تشخیص پسته مرغوب

تشخیص پسته مرغوب

پسته یکی از محبوب‌ترین اجزای آجیل به شمار می‌آید که در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. برای مصرف‌کنندگانی که سررشته‌ای در شناخت آجیل خوب ندارند، تشخیص پسته مرغوب (Identifying high-quality pistachios) یک دغدغه مهم به شمار می‌آید. پسته درجه‌یک و تازه توسط با چند ویژگی شاخص، قابل‌شناسایی است. برای اینکه بتوانید در یک نگاه پسته اعلا را از نمونه‌های بی‌کیفیت آن تشخیص دهید، در ادامه همراه ما باشید.

روش تشخیص پسته مرغوب

پیش از آموزش نحوه تشخیص پسته مرغوب توصیه می‌کنیم، مغزهای آجیل را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. این کار این اطمینان را به شما می‌دهد که پسته و آجیل خریداری‌شده از بهترین کیفیت برخوردار باشد. درحالی‌که در خرید از دست‌فروش‌ها، هیچ ضمانتی برای کیفیت کالا وجود ندارد. در قدم بعد ویژگی‌های پسته‌های مرغوب را بشناسید و از این طریق پسته درجه‌یک را از سایر نمونه‌های تشخیص دهید.

در یک نگاه کلی مشخصات پسته مرغوب شامل موارد زیر می‌شود:

  • رنگ پوست پسته تازه سفید متمایل به استخوانی است.
  • پسته مرغوب فاقد بو یا طعم نامطلوب است.
  • یک‌مشت پسته مرغوب ازلحاظ رنگ و اندازه یکدست هستند.
  • پسته مرغوب فاقد دانه‌های سربسته است.
  • پسته باکیفیت از کرم‌خوردگی و آفات عاری است.
  • پسته شور اعلاء فاقد رنگ مصنوعی است.

 

روش تشخیص پسته مرغوب

بررسی ظاهر پسته

ظاهر پسته بهترین ابزار برای تشخیص پسته مرغوب است. پسته‌های تازه در اطراف خود یک پوسته ظریف و کاغذی دارند. به کمک این پوسته می‌توان میزان کیفیت پسته را ارزیابی کرد. رنگ مغز و پوسته آن به‌هیچ‌وجه نباید تیره و کدر باشد. پوسته پسته می‌بایست کاملاً بنفش و متمایل به سبز باشد.

پسته مرغوب ظاهری یکدست و عاری از کرم‌خوردگی دارد. درحالی‌که در سطح پسته‌های نامرغوب اثراتی از حفره و یا کرم‌خوردگی دیده می‌شود. در صورت مشاهده این ایرادات بهتر است از خرید پسته صرف‌نظر کنید.

بررسی طعم پسته

برای تشخیص پسته مرغوب لازم است از یک یا دو مغز پسته میل کنید. پسته‌های تازه و مرغوب طعمی قوی و دل‌نشین دارند. در طعم آن هیچ اثری از تلخی و یا کهنگی احساس نمی‌شود. پسته تازم نرم و لطیف است و به‌راحتی جویده می‌شود. این در حالیست که پسته نامرغوب سفت است و به‌سختی جویده می‌شود.

میزان خندان بودن پسته

میزان خندان بودن پسته نیز به شما در تشخیص پسته مرغوب کمک می‌کند. همین عامل موجب شده تا اغلب سودجویان با یکسری فرآیندهای خاص، پسته‌های دربسته را به حالت خندان دربیاورند. متأسفانه در طول این فرآیند خواص پسته ازدست‌رفته و کیفیت و طعم آن نیز به‌مراتب افت می‌کند.

این دسته از پسته‌ها که با عنوان پسته آب خندان شناخته می‌شوند، پتانسیل پرورش قارچ و تولید سم آفلاتوکسین را دارند. ازاین‌رو مصرف آنان ممنوع است. ازآنجایی‌که افراد سودجو برای پنهان کردن این نواقص، پسته‌ها را طعم دار می‌کنند، لازم است از طریق روش‌های دیگر اقدام به شناسایی آنان کنید.

برای تشخیص پسته آب خندان لازم است چند پسته را در نزدیکی گوش خود تکان دهید. اگر صدای تلق و تلوق می‌شنوید، از خرید پسته پرهیز کنید. چون بدون شک پسته آب خندان است. همچنین شما می‌توانید دهانه پوست پست را به یکدیگر نزدیک کنید تا حدی که مغز آن را بپوشاند.

اگر دو دهانه به یکدیگر برخورد نکردند، پسته باکیفیت و اعلاء است. در حالتی که دهانه پسته‌ها به یکدیگر برسند و مغز پسته پنهان شود، می‌توان مطمئن شد که پسته‌ها از نوع آب خندان هستند. تکنیک مؤثر دیگر بررسی مغز پسته است. پسته‌هایی که به شکل مصنوعی خندان شده‌اند، مغزهای ریز تری دارند و در ظاهر تفاوت چشمگیری دارند.

نحوه تشخیص رنگ مصنوعی پسته

نحوه تشخیص رنگ مصنوعی پسته

در پسته‌های شور، احتمال استفاده از رنگ‌های غیرطبیعی به‌مراتب بیشتر است. اغلب فروشندگان برای اینکه ظاهری جذاب‌تری به پسته‌ها بدهند، آن‌ها را بارنگ‌های خوراکی غیرطبیعی رنگ می‌کنند. برخی نیز برای اصلاح ایرادات موجود در ظاهر پسته اقدام به رنگ‌آمیزی پسته‌ها می‌کنند.

برای تشخیص پسته مرغوب و فاقد رنگ، کافیست چند پسته را در مشت خود فشار دهید. کمی مکث کنید تا تعریق دست رنگ خوراکی را برملا کند. درصورتی‌که دست شما پس از مدت کوتاهی آغشته به رنگ شد، پسته نامرغوب و در غیر این صورت، پسته مرغوب و درجه‌یک است. تکنیک مؤثر دیگر استفاده از دستمال مرطوب و قرار دادن آن بر روی سطح پسته‌هاست. در هر دو حالت نباید دستمال و یا دست آغشته به رنگ خوراکی شوند.

سخن پایانی

تشخیص پسته مرغوب باوجود ویژگی‌های بارز پسته‌های باکیفیت کار چندان سختی نیست. در یک نگاه کلی پسته خریداری‌شده نباید دارای سوراخ و یا اثرات کرم‌خوردگی باشد. همچنین رنگ و طعم آن طبیعی بوده و تند یا تلخ نباشد. پسته‌هایی که به شکل مصنوعی خندان شده‌اند مغزهای ریزی دارند و قابل‌تشخیص هستند. همواره توصیه می‌شود برای خرید پسته مرغوب به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا بهترین کیفیت را دریافت کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *