معرفی انواع پسته ایرانی

انواع پسته ایرانی

پسته یک درختچه بومی ایرانی است که از خانواده بادام ‌زمینی با دانه‌های خوراکی می‌ باشد. این درختچه در نواحی خشک و در آب‌ و هوای گرم یا معتدل پرورش می‌یابد. پسته به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان مفید بوده و دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع‌ نشده و پتاسیم می‌ باشد. در ادامه به بررسی و شناخت انواع پسته ایرانی (Types of Iranian pistachios) می پردازیم.

تاریخچه پسته ایرانی

کشور ما در سال 2014 با صادر کردن بیش از 191 هزار تن از انواع پسته ایرانی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده پسته در جهان شناخته شد. آمریکا و ترکیه نیز پس از ایران، به ترتیب دارای رتبه دوم و سوم در میان صادرکنندگان پسته جهان می‌باشند.

پسته به ‌عنوان یکی از اجزای مهم آجیل و خشکبار ایرانی محسوب شده و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی نیز می ‌باشد. برخی از افراد معتقدند که بهترین و مرغوب‌ترین انواع پسته جهان متعلق به ایران است.

انواع پسته ایرانی

انواع پسته ایرانی

ازنظر گیاه‌شناسی تاکنون در کشور ما حدود 60 گونه پسته شناسایی‌شده است که تعدادی از آن‌ها به‌صورت گسترده و تجاری و برخی دیگر به‌صورت پراکنده و محدود پرورش میابند. این پسته‌ها به دو گروه اصلی گرد و کشیده تقسیم می‌شوند. ازجمله بهترین و معروف‌ترین انواع پسته ایرانی می‌توان به پسته اکبری، پسته بادامی، پسته کله قوچی، پسته احمد آقایی، پسته فندقی، پسته خنجری دامغان و اوحدی اشاره کرد.

مهم‌ترین انواع پسته ایرانی که به‌منظور صادرات تولید می‌شوند شامل کله قوچی، پسته فندقی، احمد آقایی و پسته بادامی است که در ادامه این مطلب هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پسته کله قوچی

یکی از مرغوب‌ترین انواع پسته ایرانی کله قوچی نام دارد. درشتی و فندقی شکل بودن این نوع پسته و همچنین طعم دلپذیری که دارد موجب محبوبیت و شهرت آن شده است. درختچه این نوع پسته نسبت به کمبود آب و مواد مغذی حساس است. برگ‌های درخت پسته کله قوچی مرکب از 5 برگچه‌ی کوچک می‌باشد که برگچه انتهایی در آن بزرگ‌تر از برگچه‌های جانبی است. این نوع گیاه زود گل است و به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمازدگی و خسارات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی قرار می‌گیرد.

انواع پسته ایرانی

درخت پسته کله قوچی دارای ثمر دهی خوبی می‌باشد و محصولات آن را در دهه دوم شهریورماه برداشت می‌کنند.

پسته فندقی

یکی دیگر از انواع پسته ایرانی که از شهرت و مرغوبیت زیادی برخوردار است پسته فندقی است. درخت این نوع پسته در مناطقی با آب‌ و هوای خشک و گرم قابل پروش بوده و محصولات آن شکلی گرد و شبه به فندق دارد.

پسته بادامی

از دیگر انواع پسته ایرانی می‌توان به پسته بادامی اشاره کرد. این نوع پسته ظاهری شبه به بادام و رنگی کدر دارد و دارای شکلی ریز و خنجر مانند است. درخت پسته بادامی بسیار زود گل است و محصولات آن در نیمه اول مردادماه قابل‌برداشت می‌باشد. برگ‌های این درخت اکثراً 5 برگچه‌ای هستند و جز درختان زودرس قرار می‌گیرد.

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی جدیدترین پسته تجاری ایران می‌باشد. درخت این نوع پسته به دلیل ثمر دهی بالا و زمان کم به بار نشستن محصول در بین کشاورزان بسیار معروف و محبوب است. پسته احمد آقایی از پسته‌های پرطرفدار در بازارهای جهانی بوده و در بازار کشورهایی چون یونان، هند و… بسیار مشهور است.

انواع پسته ایرانی

شناخت انواع پسته ایرانی

همان‌طور که گفتیم ازنظر گیاه‌شناسی تاکنون بیش از 60 گونه مختلف پسته در کشور ما شناسایی‌شده است. نکته مهمی که در رابطه با شناخت پسته وجود دارد این است که شما نمی‌تواند تنها با دانستن یک یا دو مشخصه از یک نوع پسته آن را در میان انواع گونه‌های پسته تشخیص دهید. بااین‌حال شما می‌توانید با بررسی برخی از ویژگی‌های مهم انواع پسته ایرانی با اطمینان خاطر بیشتری خشکبار موردنظر خود را انتخاب نمایید. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را مرور می‌کنیم.

  • رنگ پوست پسته‌های مرغوب تمیز و بدون لک است.
  • پسته مرغوب کاملاً خندان است یا یک طرف آن دارای شکاف است.
  • مغز پسته نباید کپک‌زده باشد.
  • گر تعداد پسته‌های بسته در یک‌مشت پسته زیاد است، آن را خریداری نکنید زیرا بسته بودن پسته نشانه‌ی نارس بودن آن است. پسته‌های رسیده کاملاً باز بوده و یا حداقل دارای یک شکاف در یک طرف خود می‌باشند.
  • پسته‌های مرغوب ازنظر اندازه و ظاهر یکدست هستند.
  • آن بخش از مغز پسته که قابل‌رؤیت است باید به رنگ قرمز ارغوانی، قرمز متمایل به خاکستری و یا بنفش و قهوه‌ای باشد.
  • هرچه رنگ داخل مغز پسته سبزتر باشد، طعم بهتری دارد.
  • مغز پسته باید دلپذیر و خوش‌طعم بوده و هیچ‌گونه مزه تلخی در آن وجود نداشته باشد.
  • مغز پسته نباید بیش‌ازحد خشک و چروکیده باشد.

انواع پسته صادراتی

انواع پسته صادراتی ایران از گونه‌های اکبری، فندقی، احمد آقایی، کله قوچی و بادامی هستند که هرکدام به‌صورت مغز پسته یا پسته خندان به سراسر جهان صادر می‌شوند.

پسته اکبری

  • محل تولید این نوع پسته خراسان رضوی کرمان، سمنان و یزد است.
  • بیشترین میزان تولید این محصول متعلق به منطقه کرمان است.
  • این پسته در سایزهای 18 الی 30 در بازارهای داخلی و جهانی خریداری می‌شود.

انواع پسته ایرانی

پسته کله قوچی

  • محل تولید این محصول بیشتر در استان‌های یزد، خراسان و کرمان است.
  • بیشترین میزان تولید این نوع پسته در سه استان یزد، خراسان رضوی و کرمان می‌باشد.
  • پسته کله قوچی در سایزهای 18 الی 32 در بازار موجود است.

پسته فندقی

  • این پسته در بسیاری از استان‌های کشور تولید می‌شود.
  • پسته فندقی مهم‌ترین نوع پسته صادراتی ایران است.
  • بیشترین میزان تولید این نوع پسته در منطقه کرمان می‌باشد.
  • پسته فندقی در سایزهای 24 الی 42 در بازار خریدوفروش می‌شود.

خواص آجیل بو داده

پسته احمد آقایی

  • محل تولید این نوع پسته در استان‌های یزد و کرمان است.
  • بیشترین میزان تولید پسته احمد آقایی متعلق به منطقه کرمان است.
  • این نوع پسته در سایزهای 22 الی 34 در بازارهای ایران و جهان موجود است.

پسته بادامی

  • اصلی‌ترین محل پرورش این نوع پسته منطقه خراسان می‌باشد اما در استان‌های یزد و کرمان هم به‌صورت اندک تولید می‌شود.
  • بیشترین میزان تولید این محصول متعلق به استان خراسان است.
  • پسته بادامی در سایزهای 24 الی 38 در بازار عرضه می‌شود.

در پایان لازم است خاطر نشان کنم اغلب مردم خشکبار را با آجیل و ترکیبات آن اشتباه می‌گیرند. اگر می خواهید با خشکبار و تفاوت آن با آجیل آشنا شوید مقاله مرتبط به خشکبار را از دست ندهید.

مغز پسته ایرانی با طبع گرمی که دارد می‌تواند نیروی بالا و مواد مغذی مناسبی را به شما هدیه دهد که این جریان در بین عموم نیز شناخته شده است که پسته برای تقویت عمومی بدن الزامی است، این مغز خوشمزه در کنار ده ها خواص می‌تواند به عنوان یک ماده مولد خون و محرک نیروی های فعال در بدن عمل کند.

درخت پسته ایرانی

پسته ایرانی معمولا در سمت جنگل های انبوه شمال شرق ایران کشت می‌شود که تنها در کشور ما چیزی حدود 60 نوع مختلف پسته نر و ماده وجود دارد. در بین پسته های ایرانی گسترده ترین و معروف ترین آنها پسته فندقی و پسته کله قوچی است که در ادامه بطور دقیق تر به آنها میپردازیم.

ریشه درخت پسته‌ایرانی به شکل عمودی و محوری قرار گرفته و تا عمق بیشتر از دو متر در داخل خاک فرو می‌رود. ریشه درخت پسته چندان قدرتی در تولید ریشه های فرعی ندارد، در نتیجه نسبتا ضعیف است و با قطع انتهای ریشه ممکن است کل درخت خشک شود.

روش های کاشت پسته ایرانی

کاشت نهال پسته ایرانی با روش های زیر انجام می‌شود:

  • کاشته نهال در کیسه های پلاستیکی و موارد مشابه
  • کاشت نهال در زمین اصلی
  • کاشت نهال در خزانه

کاشت پسته ایرانی

1- پسته کله قوچی

مغز این پسته به درشت و فندقی بودن شهرت دارد که جزء و محبوب ترین پسته های داخلی است. زمان برداشت این پسته از حدود دهه دوم شهریور شروع و جزء پسته های «زودگل» نیز محسوب می‌شود.

2-پسته اوحدی «فندقی»

پسته ایرانی اوحدی نیز یکی از مهم ترین ارقام تجاری در زمینه پسته ایرانی است که با اکثر مناطق پسته کاری نیز سازگاری دارد، تا حدی که حدود 70 درصد از باغات پسته داخلی را در بر گرفته است. زمان برداشت این پسته از حدود دهه اول شهریور آغاز می‌شود.

3-پسته احمدآقایی

این نوع پسته جزء پسته های صادراتی و پرطرفدار در کشور هایی نظیر یونان و هند است. رنگ این پسته مایل به سفید است و دارای مغزی قرمز رنگ می‌باشد. این مدل در دسته پسته های «متوسط گل» و «دیررس» قرار می‌گیرد.

4-پسته قزوینی

محل پرورش پسته قزوینی را می‌توان از نامش حدس زد؛ این پسته با نام پسته کله بزی نیز شهرت دارد. همچنین از دیگر مواردی که این نوع پسته ایرانی  به آن معروف است تعداد میوه های بالا در خوشه هایش است. این پسته در اواسط مرداد برداشت می‌شود و در دسته پسته های «زودرس» قرار می‌گیرد.

خواص پسته ایرانی

5-پسته شاه پسند دامغان

این پسته ایرانی را می‌توان به عنوان معروف ترین پسته منطقه دامغان دانست. پسته شاه پسند دارای شکلی بادامی است و برگ های درخت آن نیز به صورت مرکب 3 برگچه‌ای می‌باشند. پسته شاه پسند دامغان در دسته پسته های «دیرگل» و «متوسط رس» قرار می‌گیرد که در حدود دهه دوم شهریور فصل برداشت آن آغاز می‌شود.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *