آجیل برای کبد چرب مضر است؟ چه آجیلی می‌توان با کبد چرب خورد؟

آجیل برای کبد چرب مضر است؟ چه آجیلی می‌توان با کبد چرب خورد؟

آجیل برای کبد چرب چه ضرری دارد؟ در صورتی که بیماری کبدی همچون کبد چرب داشته باشید، آیا می‌توانید آجیل نیز مصرف کنید؟ لازم است اگر دچار چنین مشکلی شده‌اید، این مسأله را به دقت مورد مطالعه قرار دهید که در ادامه توضیح داده شده است. در صورتی که نیاز به اطلاعات کاملی در این زمینه دارید، می‌توانید این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید. فراموش نکنید که خرید آجیل مخلوط و یا هر نوع آجیل دیگری باید به شیوه‌ای باشد که از بابت کیفیت آن و همچنین سالم بودن آن و نداشتن ضرر برای بدن خودتان مطمئن باشید.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که بیماری کبد چرب چیست. زمانی که این موضوع را متوجه شدید، می‌توانید این قضیه را نیز در نظر بگیرید که آجیل برای کبد چرب مضر است یا خیر. کبد چرب می‌تواند در اثر مواردی همچون بالا بودن فشار خون، مصرف بیش از اندازه غذا‌های چرب، فست فود‌ها و… ، دیابت، بالا بودن کلسترول و‌تری گلیسرید و… صورت گیرد.

این موارد و موضوعات می‌توانند سبب ایجاد توده‌های بزرگ و کوچک چربی بر روی کبد شوند و همچنین سبب شوند تا این اندام حیاتی بدن توانایی تولید انسولین و همچنین پاکسازی خون را نداشته باشد. فراموش نکنید که همان طور که گفته شد، مصرف غذا‌های چرب می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایلی باشد که بیماری کبد برای شما به وجود می‌آید. مغز‌ها و آجیل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سبب می‌شوند تا کبد شما دچار چربی شود. البته هر نوعی از آجیل برای کبد چرب مضر نیست و می‌توانیم این موضوع را در ادامه بیشتر بررسی کنیم.

انواع آجیل برای کبد چرب

انواع آجیل برای کبد چرب

آجیل‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند که شامل مغز پسته، بادام، بادام هندی، بادام زمینی، گردو، فندق، تخمه سفید، تخمه ژاپنی و… می‌شود. میزان درصد چربی که هر کدام از این مغز‌ها دارند نیز می‌تواند با دیگری متفاوت بوده و همین مسأله سبب می‌شود تا ندانید که کدام یک از مغز‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی که کبد چرب دارند باشد یا خیر.

معمولاً به عنوان نوع مغز‌هایی که می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد دارای کبد چرب به شمار رود، می‌توانیم به مغز‌هایی همچون پسته، فندق، بادام زمینی، بادام درختی و نخودچی اشاره کنیم. این چند مغز می‌تواند دارای چربی بسیار کمتری نسبت به گردو و… باشد. همین موضوع سبب می‌شود تا میزان چربی و کلسترول کمتری وارد بدن شود و نیازی به نگرانی از این بابت نداشته باشید.

انواع کبد چرب

شاید حالا که در مورد آجیل برای کبد چرب توانسته‌اید اطلاعات بیشتری را به دست‌آورید، برایتان این سؤال پیدا شده باشد که کبد چرب چند مدل دارد و کدام یک از این مدل‌های کبد چرب می‌تواند خطرناک‌تر بوده و لازم است که بیشتر در مورد آن مراقب باشید. اگر بخواهیم به شکل کلی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی داریم.

کبد چرب الکلی همان طور که از نام آن پیدا است، می‌تواند به صورت مستقیم مربوط به میزان مصرف نوشیدنی الکلی توسط شما در طول روز شود. به طور میانگین می‌توانیم بگوییم که خانم‌ها یک نوشیدنی و آقایان تا ۲ نوشیدنی در روز را می‌توانند مصرف کنند؛ اما زمانی که مقدار مصرف بیش از این مقدار شود، مسلماً لازم است که نگران ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی نیز شوید.

نوع دوم این نوع از بیماری نیز مربوط به بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود. این نوع از کبد چرب ارتباطی با مصرف نوشیدنی‌های الکلی ندارد، اما می‌تواند با دیابت، چاقی و همچنین سیستم تغذیه شما ارتباط زیادی داشته باشد. معمولاً زمانی که فرد دچار این نوع از بیماری باشد، لازم است که در مورد غذا‌ها و چربی‌هایی که مصرف می‌کند، وسواس بیشتری داشته باشد.

کبد چرب و بارداری

یکی از موارد مهمی که می‌تواند مربوط به بیماری کبد چرب شود، در خصوص بروز پیدا کردن این بیماری در دوره بارداری است. معمولاً در دوران بارداری میزان هورمون‌ها، میزان فشار خون و همچنین قند خون می‌تواند دارای نوسانات بسیار زیادی شود. اگر فرد پیش زمینه بیماری‌های کبدی داشته باشد و یا میزان چربی خون او از قبل بالا باشد، احتمال رسیدن بیماری به کبد چرب در دوران بارداری بسیار زیاد خواهد شد.

در دوران بارداری حتی ممکن است بیماری کبد چرب به عنوان یکی از اختلالات ژنتیکی نادر نیز بروز پیدا کند. این بیماری در ۴۰ درصد از مواقع می‌تواند حتی سبب مرگ جنین نیز شود. اگر خانمی در دوران بارداری دچار بیماری کبد چرب شود، لازم است مصرف آجیل برای کبد چرب را در کنار تمام رژیم تغذیه‌ای که دارد، به خوبی مورد بررسی قرار دهد و به آن توجه کند. مورد بعدی نیز مربوط به علائمی است که به دلیل این بیماری خواهید داشت. علائم و نشانه‌هایی همچون کاهش اشتها، حالت تهوع، زردی و درد شکم می‌تواند از جمله نشانه‌هایی باشد که در افراد دارای کبد چرب می‌تواند وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید: مقدار مصرف بادام تلخ

جمع‌بندی

مواردی که در خصوص آجیل برای کبد چرب مطرح شدند، می‌توانند شامل مواردی شوند که نیاز است در خصوص آن‌ها اطلاعات داشته باشید. این اطلاعات می‌توانند به شما کمک کنند که اگر دچار بیماری کبد چرب هستید، از آجیل‌هایی استفاده کنید که درصد چربی کمتری داشته و برای کبد شما مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کنند. فراموش نکنید که کیفیت آجیل نیز اهمیت زیادی دارد و سبب می‌شود تا شما بتوانید از فوایدی که این مغز‌های مفید دارند، استفاده بیشتری کنید. خرید آجیل از آجیل فروشی های معتبر می تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *