تاریخچه آجیل در ایران از چه زمانی آغاز شد؟

تاریخچه آجیل در ایران

تاریخچه آجیل در ایران (The history of nuts in Iran) از چه زمانی آغاز شد؟ خشکبار که در گذشته به آن خشکه بار گفته می‌شد، حاوی میوه‌های خشک شده بود و از قدیم تا به امروز در شب نشینی ها و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار میگرفته است. میوه‌های خشک شده در خشکبار شامل تمام میوه‌های موجود در زمین‌های کشاورزی بودند که قابلیت خشک شدن داشتند مانند قیسی، کشمش سبز، برگ هلو، برگ آلو، برگ زرد آلو، توت خشک، انجیر و غیره.

تاریخچه آجیل در ایران

طبق مطالعات تاریخچه آجیل در ایران  خشکبار در قدیم الایام به شکل سنتی و محدود تولید می‌شد. با گذشت زمان و استفاده از فن آوری های مدرن به صورت انبوه تولید شد و در دسترس همگان قرار گرفت. رفته رفته صنعتی به نام خشکبار تأسیس شد. در حال حاضر ایران توانسته، سال‌های متمادی صادر کننده و تولید کننده اول خشکبار جهان باشد.

طبق تعاریف، خشکبار و آجیل با هم متفاوت هستند. آجیل مخلوطی از میوه‌های خشکبار و مغزها می‌باشد که مطابق سلیقه ی هر خانواده، ترکیبات گوناگونی را دارد.

آجیل در فرهنگ باستانی ایران زمین، جایگاه با ارزشی را از آن خود کرده و در اکثر مراسم‌های ایران قدیم حضور داشته است. آجیل به یکی از نمادهای فرهنگی و اصیل ایران تبدیل شده تا جایی که حتی بعضی از اعیاد با آجیل معنا پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید : معرفی ترکیبات آجیل شیرین به همراه خواص آن

تاریخچه آجیل در ایران

تاریخچه آجیل از چه زمانی آغاز شد؟

تاریخچه آجیل به زمان زرتشتیان باز می‌گردد. در آیین زرشتی آجیل در جشن‌های مختلف مانند جشن سده، جشن مهرگان، جشن گواه گیران، جشن بلوغ و … مورد استفاده قرار می‌گرفت. حضور آجیل در این مهمانی‌ها و مراسم از الزامات به حساب می‌آمد که به آن فضا رنگ و لعاب تازه ای می‌بخشید.

در حال حاضر آجیل در مراسم اعتقادی و مذهبی نیز جایگاه خاصی پیدا کرده است و در بسیاری از مراسم مذهبی، دوره‌های قرآن خوانی و … به عنوان آجیل مشکل گشا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای نام‌گذاری آجیل از  2 روش استفاده می‌شود. این 2 روش عبارت اند از:

  • نام‌گذاری بر اساس کاربرد و استفاده ای که از آن می‌شود. برای مثال آجیل مشکل گشا که در ادامه به تاریخچه آن می‌پردازیم.
  • نام‌گذاری بر اساس ترکیبات به کار رفته در آجیل مانند آجیل 4 مغز، آجیل شیرین و آجیل بو داده.

تاریخچه آجیل در ایران

تاریخچه آجیل مشکل گشا

داستان آجیل مشکل گشا به زمان‌های خیلی دور بر می‌گردد. در آن زمان زرتشتیان هنگام جشن‌ها آجیل را در بسته بندی‌های کوچک تهیه و به عنوان نذر و هدیه میان دیگران پخش می‌کردند. این رسم دیرینه تا به امروز پابرجا مانده است و در مراسم مذهبی به امید مشکل گشایی میان حضار پخش می‌شود.

در باور بسیاری خوردن آجیل مشکل گشا باعث برآورده شدن نیات و آرزوهایشان می‌شود و گره از مشکلات آن‌ها باز می‌کند. عده ای نیز معتقدند خوردن آجیل مشکل گشا باعث رفع بلا و چشم زخم می‌شود.

همچنین بخوانید : نحوه صحیح نگهداری آجیل در زمان طولانی مدت

از دیگر باورهایی که نسل به نسل به ما انتقال یافته، این است که خوردن آجیل مشکل گشا، باعث گشوده شدن بخت دختران مجرد می‌شود. واقعیت داشتن یا نداشتن به این باورها چیزی از شیرینی این رسم کهن کم نمی‌کند و وظیفه ما است که در حفظ این آداب و رسوم باستانی کوشا باشیم.

تاریخچه آجیل در ایران

آجیل فروشی‌ها در زمان قدیم

تاریخچه آجیل در ایران مربوط به زمان قدیم بوده و دکان‌هایی بسیار با زرق و برق بودند تا توجه رهگذران را به خود جلب کنند. در آن زمان مغازه‌های آجیل فروشی قفسه و کمد شیشه ای نداشتند و تمام آجیل‌ها، مغزها و غیره در ظرف‌هایی در معرض دید قرار می‌گرفتند. در آن زمان بسیاری از میوه‌های خشک مانند قیسی، برگ هلو، برگ زرد آلو و بادام با پوست را به نخ کشیده و آویزان می‌کردند.

در قدیم دو آجیل فروشی معتبر وجود داشت. یکی در ابتدای بازار بزرگ تهران که در میان بازاریان شناخته شده بود و دیگری در ابتدای بازار چهارسو قرار داشت که هر دو مغازه درآمد قابل توجهی داشتند.

با استفاده از راهنمای خرید آجیل خوب می‌توانید در میان تنوع گسترده آجیل و خشکبار، بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. بنابراین به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله  راهنمای خرید آجیل خوب را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *