از کجا بفهمیم زعفران دارای رنگ افزوده نیست؟

از کجا بفهمیم زعفران دارای رنگ افزوده نیست؟

در این مطلب از سایت آجیل نعمتی همراه ما باشید تا با زعفران دارای رنگ افزوده (Saffron with added color) و نحوه تشخیص آن آشنا شوید. زعفران گلی از خانواده زنبقیان و نام علمی او کروکوس‌ ساتیوس است. جالب است بدانید که ایران مبدأ زعفران جهان بوده و این ایرانیان بودند که ملت‌ها و اقوام مختلف جهان را با گل زعفران و فواید آن آشنا کردند. نیاکان ما این گل مفید که سرشار از فایده است را به کشور‌هایی همچون چین، روم، یونان و کشورهای عربی فرستادند. در کنار تمامی این‌ها مردمان ما بودند که در سده اول تا چهارم هجری قمری نحوه کاشت زعفران را به مسلمانان محدوده مدیترانه آموزش دادند.

تاریخچه گل زغفران

همچنین در دورهٔ هخامنشیان تولید زعفران در کشورمان از آمار بسیار بالایی برخوردار بوده است و این آمار بالا به روزانه یک کیلوگرم مصرف زعفران در دربار پادشاهان رسیده است. در سراسر جهان مردم هر کشور به اندوخته‌ها و دارایی کشورشان افتخار می‌کنند و آن‌‌ها را با مردمان جهان در میان می‌گذارند. سرزمین ما ایران نیز دارای محصولات و فراورده‌های بی‌شماری است و در صدر جدول این داشته‌ها می‌توانیم به طلای سرخ جهان، زعفران اشاره کنیم.

خواص گل ‌زعفران برای سلامتی

خواص گل ‌زعفران برای سلامتی

گل ‌زعفران علاوه بر ویژگی‌های ظاهری و مادی که دارد می‌توان به خواص درمانی بسیاری که دارد اشاره کرد. از میان آن‌ها می‌توان به موارد اشاره کرد:

  1. نشاط‌‌ آور و درمان افسردگی

گل ‌زعفران باعث ترشح سروتونین در بدن می‌شود و این موضوع را آزمایش‌های بالینی و مطالعات بسیاری اثبات می‌کند. سروتونین از مهم‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی در بدن انسان است که نقش بسیار زیادی در کنترل و پیشگیری از افسردگی دارد. داروهای مختلفی مانند فلوکستین با ترکیبات شیمیایی و عوارض جانبی بسیار، همان اثربخشی زعفران را انجام می‌دهد؛ اما زعفران علیرغم نداشتن این اثرات مخرب نیز می‌تواند تاثیر داروهای مخرب دیگری را تا حد زیادی از بین ببرد.

  1. ایجاد آرامش و کاهش استرس

آنتی‌اکسیدان و اضطراب‌های محیطی از عوامل ایجاد استرس در افراد مختلف است. پیشرو گفته متخصصان زعفران می‌تواند خاصیت آرام‌بخشی چشم‌گیری در بر داشته باشد. گل زعفران دارای طبع گرم و زنده است و دلیل آرامش‌بخشی او نیز همین طبع است که باعث تنظیم و بهبود عملکرد مکانیسم بدن می‌شود.

  1. درمان سرماخوردگی

زمانی که زعفران را دم کنید سرشار از ویتامین ث خواهد شد و این ویتامین در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند برای جلوگیری از سرماخوردگی مفید و کارآمد باشد. از قلم نیافتد که هر 100 گرم زعفران دارای 80 میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب فراوان را دارا است.

  1. تقویت سلامت قلب

تولید و تجزیه رادیکال‌های آزاد در بدن باعث به‌ خطر انداختن سلامت بدن می‌شوند و این به واسطهٔ سبک زندگی نامناسب ما رو‌ به پیشرفت است. در این جا است که زعفران با فواید و خواص بی‌شمار خود در صحنه حاضر می‌شود. زعفران دارای حجم زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون کروسین، کروستین و سافرانال می‌باشد و این آنتی‌اکسیدان‌ها در نقش خنثی کننده رادیکال‌های آزاد در بدن فعالیت می‌کنند.

  1. ضد سرطان

در علم پزشکی گفته شده است که یکی از اصلی‌ترین عوامل سرطان نیز وجود رادیکال‌های آزاد در بدن فرد است. مسئله اصلی این است که این رادیکال‌ها به‌طور طبیعی رشد و نمو می‌کنند و اگر به‌موقع جلوگیری نشود باعث بروز بسیاری از مشکلات همچون سرطان می‌شود.

  1. افزایش انرژی بدن

تحقیقات بالینی نشان می‌دهد که مصرف به‌ اندازه زعفران منجر به بهبود متابولیسم بدن در رابطه با تنظیم چربی و گلوکز خواهد شد. زعفران قادر به کاهش سوخت و ساز چربی و بهینه‌سازی سوخت و ساز گلوکز است. این ویژگی بهبود متابولیسم باعث بالا رفتن انرژی فرد و دوری از دیابت او نیز می‌شود.

جدای از شش مورد گفته شده موارد دیگری نیز مانند:

  1. خواب راحت و آسوده
  2. بهبود تنگی نفس
  3. پوستی شفاف
  4. کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی
  5. بهبود آفتاب سوختگی
  6. بهبود مشکلات معده
  7. مستحکم شدن استخوان‌بندی
  8. تقویت گردش خون
  9. کاهش و تسکین درد

از دیگر خدمات مفید زعفران هستند.

از کجا بفهمیم زعفران دارای رنگ افزوده نیست؟!

از کجا بفهمیم زعفران دارای رنگ افزوده نیست؟!

اما مهم‌ترین بخش این مقاله تشخیص زعفران اصل از زعفران دارای رنگ افزوده  است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  1. چشیدن زعفران

اولین راه چشیدن زعفران است. نکته قابل توجه این است که زعفران اصل، مزه‌ تلخی دارد و نباید هر طعم دیگری مانند مزه شیرین بدهد.

  1. سرشاخه‌های زعفران

سرشاخه‌ها یا در اصطلاح عامیانه، سرگل‌های زعفران شباهت زیادی به شیپور دارند و یکی از اصلی‌ترین راه‌کارها برای تشخیص زعفران به‌شمار می‌روند.

  1. رنگ زعفران

رنگ تیره زعفران به معنی کهنه یا نامرغوب بودن آن نیست بلکه نشان‌دهنده زعفران اصل و بدون رنگ ‌افزوده می‌باشد؛ اما در غیر این صورت اگر با مورد دیگری مواجه شدید که رنگ‌تیره را در خود نداشت می‌توان فهمید از گیاه گلرنگ استفاده شده است.

  1. گیاه گلرنگ

گیاه ‌‌گلرنگ از شباهت بسیار بالایی به زعفران برخوردار است و گاها افراد سودجو این گیاه را رنگ‌ زده و مخلوط با زعفران به‌ فروش می‌رسانند تا به ‌واسطه وزنشان بیشتر سود بالایی به‌ دست بیاورند.

  1. عطر و بوی زعفران

زعفران تازه و اصل عطر بسیار تندی دارد و به‌ محض قرار گرفتن در محلی آن جا را آکنده از عطر خود می‌کند. البته لازم به ‌ذکر است، زعفرانی که مدت زیادی از چیده شدن آن گذشته باشد چنین ویژگی را در خود نخواهد داشت.

  1. رنگ‌دهی

مهمترین فاکتور تشخیص زعفران اصل از زعفران دارای رنگ افزوده می‌توان به رنگ‌دهی سخت آن اشاره کرد. زعفران پس از دم کردن حداقل حدود سی دقیق زمان برای رنگ‌دهی احتیاج دارد و اگر زعفران خریداری شدهٔ شما طی چند دقیقه یا ثانیه رنگ داد باید بدانید که تقلبی است و رنگ ‌افزوده دارد.

  1. افزایش وزن

اگر از مکانی نامعتبر خرید زعفران را انجام داده‌اید پس انتظار تقلبی بودن را نیز داشته باشید. ریشه‌های زعفران اگر به نمک، نوشابه و عسل آغشته شود باشد افزایش چند درصدی آن خواهد شد.

  1. درصد چربی زعفران

آخرین راه برای تشخیص زعفران اصل، درصد چربی آن است. تکه‌ای کاغذ برداشته، تا بزنید و زعفران را میان آن بگذارید؛ اگر صفحه آغشته به ‌روغن و چرب شد زعفران دارای رنگ افزوده و اگر زعفران پودر شد زعفران شما اصل خواهد بود.

نتیجه‌گیری

با وجود تمام این نکات و راهنمایی‌ها اگر بازهم دچار شک و تردید برای زعفران خود هستید، می‌توانید برای اطمینان از خرید محصول با مجموعه آجیل نعمتی در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *