آجیل مشکل گشا

آجیل مشکل گشا

آجیل مشکل گشا با ترکیب برخی اجزای آجیل ساخته می‌شود. این نوع آجیل مطابق یک سنت دیرینه بسته‌بندی‌شده و میان مردم پخش می‌شود. آجیل‌ها یا بر اساس کاربردی که دارند دسته‌بندی می‌شوند و یا بر اساس مشتقات به‌کاررفته در آنان. آجیل مشکل گشا مخصوصا هنگام تزیین آجیل مشکل گشا نمونه‌ای از آجیل‌های کاربردی ست که به‌منظور رفع یک مشکل تهیه و خریداری می‌شود. آجیل شور، شیرین، شب یلدا و چهارمغز از دیگر دسته‌بندی آجیل‌ها هستند که هر یک اجزای خاصی دارند.

آجیل مشکل گشا چیست؟

آجیل مشکل گشا ریشه در باورهای مذهبی و ملی ایرانیان دارد. اگرچه قصه‌های مختلفی پیرامون این نوع آجیل عنوان می‌شود، اما امروزه استفاده از آن به‌عنوان یک سنت دیرینه ادامه دارد. از گذشته تاکنون، زمانی که مردم دچار مشکل می‌شوند، نذر می‌کنند تا اول هرماه، مقداری آجیل با ترکیبات خاص فراهم کنند و آن را با عنوان آجیل مشکل گشا در میان مردم پخش کنند.

گیرنده این نوع آجیل برای فردی که آن را نذر کرده دعا می‌کند تا خداوند او را حاجت‌روا کند. اغلب مردم از دریافت و یا اعطای این نوع آجیل استقبال می‌کنند و آن را در برطرف کردن حاجات، افزایش رزق و روزی و گشایش امور مؤثر می‌دانند.

اگرچه فلسفه این نوع خوراکی مذهبی ست، بااین‌حال برخی آن را از آداب قدیمی ایرانیان می‌دانند و قرارگیری این نوع آجیل را در کنار سفره هفت‌سین، نمادی از خوش شناسی تلقی می‌کنند. برخی دیگر نیز خوردن این آجیل را در دور ماندن ازقضا و بلا و چشم‌زخم مؤثر می‌دانند. درهرصورت آجیل مشکل گشا یک باور مثبت و قدیمی است که هنوز هم به قوت خود ادامه دارد.

آجیل مشکل گشا چیست؟

اجزای آجیل مشکل گشا

از گذشته تاکنون اجزای آجیل مشکل گشا دستخوش تغییرات بسیاری شده است. علیرغم اینکه درگذشته ترکیبات اصلی این نوع آجیل را نخودچی و کشمش تشکیل می‌دادند، امروزه اجزای این نوع آجیل بیشتر شده و از هفت مغز پسته، بادام، فندق، توت خشک، نقل، نخودچی و کشمش تشکیل‌شده است.

اگر بودجه کافی برای خرید اجزای بیشتر دارید، می‌توانید گردو، بادام‌زمینی، انجیر، خرما و یا شکلات را نیز به ترکیبات این نوع آجیل اضافه کنید. ترکیبات اصلی آجیل مشکل گشا در هر شهر و منطقه‌ای متفاوت است. ازاین‌رو نمی‌توان اجزای ذکرشده را ثابت و غیرقابل تغییر تلقی کرد.

بااین‌حال ضروری است آجیل مشکل گشا را داخل تور قرار دهید و آن را توسط روبان و یا گل خشک تزئین کنید. ازآنجایی‌که حجم آجیل مشکل گشا در هر یک از بسته‌بندی‌ها، بسیار کم است، توصیه می‌شود از آجیل مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.  تزیین آجیل مشکل گشا با تور را فراموش نکنید. و  بسته بندی شکیل را در زیبایی ان در نظر بگیرید.

فواید آجیل مشکل گشا

مهم‌ترین خاصیت آجیل مشکل گشا را می‌توان در برطرف کردن حاجت و نیاز فردی که آن را نذر کرده دانست. بااین‌حال این نوع خوراکی به جهت داشتن اجزای خوش‌طعم و مغذی، فواید دیگری نیز دارد. سایر خواص این نوع تنقلات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. به جهت استفاده از مغزهای مقوی، این نوع آجیل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. ازاین‌رو می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌هایی همچون آلزایمر مؤثر باشد.
  2. آجیل مشکل گشا در برطرف کردن کم‌خونی بسیار مؤثر است. چراکه اجزای تشکیل‌دهنده آن منبع اصلی آهن هستند و مصرف آن‌ها فقر آهن را جبران می‌کند.
  3. کلسیم موجود در اجزای این نوع آجیل به تقویت استخوان‌های بدن کمک می‌کند. برای کودکان در سنین رشد مصرف آجیل می‌توان به استخوان‌سازی بهتر کمک کند.
  4. اجزای این مخلوط فاقد کلسترول هستند و مصرف آن‌ها سلامت قلب را تهدید نمی‌کند. همچنین خطراتی همچون افزایش فشارخون، قند خون و یا افزایش وزن را در برندارند.

 

اجزای آجیل مشکل گشا

سخن پایانی

آجیل مشکل گشا یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع آجیل‌هاست که در مراسم‌های ملی و مذهبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجیل ریشه در باورهای قدیمی دارد، اما هنوز هم مثل قبل محبوب و مورد استقبال است. اجزای این نوع آجیل در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است. بااین‌حال به‌طورمعمول هفت نوع مغز همچون پسته، فندق، بادام، توت خشک، نقل و نخودچی و کشمش را شامل می‌شود.

آنچه مسلم است انواع آجیل‌هایی که می‌شناسیم، سرشار از مواد مغذی و پروتئینی هستند. اگر به شناختن انواع آجیل ها و فواید آنها علاقمند هستید مقاله مرتبط به انواع آجیل ها را از دست ندهید. لازم به  ذکر است که می توانید باکیفیت ترین آجیل با قیمت فوق العاده ارزان را از فروشگاه آجیل نعمتی تهیه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *