مورد استفاده قرار گرفته است. برای تهیه گندمک تنها کافیست مقداری گندم را به خوبی بپزید و درون روغن گیاهی سرخ کنید. سپس با مقداری عسل یا شکر آن را میل نمایید. امروزه گندمک های صنعتی در هر سوپر مارکت دیده می‌شود.

شاهدانه

شاید تصورش برایتان سخت باشد اما یکی از تنقلات مفید برای معده امان شاهدانه‌های ریز است‌. در واقع این دانه‌های چرب و خوشمزه ضد انگل معده هستند از طرفی می‌تواند به راحتی یبوست را برطرف کند. پس سیستم گوارشی شما را کنترل کرده و تأثیر ضد افسردگی دارد. همچنین باعث بالا بردن سلامت پوست، ناخن و مو می‌شود. پس سعی کنید همیشه شاهدانه را در بین تنقلات خود قرار دهید‌.

توت

توت خشک حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین سی است. پس یکی از تنقلات مفید برای کم خونی توت است. اما چون توت به صورت تازه در اختیار تمامی افراد قرار ندارد بهتر است از اون خشک استفاده کنید. فراموش نکنید که توت یک ملین بسیار قوی است که سیستم دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند.

تخمه ها

حتماً تا با حال تخمه های زیادی را به عنوان تنقلات استفاده کرده‌اید. اگر چه تمام تخمه ها هر کدام فواید زیادی دارند. ولی تخمه کدو یکی از تنقلات مفید در بارداری است که می‌تواند تأثیر زیادی روی رشد جنین داشته باشد. در واقع تخمه کدو سرشار از روی است بنابراین می‌تواند نقش مؤثری در سلامت پوست و موی افراد داشته باشد‌.

پاپ کورن

پاپ کورن

یکی از خوشمزه ترین تنقلات مفید برای تمامی سنین پاپ کرن یا همان پفیلا است. این نوع تنقلات لذیذ به دلیل داشتن برخی ویتامین های مفید به عنوان یک خوراکی خوشمزه در بیشتر جشن ها مثل جشن تولد، جشن دندانی و غیره به کار می‌رود‌‌.

سخن پایانی

اگر چه انواع آجیل‌ها، کشمش، مویز، توت خشک، پاپ کرن و غیره همگی به عنوان تنقلات مفید و سالم مصرف می‌شوند. ولی همیشه به خاطر داشته باشید از تنقلاتی استفاده کنید که شور نبوده و کمترین چربی را دارد‌. امروزه علاوه بر کودکان تعداد زیادی از بزرگسالان و حتی کهنسالان به خوردن تنقلات علاقه زیادی دارند. ولی بهتر است با در نظر گرفتن برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت، کم خونی، مشکلات قلب و عروق و غیره یکسری تنقلات سالم و مفید را در برنامه غذایی خانواده قرار دهید.‌

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *